KAMULAŞTIRMA “YOLU” KAPATIYOR

Yalnızca bölgesini değil, civar OSB’leri de “arındıran” OSB’nin hanesini nitelikli yatırımlarla doldurmaya devam edeceklerini söyleyen HOSAB Başkanı Ömer Faruk Korun, en büyük eksiklerinin yol olduğunu söyledi. Korun, kamulaştırma maliyetinin meseleye engel teşkil ettiğini söyleyerek, “Satıhlar bozuk, en büyük sıkıntımız para” dedi.

KAMULAŞTIRMA “YOLU” KAPATIYOR

Yalnızca bölgesini değil, civar OSB’leri de “arındıran” OSB’nin hanesini nitelikli yatırımlarla doldurmaya devam edeceklerini söyleyen HOSAB Başkanı Ömer Faruk Korun, en büyük eksiklerinin yol olduğunu söyledi. Korun, kamulaştırma maliyetinin meseleye engel teşkil ettiğini söyleyerek, “Satıhlar bozuk, en büyük sıkıntımız para” dedi.

14 Aralık 2020 Pazartesi 10:40
KAMULAŞTIRMA “YOLU” KAPATIYOR

 

Haber: Ümit UÇAR

Sanayi zincirine katılma serüveni 1995’te başlayan ve 2003’te de 216 sicil numarasıyla kentinin en güçlü OSB’lerinden biri olmaya adım atan Bursa Hasanağa OSB (HOSAB) bünyesinde, yatırımların ardı arkası kesilmiyor. 156 sanayi parselinin 150’sinin faal olduğu bölgede, otomotiv ve makine sektörleri başı çekiyor. Sıfır Atık belgeli, çevreci bir OSB olduklarını Sanayi TV’ye anlatan HOSAB Başkanı Ömer Faruk Korun, Kayapa ve Akçalar’ın atıklarının arındığı sanayi üssünde arıtma tesisinin yanı sıra, trafo yatırımlarıyla da sanayiciye hizmet götürüldüğünü ifade etti. OSB’nin eğitime yatırım yapacağının sinyallerini veren Korun, özellikle pandemi döneminde sunulan teşviklerin firmaların iskeletini sağlamlaştırdığına dikkat çekse de, önemli bir noktaya değinmeden de geçmedi: “Teşvik konusunu yöneten kurumların sanayinin teşvik ihtiyaçlarını iyi analiz etmesi lazım. Teşvikler yeterli fakat gerçekten ihtiyaca dönük olması da gerekiyor. Döşenen her tuğla çok önemli.”

 

KAYAPA’YI ARINDIRDI

OSB’lerle iş birliklerinizi anlatabilir misiniz?

Kayapa OSB, bölgemize 3 kilometre mesafede. Islah OSB’yken OSB olan bir bölge. Başkanı ile de önceden tanışıyorduk. Dedik ki, “Biz varız, gelin danışmanlık yapalım size.” Arıtma konusu da vardı; hem maliyet, hem de zaman gerektiriyordu. Bizim arıtmamızda atıl kapasitemiz var, gelin sizin atık sularınızı arıtalım dedik. Bakanlıkla da görüştük, onay verdi. Kayapa OSB’nin atık sularını arıtma protokolü yaptık. Ekip kurmaları lazımdı, biz de teknik danışmanlık ve hizmet verme teklifinde bulunduk. Yaptığımız protokolle bu meseleyi de çözüme kavuşturmuş olduk. 

 

 

“SU ÇEKEN TESİSİMİZ YOK”

Çevre özelinde çalışmalarınız var mı?

