Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan “Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelik” 22 Ağustos 2020 tarihli resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi. Söz konusu yönetmelik ile kullanılmış cep telefonları ve tabletlerin yenilenerek sertifikalandırılması ve ambalajlanması sonrasında “yenilenmiş ürün” olarak garanti belgesi ile satışa sunulmasına ilişkin usul ve esaslar belirlendi.

Yönetmelik kapsamındaki kullanılmış ürünler, yenileme merkezleri tarafından Bakanlığın veya Türk Standartları Enstitüsünün belirlediği standartlara uygun şekilde yenilenebilecek. Yenilenen kullanılmış mallar, sertifikalandırılıp ambalajlandıktan sonra “yenilenmiş ürün” olarak yeniden satışa sunulabilecek.

Cep telefonlarının yenilenebilmesi için en az bir yıl süreyle kullanılmış olması ve veri trafiğinin bulunması şartı aranacak.

Satışa çıkarılmış yenilenmiş ürünün ambalajında, etiketinde, reklam ve ilanlarında tüketicinin kolaylıkla algılayabileceği bir şekilde, “Yenilenmiş Ürün” ibaresine ve yenileme merkezinin bilgisine yer verilmesi zorunlu olacak. Bu sayede tüketicilerin yeni ürün ile yenilenmiş ürün arasında kolaylıkla ayrım yapabilmesi sağlanacak. Yenileme işlemi yapılırken yenilenen tüm parçaların üretici ya da üreticinin yetki verdiği ithalatçıya ait onaylı parçalar olması halinde, “üretici onaylı parçalar kullanılarak yenilenmiş ürün” ibaresine yer verilerek tüketici bu konuda aydınlatılacak. Ayrıca yönetmelik kapsamında yenilenmiş ürüne ait Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzunun da satışa sunulmuş ürüne ait ambalaja dahil edilmesi zorunlu tutulmuş.
   

Yenilenmiş ürün garantisi

Yenilenmiş ürün "yenilenmiş ürün garantisi" ile satışa sunulacak. Bu garanti; yenilenmiş ürünle ilgili değişim, onarım, bakım, bedel iadesi, bedel indirimi vb. taahhütleri içermekte. Yenilenmiş ürünün garanti süresi ise; yenilenmiş ürünün tüketiciye teslim tarihinden itibaren en az bir yıl olarak düzenlenmiş. Yanı sıra yenilenmiş olan ürünün garantisinden ve garanti süresince verilecek bakım, onarım ve montaj gibi satış sonrası hizmetlerden hem yetkili satıcı hem de yenileme merkezi birlikte sorumlu tutulmuş.

Yönetmelikte, ayrıca yenileme merkezlerinin kuruluş, başvuru ve izinleri ile yenileme yetki belgesi verilmesinde aranan şartlara ilişkin bilgilere de yer verildi. Buna göre, yenileme merkezlerinin Ticaret Bakanlığı tarafından onaylı "yenileme yetki belgesi" alması zorunlu tutuldu. Yenileme yetki belgesinin alınabilmesi için "Bakanlıkça veya TSE tarafından belirlenen düzenleme veya standartlara uygun hizmet yeri yeterlilik belgesine sahip olma" şartı bulunmakta.
   

İkinci el ürün satışına yönelik ilk düzenleme

Yönetmelik kapsamında, yetkili satıcılar, yetkili alıcılar ve yenileme merkezleri için yenileme süreçlerinin yürütülmesi ve malların yeniden satışa sunulması bakımından detaylı yükümlülükler getirilmekte. Yapılan düzenleme ile kullanım ömrü henüz dolmayan teknolojik ürünlerin tekrar ekonomiye kazandırılması bu sayede kaynakların ve çevrenin korunması amaçlanmakta.

Söz konusu Yönetmelik, ikinci el tüketici ürünlerinin yeniden satışı ile ilgili ilk düzenleme olması yönüyle büyük önem arz etmekte. Nitekim ilgili yönetmelik yenileme merkezlerinin açılması ile yepyeni bir istihdam yaratmasının yanı sıra tüketicilerin de daha düşük bedellerle, güvenilir ve garantili ikinci el cihaz almalarına imkan sağlaması nedeni ile de önem taşımaktadır.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.