Koronavirüs (Covid-19) salgınını kontrol altında tutma amacıyla öngörülen ve 29 Nisan 2021 Perşembe günü saat 19.00’dan itibaren 17 Mayıs 2021 Pazartesi günü saat 05.00’e kadar sürecek olan tam kapanma döneminde ülke genelini kapsayacak şekilde alınacak tedbirler, İçişleri Bakanlığının 27.04.2021 tarih ve 89780865-153-7576 sayılı Genelgesiyle açıklanmıştır.

Tam kapanma dönemi için alınan tedbirler arasında bulunan “sokağa çıkma kısıtlaması”nın, “OSB’lerde bulunan firmalar” ve “OSB tüzel kişileri” açısından ne surette uygulanacağı konusuna açıklık getirmekte fayda bulunmaktadır.

1- OSB sınırları içinde bulunan firmalar açısından durum:

Genelgede;

1.1.Sokağa çıkma kısıtlaması uygulanacak günlerde üretim, imalat, tedarik ve lojistik zincirlerinin aksamaması, sağlık, tarım ve orman faaliyetlerinin sürekliliğini sağlamak amacıyla Ek’te belirtilen yerler ve kişiler kısıtlamadan muaf tutulacaktır.” düzenlemesinin,

Genelge ekinde yer alan muaf kişi ve yerler listesinde ise,

“7.Üretim ve imalat tesisleri ile inşaat faaliyetleri ve bu yerlerde çalışanlar”ın

bulunduğu görülmektedir.

Bu düzenlemeler karşısında, OSB’ler içinde bulunan ve üretim, imalat, tedarik, lojistik ve inşaat yapan firmalar ile bunların çalışanlarının sokağa çıkma kısıtlamasından muaf olduğu açıktır.

2- OSB tüzel kişilerinin çalışanları açısından durum:

Bilindiği üzere OSB’ler, kanunla kamusal yetkiler tanınmış özel hukuk tüzel kişileridir.

4562 sayılı Kanunun 5’inci maddesinin birinci fıkrasında, OSB’lerin özel hukuk tüzel kişiliği olduğu açıkça belirtilmiştir. Bununla birlikte OSB’ler, kamu yararına faaliyette bulunmaları ve kamu hizmeti yapmaları nedeniyle, kamu tüzel kişilerinin sahip olduğu bir takım ayrıcalıklı ve kamusal görev ve yetkilerle donatılmışlardır. Örneğin OSB’ler, kendi sınırları içerisinde ruhsat ve izin verme yetkisine sahiptirler.

Öte yandan, 4562 sayılı Kanun gereğince; kural olarak, OSB’lerin ihtiyacı olan elektrik, su, kanalizasyon, doğalgaz, arıtma tesisi, arıtma çamuru depolama, kurutma ve yakma tesisi, yol, haberleşme gibi altyapı ve genel hizmet tesislerini kurma ve işletme, kamu ve özel kuruluşlardan satın alarak dağıtım ve satışını yapma hak, görev, yetki ve sorumluluğu OSB’lere aittir. Bazı OSB’ler ise güvenlik ve itfaiye işlerini de bizzat kendileri yürütmektedirler.

Görüldüğü üzere OSB’ler, var olan ve bilindik tüzel kişilerden farklı ve kendine özgü bir nitelik taşımaktadır. Genelgede OSB’ler ya da OSB benzeri yapılanmalar ile ilgili herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır. Ancak, OSB’lerin kendine özgü bu yapıları ve sokağa çıkma yasağı ile ilgili düzenlemeler dikkate alınarak, durumlarının değerlendirilmesine ihtiyaç bulunmaktadır.

Bu çerçevede; Genelgede yer alan,

1.5- Sokağa çıkma kısıtlaması sırasında yukarıda belirtilen temel gıda, ilaç ve temizlik ürünlerinin satıldığı yerler ile üretim, imalat, tedarik ve lojistik zincirlerinin aksamaması amacıyla muafiyet kapsamında bulunan işyerleri dışında tüm ticari işletme, işyeri ve/veya ofisler kapalı olacak olup uzaktan çalışma haricinde yüz yüze hizmet verilmeyecektir.” düzenlemesinin ve

Genelgenin ekinde yer alan muaf kişi ve yerler listesindeki

3. Zorunlu kamu hizmetlerinin sürdürülmesi için gerekli kamu kurum ve kuruluşları ile işletmeler (Havalimanları, limanlar, sınır kapıları, gümrükler, karayolları, huzurevleri, yaşlı bakım evleri, rehabilitasyon merkezleri, PTT vb.), buralarda çalışanlar ….”

21. Elektrik, su, doğalgaz, telekomünikasyon vb. kesintiye uğramaması gereken iletim ve altyapı sistemlerinin sürdürülmesi ve arızalarının giderilmesinde görevli olanlar ile servis hizmeti vermek üzere görevde olduklarını belgelemek şartı ile teknik servis çalışanları,” düzenlemelerinin,

OSB’ler için kıyasen uygulanmasının mümkün ve uygun olacağı değerlendirilmektedir.

            Bununla birlikte; inceleme konusu Genelgeyle, hastalığın yayılım hızını kontrol altında tutma amacıyla kamu kurum ve kuruluşları için sınırlama getiren

3. Tam kapanma sürecinde sağlık, güvenlik, acil çağrı gibi kritik görev alanları hariç olmak üzere kamu kurum ve kuruluşlarında hizmetlerin sürdürülebilmesi için gerekli olan asgari personel seviyesine düşülecek (asgari personel seviyesi toplam personel sayısının % 50’sini aşmayacak ölçüde) şekilde uzaktan veya dönüşümlü çalışmaya geçilecektir.

Bu dönemde;

- Uzaktan ve dönüşümlü çalışmaya tabi kamu personeli, herhangi bir özel muafiyete sahip olmamaları nedeniyle diğer vatandaşlarımızın tabi olduğu esaslar haricinde ikametlerinden ayrılmayacaklardır.

- Kamu kurum ve kuruluşlarının hizmet binalarında/yerlerinde görev alacak kamu personeli için yetkili yönetici tarafından bu durumu ortaya koyan görev belgesi düzenlenecek ve görevli olduğu zaman dilimi içerisinde ikameti ile işyeri arasındaki güzergahla sınırlı şekilde muafiyete tabi olacaktır.” hükmünün de OSB’ler için kıyasen uygulanmasının uygun olacağı açıktır.

Özetle; OSB’lerin, “hizmetlerin sürdürülebilmesi için gerekli olan asgari personel seviyesine düşerek uzaktan veya dönüşümlü çalışmaya geçmesi” gerekmektedir.

Sokağa çıkma kısıtlamasına yönelik tanınan muafiyetlerin, muafiyet nedeni ve buna bağlı olarak zaman ve güzergâh ile sınırlı olduğu unutulmamalıdır.

Muafiyet tanınan işyerlerinde çalışıldığına dair belgelerin; firma çalışanları için çalıştıran firmalar ya da firmaların kayıtlı bulunduğu sanayi odaları, OSB çalışanları için ise OSB’ler tarafından verilmesi mümkündür.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.