Türkiye’de önce sanayi kuruluyor, sonra etrafına konutlar yapılıyor. Sonra da koku başta olmak üzere birçok rahatsızlık ortaya çıkıyor. Bizler, arıtma ile işe başladık ve en çevreci OSB ödülünü aldık. Sınırımızda olan Akçalar OSB’nin de atıklarını üzerimize aldık sözleşmeyle. Hem sanayi şirketlerimizin artmasıyla, hem de Akçalar’ın da atıklarını üzerimize almamızla tesisimiz yeterli gelmedi. İlave atık su arıtma tesisi kurduk. 7 bin metreküp kapasitesi var günde. Bölgemizden çevreye su olarak kötü bir atık vermiyoruz.  Baca emisyonumuz da yok. Çevreye zarar veren bir diğer uygulama daha var. Fabrikaların yer altı sularını kuyu açarak çekmesi ekolojik dengeyi bozuyor. Bizim böyle bir fabrikamız yok. Çünkü beldemizde bulunan DSİ’ye ait olan Hasanağa Sulama Barajı’nın yüzde 17,7’lik kullanım hakkını satın aldık. Bölgemize 4 kilometre mesafeden suyu getirdik. İleri arıtma tesisi kurduk ve içme suyu kalitesinde su elde ediyoruz. Bursa’daki ilk “sıfır atık” belgesini alan OSB’yiz. HOSAB, sanayinin yanı sıra çevreye de katkı sağlamayı sürdürüyor.

 

YATIRIMIN BİTMEDİĞİ OSB

Kısa ve orta vadedeki projeleriniz nelerdir?

2019’a kadar kendimizle ilgili altyapı çalışmalarımızın çoğunu hallettik. Akçalar OSB’yi sınırlarımıza dahil ederek büyüdük. Akçalar Gelişim Bölgesi olarak adlandırdığımız yerde yatırımlarımız devam ediyor. Altyapı başladı, önümüzdeki sene yüzde 90’lar civarında bitirmiş olacağız. Bu bölgemizi de HOSAB’la aynı seviyeye ulaştıracağız. Hem çevreye hem de ekonomiye çok büyük katkısı olan işler yaptık. Ayrı olsaydı oranın da binası, personeli, tesisleri ayrı olacaktı, biz bunları ortadan kaldırdık. Ayrıca yetişmiş arkadaşlarımız sayesinde birleştikten 1 yıl sonra, 2020’de altyapı işlerine girdik. Modern ve Hasanağa’ya yaraşır bir yer olacak inşallah. İtfaiyemiz yoktu, biz bu binayı belediyemizle yaptık ve onlara devrettik. Kısa sürede araç alacağız. 2016 yılında da bizler bir proje gerçekleştirmiştik. Bölgemize, 6-7 kilometre mesafeden hat ile elektrik alıyorduk. Büyük problemler yaşıyorduk ve yatırımlarımız büyük olduğu için bizlere yetmiyordu. Yapmış olduğumuz projeyle, bölgemizin 1 kilometre yakınından yer aldık. TEİAŞ’la 2017’de bir sözleşme yaptık. Üst kullanım hakkını TEİAŞ’a verdik. 154 trafo merkezi kurdurduk. Hasanağa ve civarındaki yerleşim birimleri de dahil olmak üzere 50 yıllık elektrik arzını garanti altına aldık. Bunların hepsi HOSAB’ın dışında civara da faydalı olan yatırımlar. Meslek lisesi projemiz ufukta. Kreş yapmak da istiyoruz. Makyaj da önemli. Çevre düzenlemeleri yatırımlarımız olacak. Camii yatırımı projemiz de devam ediyor.

 

DEVLET DENGESİ ŞART
Yurt dışından HOSAB’a ilgi nasıl?

Yüzde 80 doluyuz, boş parselimiz az. Yurt dışından talep alıyoruz. Amerikan firmamız var, İtalyan, Alman ve Güney Kore firmalarımız da var. HOSAB yabancı yatırımcıların gözdesi. Bir Alman firması yer almak için uzun bir süre çok ısrar etti, bizler de sebebini sorduk. Yaptığımız yatırımlar ve yeşilin içerisinde oluşumuz onları çok etkilemiş.

Pandemi dönemi Türkiye için fırsat mıdır?

