Türkiye’nin sanayi üretiminin yaklaşık yüzde 60’ı, ihracatının ise yüzde 65’inden fazlası Marmara Bölgesi’nde yapılıyor. Bu ihracat rakamının yüzde 5’ini ise Sakarya tek başına gerçekleştirerek ihracat sıralamasında 7’nci sırada yer alıyor.  Sakarya’nın mevcut sanayi yapılanması, sektörel olarak oldukça geniş bir yelpazeye yayılmış durumda olmakla birlikte Otomotiv ve mobilyanın ağırlık kazandığı görülüyor. Sakarya otomotiv sanayinde Kocaeli’ne, mobilyada Bursa’ya rakip olacak bir üretim gücüne ve potansiyele sahip.  Kentte makine imalatı, metal sanayi, vagon imalatı, gıda sanayi, plastik ve kimya ile tekstil sektörleri öne çıkıyor.

Kentin hedefi, 400 şirketle gerçekleştirdiği 7 milyar dolarlık ihracatı, 2023’e kadar 10 milyar dolara çıkarmak, en az 1000 ihracatçı firmaya ulaşmak. Sakarya’nın potansiyeli düşünüldüğünde, bu çok gerçekçi bir hedef. Hatta dünya ekonomik konjonktürüne bağlı olarak bu hedefin aşılması işten bile değil. Çünkü Sakarya, sanayi üretimi ve ihracatta Türkiye genelinde ilk 10 şehir arasında yer alsa da bölgesindeki diğer kentlere göre, henüz sanayi yapılanmasının başında ve yatırım potansiyeli çok yüksek bir kent olarak gösteriliyor. Bu yönüyle Sakarya, Türkiye’nin en üretken sanayi bölgesi olan Marmara’nın yüzük taşı gibi parlıyor.

Gidecek çok yolu var

Türkiye’nin sanayi merkezi olan İstanbul, Bursa, Kocaeli gibi kentlere bir taş atımı mesafede yer alan Sakarya’nın, ne mutlu ki bu alanda daha çok gidecek yolu, yolunu açacak çok avantajı var. Bu avantajlardan en önemlisi Sakarya’nın konumu. Özellikle sanayicinin yatırım yaparken aradığı, pazara yakınlık, ihracatta ve ham madde, ara mamul temininde lojistik kolaylık, sanayi ve teknoloji know-how’ına kolay ulaşım imkanı gibi bütün kriterleri taşıyan Sakarya’da, sanayi arsası bulmak da İstanbul, Bursa, Kocaeli, Tekirdağ gibi rakiplerine göre daha kolay.

3 köprü, 3 otoban

Sakarya’nın en büyük lojistik avantajı, Anadolu’yu Trakya’ya, Akdeniz’i ve Ege’yi Karadeniz’e bağlayan yolların üzerinde bulunuyor olması. Son yılların en büyük karayolu projeleri olarak gösterilen 3 büyük otoyol projesi Sakarya’nın karayolu ulaşımını neredeyse kusursuz hale getirdi.  Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün bağlantı yolları ile İzmit Körfezi’nden transit geçiş sağlayan Orhangazi Köprüsü’nü de kapsayan Kuzey Marmara Otoyolu, 1915 Çanakkale Köprüsü'nü kapsayan Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu ve İstanbul-İzmir Otoyolu projeleri, Marmara Denizi’nin etrafını adeta bir altın bilezik gibi dolaşırken, Sakarya’nın hem çevre sanayi kentlerine hem Avrupa’ya hem de İstanbul-İzmir otobanı vasıtasıyla Ege limanlarına karayolu ile kolayca bağlanmasını sağlıyor.

