HEDEF İHRACATTA İLK 5’E GİRMEK

Ferizli Otomotiv ve Metal İhtisas OSB Başkanı Talip Kuriş, çalışmaları kısa bir süre sekteye uğrayan OSB’nin 2 ila 3 yıl içerisinde faaliyetlerine başlayacağını müjdeledi. Sakarya TSO (SATSO) Meclis Başkanı kimliğiyle de kent ihracatını güçlendirme çalışmaları yaptıklarını dile getiren Kuriş, “Amacımız ilk 5’e girmek” dedi.

HEDEF İHRACATTA İLK 5’E GİRMEK

Ferizli Otomotiv ve Metal İhtisas OSB Başkanı Talip Kuriş, çalışmaları kısa bir süre sekteye uğrayan OSB’nin 2 ila 3 yıl içerisinde faaliyetlerine başlayacağını müjdeledi. Sakarya TSO (SATSO) Meclis Başkanı kimliğiyle de kent ihracatını güçlendirme çalışmaları yaptıklarını dile getiren Kuriş, “Amacımız ilk 5’e girmek” dedi.

06 Nisan 2021 Salı 16:43
HEDEF İHRACATTA İLK 5’E GİRMEK

Haber: TUĞÇE SAĞDIÇ

Türkiye’nin mega üretim merkezlerine olan yakınlığıyla yıldızını parlatan Sakarya, geliştirdiği sanayi altyapısı ve çektiği büyük yatırımlarla İstanbul’un adeta arka bahçesi… Sanayi Gazetesinin sorularını yanıtlayan Sakarya TSO (SATSO) Meclis Başkanı ve aynı zamanda Ferizli Otomotiv ve Metal İhtisas OSB Başkanı Talip Kuriş, kentin ilerleyen yıllarda ihracatta önemli bir oyuncu haline geleceğini ifade etti. 7 OSB’nin olduğu Sakarya’da, yeni OSB’lerin de yolda olduğunu dile getiren Kuriş, Ferizli Otomotiv ve Metal İhtisas OSB’nin yaklaşık 1 yıl gecikmeyle yoluna sağlıkla devam ettiğini vurguladı. Kent ihracatını omuzlayan gücün Toyota olduğunu belirten Kuriş, ihracatta kurgu değişimi yapacaklarını şöyle anlattı: “İşletmenin ihracatı artsa da, kent ihracatında Toyota’nın payını azaltıp, diğer kalemlerin payının artarak bu yapının çeşitlenmesini sağlayacağız.”
 

ADETA 2’NCİ DÜNYA SAVAŞI

2020’de pandeminin ekonomilere nasıl etkisi oldu?

Koronavirüs pandemisinin etkisiyle dünya ekonomisi yüzde 5 küçüldü. G-20 ülkelerinden 19’u müthiş bir daralma yaşadı. Bir tek Çin yaşamadı bu durumu. Türkiye ise Avrupa’ya göre daha az zarar gördü. 2. Dünya Savaşı’ndan bu yana yaşanan en büyük daralmadır bu. Genişleyici politikalar şart. İlk çeyrekte aşının ülkelere ulaşmasıyla, ilk yarı yılda aşılama gerçekleştirilecek ve beklentiler de pozitife geçecek. Dünyada yüzde 4,5 civarında büyüme beklenecek böyle olursa. Ayrıca, enflasyonla beraber, faizlerin de yavaş yavaş düşüşüne şahit olacağız.

OSB DOPİNGİ

Sakarya, endüstri potansiyeli açısından nasıl bir şehir?

Şehrimiz sanayi altyapısı olarak sağlam temellere sahip. Zirai donatım fabrikası, şeker fabrikası ve vagon fabrikası ilerleyişimizin temelini oluşturan yapılardır. Özellikle otomotiv ve savunma sanayisi başta olmak üzere; demir, demir dışı metallerin üretimi, yedek parça ve iklimlendirme sanayisi ön plana çıkan sektörlerdir. Eksikliklerimizi giderecek alanları tespit etmemiz, bizler için önemli bir aşama. Kentimizde şu an 7 OSB yer alıyor. Kurmayı planladığımız OSB’lerimiz de var. Ferizli Otomotiv ve Metal İhtisas OSB, Söğüt 2. Karma OSB, Geyve Gıda İhtisas OSB, Kocaali Teknoloji OSB ve Ferizli Lojistik ve Teknoloji OSB adı altında birkaç adet OSB’yi de Sakarya’ya kazandırmayı hedefliyoruz. Sakarya, İstanbul’un arka bahçesi. Kocaeli’de de sanayi namına ilerlenecek bir alan kalmadı. Marmara Otobanı’nın açılmasıyla birlikte kentimiz sanayi alanında çok önemli bir kavşak noktası haline gelecek. Biz de Ticaret Odası olarak, hâlihazırdaki OSB’leri geliştirmek ve yenilerini açmak üzere kendimizi konumlandırmak istiyoruz. Ülkemiz sadece iç tüketimle büyüyemez, ihracatın da sağlıklı bir şekilde ilerlemesi lazım. Bunun artması için OSB’lerimizin kümeleşmesi elzem. Sakarya ilerleyen yıllarda hem turizm, hem tarım, hem de sanayi sektörlerinde güçlenecek. Kentimiz hem milli gelirden alacağı pay, hem de ihracat anlamında iddialı bir konuma gelecek.

TOYOTA MİHENK TAŞI

Krizden çıkabilen kentlerin ortak özelliği yüksek ihracat rakamları. Sakarya’da ihracat rakamları nasıl?