Pandemi dönemi bu anlamda kesinlikle bir fırsat. HOSAB firmalarımız kısa bir süre sıkıntı yaşadı, sonra artış gözlendi. Elektrik kullanımımız her geçen gün artıyor. Otomotiv ve makine sektörü ağırlıkta olduğu için disipline edilmiş firmalara sahibiz, bu durum bizim için bir avantaj oldu elbette. Firmalar genel olarak hazırlıklı yakalanmadı elbette bu duruma. Çok fazla sipariş alan firmalarımız oldu. Dövizdeki artış, ham maddedeki zamma yansıdı. Dövizin yüksekliği ihracat için iyi olabilir, lakin işin ham madde alım boyutunu da düşünmek gerekir. Bu dengenin devlet tarafından iyi sağlanması lazım.

 

BİR “YOL” ÇÖZÜM BEKLİYOR

HOSAB’ın sorunları var mı?
Olmaz mı? Bizim müdahale edemediğimiz şeyler var. Yerel yönetimler de bizlere yardımcı olmaya çalışıyor, ancak bizim bölgemizde 15 bin kişi çalışıyor ve otomobil üreten fabrikamız var. En büyük sıkıntımız yol. Daha önceden vatandaşlardan gönüllülük esasıyla alınmış, resmi kaydı olmayan bir yol var bölgemiz dışında. Lakin zaten yapısı bize hiç uygun değil. Öncelikle çok dar. 15 bin kişi her sabah buraya geliyor, misafirler ve tırları da sayarsak çok geçiş var üzerinde. Büyükşehir Belediyemizle görüşmelerimiz neticesinde, bir kadastral yol üzerine çalışmalar 4 yıl önce başladı ancak maddi durumlardan kaynaklı durduruldu. Köklü bir çözüm düşündük, Karayollarıyla beraber bölgemizin 4 kilometre dışında, yaklaşık 1,5 kilometrelik kısmı hazır olan yol projesi geliştirdik. Otoban bağlantılı yol projesi olarak adlandırıyoruz. Proje hazır. Yatırım planının alınması için 3 yıldır çabalıyoruz. Herkesle görüştük neredeyse. Öncelikle bir kamulaştırma olması gerekiyor, bu bedeli de bizim ödememizi istediler. Böyle bir imkanımız yok. Bizim bölgemize giren bir yol da değil. Bize çok faydası olacağı kesin, ancak yolun civara ve kente çok daha büyük faydası olacak. Her gün doğudan insan taşıyoruz. Otoban bağlantısı yaparsak bölge çok rahatlayacak. Buradaki en büyük sıkıntımız para, bunu bulmamız ve yatırım planına aldırmamız gerekiyor. Yoldaki bozuk satıhlar da otomobil sektörümüzün işlerini baltalayabilir. Yolda kamyon giderken bir çukura girse, taşıdığı malzemelerden biri düşse veya çizilse sipariş iptalleri, reddetmeler ve cezalar gelebilir. Trafiğin fazlalığı veya kazalar gibi, bunlar da çok önemli. Ayrıca genel olarak, Bursa’da yatırım için büyük ve ucuz parsellere ihtiyaç var. Sektörün önemli firmaları 3 ayrı yerde tesis açmak, fabrika müdürü atamak ve kontrol etmektense, bunları tek büyük yere taşımak istiyor.

“BUTGEM’İN ALTI ÇİZİLMELİ”

Sanayiciyi ve KOBİ’leri nasıl bilgilendiriyorsunuz?

Bizler teknolojiyle iç içe çalışıyoruz. Endüstri 4.0 ile ilişkilerimiz güçlü. Konferans salonumuzda alanının uzmanlarıyla eğitim verdik sanayicilerimize. BTSO bu konuda çok iyidir. BUTGEM’i DOSAB’a götürüp model fabrika kurdular ve Endüstri 4.0 alanında eğitim veriyorlar. BTSO bizim çatı kuruluşumuz ve sanayicimiz gerekli hizmeti alabiliyor istediği zaman. Buradan kendilerine çok teşekkür ediyoruz. Hakim sektörlerimizle ilgili çok güçlü eğitimler veriyorlar. Ayrıca BUTGEM model fabrika çok önemli ve bunun kesinlikle model alınması gerekiyor.

Son Güncelleme: 15.12.2020 13:20
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.