Limana demiryolu bağlantısı

Uluslararası ticarette deniz taşımacılığının, diğer lojistik türleri arasında hala rakipsiz olduğunu düşünürsek Karasu Limanı’nın Sakarya ihracatı acısından önemini daha iyi kavramış oluruz. Marmara’nın Karadeniz’e açılan kapısı olan Karasu Limanı, yıllık 1,5 milyon ton genel kargo ve dökme yük, 50 bin TEU konteyner ve 110 bin adet Ro-Ro kargo kapasitesine sahip. Limanın ikinci fazı tamamlandığında ve demiryolu bağlantısı sağlandığında kapasite, genel kargo ve dökme yüklerde 6 milyon tona çıkacak. Bu kapsamda Türkiye’nin en büyük liman-demiryolu iltisak hatlarından biri Karasu Limanı’ndan başlayacak.  65 kilometre uzunluğundaki Adapazarı - Karasu Limanı Demiryolu Projesi, Karasu - Akçakoca – Ereğli – Çaycuma - Bartın Limanı Demiryolu Projesi ile birleşecek ve böylece Arifiye ile Bartın arasında tam 336 kilometrelik bir demiryolu hattı sağlanmış olacak.

Sakarya Avrupa trenine binecek

Öte yandan İstanbul Boğazı’nın üçüncü köprüsü olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün üzerinde demiryolu için yer ayrıldı. Burada yapılacak hattın Avrupa yakasında Halkalı-Kapukule demiryoluna bağlanması, Anadolu’da ise Akyazı’ya kadar uzanması planlanıyor. Bu da Sakarya’nın Avrupa’ya demir yolu ile bağlanması anlamına geliyor. Ayrıca Sakarya’nın Edirne’den Kars’a kadar uzanan ana demiryolu hattı üzerinde bulunması, Asya ülkelerine olan demiryolu bağlantısını da sağlamış oluyor.

Sakarya’nın kendine ait bir havalimanı olmamasına karşın, havayolu bağlantısı da oldukça güçlü. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı, karayolu ile kente yarım saat mesafede yer alıyor. Ayrıca şu an aktif kullanılmasa da Kocaeli Cengiz Topel Havalimanı bölgenin hava ulaşım altyapısını güçlü tutuyor.

Yeni OSB’ler geliyor

Ulaşım altyapısı bu kadar güçlenen ve daha da güçlenecek olan Sakarya, Gelecek yatırım projelerine cevap verebilmek için sanayi bölgeleri altyapısını da güçlendiriyor. Mevcut 7 OSB’sinde neredeyse boş yer kalmayan Sakarya’da bir yandan mevcut OSB’lerin genişletilmesi için çalışmalar devam ederken diğer yandan yeni OSB projeleri geliştiriliyor. Sanayinin yanı sıra lojistiğinde üssü olması planlanan Sakarya’da Doğu Marmara Lojistik Bilişim Teknolojileri ve Üretim İhtisas OSB kurulması için çalışmalar başlatıldı. Kentte ayrıca KOBİ İhtisas OSB, Teknoloji İhtisas OSB, Gıda İhtisas OSB, Doğu Marmara Makine İmalatçıları İhtisas OSB, Sakarya Otomotiv ve Metal İhtisas OSB gibi ihtisas OSB’lerin kurulması planlanıyor. Söğütlü 2. Karma OSB’de altyapı çalışmaları devam ederken Darıçayırı Alternatif OSB ve Akyazı Alternatif OSB için çalışmalar devam ediyor.

Yeni endüstri bölgeleri şart

Sakarya’nın endüstri bölgesi açığı ise Karasu Otomotiv Endüstri Bölgesi ile kapatılmaya çalışılıyor. Ancak otomotiv sanayi kadar mobilya, tekstil, gıda, yapı ürünleri ve makine gibi sektörlerde de güçlü olan kentin, birden çok endüstri bölgesine ihtiyacı olduğu kesin. Sakarya’nın AR-GE altyapısı da güçlendirme bekleyen konular arasında yer alıyor. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Ar-Ge Teşvikleri Genel Müdürlüğü verilerine göre, Sakarya’da sanayi kuruluşlarına ait 24 AR-GE merkezi bulunuyor.  Bu sayı İstanbul’da 420, Bursa’da 130, Kocaeli’de 126 ve Tekirdağ’da 50. Yine Sakarya’da 1 olan teknoloji geliştirme bölgesi sayısının İstanbul’da 9, Kocaeli’nde 5 ve Bursa’da 2 olduğu düşünülürse, Sakarya’nın bölgedeki rakiplerine yetişmesi için hem özel sektör firmalarının bu konuya daha fazla yatırım yapması hem de kentte yeni teknoloji geliştirme bölgelerine ihtiyaç olduğu gerçeği ortaya çıkıyor.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.