Sakarya yıllardır ülkemizin ihracatçı iller sıralamasında 7. sırada yer alıyor ve ihracat rakamlarını günden güne artırıyor. Arzumuz, ilk 5’e girmek. Pandemi döneminde sağlık başta olmak üzere, eğitim ve turizm gibi birçok alanda zorlu bir süreç geçirdik. Salgın nedeniyle ekonomik zorluklar çektik. Haziran’da başlayan normalleşme ile birlikte üretim ve ihracat alanında sıçrama yaparak yükselişe geçtik. İhracatımızın temel mihenk taşı, Toyota fabrikası… Çok önemli bir kısmı ona ait. Sakarya’nın ihracatı aylık 400 milyon dolar civarındayken, pandemi süresince; Nisan, Mayıs, Haziran aylarında 36 milyon dolara düştü. Virüsün mutasyona uğraması gelişmesi sebebiyle inişli-çıkışlı bir seyirde olsak da, 2020 yılı Aralık ayında 572 milyon dolar ihracat yaparak rekor kırdık. Toplamda 2020’de kentimizden 4 milyar 459 milyon dolarlık bir ihracat yapıldı. İhracatta yine 7’nci sırayı aldık ve Türkiye’de yaklaşık yüzde 3’lük bir pazar payımız var.
 

İHRACAT ÇEŞİTLİLİĞİ

İhracatta nasıl bir strateji izlemeyi düşünüyorsunuz?

Toyota, Sakarya’nın ihracatının temel taşı. Belirttiğim gibi, 2020 yılında 4 milyar 459 milyon dolarlık bir ihracat rakamına ulaştık. Bunun 3 milyon 900 bin doları Toyota’nın yaptığı ihracattan geliyor. Bu da yüzde 87’ye tekabül ediyor. Rakamsal olarak sevindirici elbette, ancak bizim kent olarak ihracatımızı önümüzdeki yıllarda çeşitlendirmemiz gerekiyor. Toyota’nın ihracatı artmış olsa bile, bizim ihracat oranımız içerisinde Toyota’nın ihracatının oranını aşağılara çekip, çeşitlendirmede bulunmamız gerekiyor. O yüzden Ticaret Odası ve kent olarak OSB’leri artırmayı hedefliyoruz. Çünkü OSB firmaları ihracatçı firmalar oluyor. İhracatı artırmanın yolu, OSB’lerden geçiyor.
 

“HAVUZ” İŞ BİRLİĞİYLE DOLACAK

Dijital dönüşüm sürecinin hızlanmasından hareketle, Oda olarak bu alandaki çalışmalarınızı anlatabilir misiniz?

Tüketicilerin ihtiyacını karşılamak kadar, üreticilerin birbirlerinin ihtiyaçlarını karşılaması da önem arz ediyor. B2B dediğimiz, üreticiler arasında mamul ve ham madde alışverişini de verimli şekilde sağlamaya yönelik tedarik zincirinin de son derece verimli işlemesi gerekiyor. Firmalar belirli bir ürünü tedarik etmek için sürekli aynı tedarikçilerle çalışmadan en uygun tedarikçiyi arıyorlar kendilerine. Biz, SATSO olarak Tedarikçi Havuzu dediğimiz bir proje kurguladık. Dünyada birbirinden haberdar olmayan ancak birbirine de ihtiyacı olan firmalar arasında B2B görüşmelerle iş birliği geliştirmeyi amaçlıyoruz. Üretici ve tedarikçi üyelerimizin de faaliyet alanlarını kolaylıkla geliştirmeyi amaçlıyoruz. Hem imalatçı firmaların üyemiz yerel firmalarla çalışmasını sağlıyor, hem de üyelerimize yeni iş imkanları kazandırıyoruz. Bu süreçte 2019-2020’de tedarikçilerin arandığı uygulama, imalat, hizmet alanlarında; elektrik kurulum, havalandırma, küçük inşaat gibi alanlarda birçok üyemiz tedarikçi olmaya hak kazanmış ve aktif olarak iş yapmaya başlamıştır.

YENİDEN YER TAHSİSİ

Kentteki OSB’lerin kuruluş aşamaları nasıl gidiyor? Bir sıkıntıyla karşılaştınız mı?

Bizim 8’inci OSB’miz Ferizli Otomotiv ve Metal İhtisas OSB… Biz Şubat 2019’da tüzel kişilik kazandık. Maalesef bir dava açıldı ve neticesinde idari mahkeme yürütmeyi durdurma kararı aldı. Daha önceki OSB’lerde de bu süreçleri yaşadık. Bu yüzden çalışmaları durdurmadık. Bakanlığımızla birlikte yeniden bir yer tahsisiyle yolumuza devam ediyoruz.  Ben inanıyorum ki bu OSB’miz 8 ay-12 ay geç kalsa bile yoluna devam edecek, istimlaklar yapılacak. İhtisas OSB olarak da 2-3 yıl içerisinde faaliyetlerine başlayacak. Biz OSB kurarken hassas davranıyoruz; amacımız uygun alanlarda yapılanmak, bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanmak, imalat sanayi türlerinin yeni bir plan dâhilinde geliştirilmesi ve yerleştirilmesi ile kentleşme ve çevre sorunlarını ortadan kaldırmaktır. İnşallah, yolumuza devam edeceğiz ve başta OSB’miz olmak üzere diğerlerini de kuracağız. Bürokrasi bazen önümüze çıkıyor, ama sıkıntıları paydaşlarımızla birlikte el birliğiyle çözeceğiz.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.