TİAD NAVLUN SORUNUNU BAKANLIKLARA TAŞIDI

1 yılda yüzde 300 artan navlun maliyeti sorunu ile ilgili çözüm önerilerini Ticaret, Sanayi ve Ulaştırma Bakanlıklarına ileten TİAD, Türkiye’de nakliye amaçlı konteyner üretimi için acil olarak bir test merkezi kurulması gerektiğini bildirdi.

TİAD NAVLUN SORUNUNU BAKANLIKLARA TAŞIDI

1 yılda yüzde 300 artan navlun maliyeti sorunu ile ilgili çözüm önerilerini Ticaret, Sanayi ve Ulaştırma Bakanlıklarına ileten TİAD, Türkiye’de nakliye amaçlı konteyner üretimi için acil olarak bir test merkezi kurulması gerektiğini bildirdi.

04 Şubat 2021 Perşembe 12:20
TİAD NAVLUN SORUNUNU BAKANLIKLARA TAŞIDI

Pandemi nedeniyle dünya genelinde mal satışında yaşanan daralma deniz ticaretini de etkiledi. Gemilerin ve konteynerlerin büyük kısmının Çin ve ABD'de demirlemesiyle navlun bedellerinde yüzde 300'e varan artışlara neden olurken, aynı durum demuraj ve ardiye fiyatlarında da yaşandı. 40 ft'lik bir konteynerin taşınma maliyeti Ocak 2020'de 3 bin dolar değerindeyken bu rakam 2021 Ocak ayında yüzde 300 artışla 12 bin dolara yükseldi. Uzmanlar, pandemi nedeniyle küresel ticaretin bozulduğunu bu nedenle de navlun bedellerinde artış yaşandığını kaydetti.

“TÜRKİYE’DE NAKLİYE AMAÇLI KONTEYNER ÜRETİMİ YAPILAMIYOR”

Takım Tezgahları Sanayici ve İş İnsanları Derneği (TİAD) Başkanı Fatih Varlık, hızla artan navlun bedellerinin takım tezgahları sektörünü endişelendirdiğini belirterek Türkiye'de yaşam amaçlı konteyner üretiminin olduğunu, ancak nakliye amaçlı konteyner üretimi için gerekli basınç, hidrolik gibi testleri yapacak merkez olmadığından üretiminin yapılamadığını söyledi.

“GEMİ VE KONTEYNERLER ÇİN VE ABD ARASINDA SIKIŞTI”

Salgın öncesinde dünya üzerindeki ticaretin yüzde 85'inin deniz yoluyla yapıldığını ve bu oranın bugün yüzde 90'lara ulaştığını belirten TİAD Başkanı Varlık, "Pandemi nedeniyle dünya genelinde ticaret önemli seviyelerde düştü. Bu düşüş küresel ticaretin yoğun olarak gerçekleştirildiği deniz ticaretini de etkiledi, gemilerin ve konteynerlerin büyük kısmı Çin ve ABD'de demirlendi. Ayrıca, ABD ve Çin arasında artan tıbbi malzeme ticareti nedeniyle gemi ve konteynerler bu 2 ülke arasında sıkışmış durumda” dedi. Konteyner ve gemi bulunup ihracat yapılsa bile, diğer ülkelerden yapılacak ihracat olmadığında gemi ve konteynerlerin gittiği ülkede demirlemek zorunda kaldığına dikkat Çeken Varlık, bu nedenle yüksek bir demuraj ve ardiye ücreti oluştuğunu vurguladı. Son 1 yılda ortalama olarak, navlun fiyatlarında ithalatta 3 kat, ihracatta 2 kat artış gerçekleştiğini anlatan Varlık, şunları söyledi:

"MALIN DEĞERİNİ GEÇEBİLİYOR"

“Türkiye gümrüklerinde denetime tabi tutulan konteyner miktarı son 1 yılda yüzde 9 artış gösterdi. Gümrük denetimleri ülkemize kalitesiz ürünün girmesini engelliyor ancak, TSE'nin personel sayısının ve ürün çeşitliliği doğrultusunda uzmanlık düzeyinin yeterli olmaması nedeniyle bekleme süreleri çok uzuyor. Ayrıca, ürün güvenliği denetimlerinde TSE personeli başına düşen dosya sayısı 70 civarında, bu da personel üzerinde ağır bir iş yükü oluşturuyor. Bu olumsuzluklar doğrultusunda ortaya çıkan demuraj, ardiye ve navlun ücretlerinin toplamı malın değerini geçebiliyor, üstelik ödenen bu bedeller devletin kasasına vergi olarak girmiyor, konteynerlerin sahibi olan yabancı armatörlere ödeniyor."

SANAYİCİNİN YATIRIM MALİYETİNDE YÜZDE 50 ARTIŞ

Birbirini etkileyen bu zincirleme gelişmelerin sanayiciye ciddi ek maliyetler doğurduğuna işaret eden Varlık, dernek olarak çözüm önerilerini de barındıran yazılar oluşturarak sorunu bakanlıklara taşıdıklarını söyledi. Çözüm önerilerini Ticaret Bakanlığı'na, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'na, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na ilettiklerini kaydeden Varlık, bu önerileri şöyle sıraladı:

“ACİL OLARAK TEST MERKEZİ KURULMALI”

- Nakliye amaçlı konteyner üretimi için acil olarak test merkezi kurulmalı,

- Nakliye amaçlı konteyner üretiminin Türkiye'de yapılmasını sağlamak için, konteyner üretiminde tecrübeli olan firmalara şartsız teşvik sağlanmalı,

- Navlun ücretlerinin düşürülmesi için taşımacılık sektörü desteklenmeli,

- Ticaret ve üretimi rahatlatmak amacıyla demuraj, ardiye ve denetimlerdeki bekleme sürelerini en aza indirmek amacıyla,

- Ürün tipine göre ihtisas gümrükleri kurulmalı,

- TSE'nin yetersiz olan denetim personeli sayısının artırılması ve personelin ürün tipine (GTİP kırılımlarına göre) göre uzmanlaşması sağlanmalı,

- Sanayicinin kullanacağı ve sarf malzemesi olmayan, yatırım ve üretim amacıyla alınan takım tezgahı, pres, üretim hattı gibi makine ve ekipmanların ürün güvenliği denetimlerinin gümrük yerine sahada yapılması sağlanmalı,

- İhracata yönelik üretimde kullanılacağı taahhüt edilmek şartıyla yapılacak makine ve tamamlayıcı ekipman ithalatında İlave Gümrük Vergisi kaldırılmalı,

- Nitelikli çelik ithalatında kota ve vergi uygulamaları minimum düzeye indirilmeli.

ÇELİK FİYATLARINDAKİ ARTIŞ DA SANAYİCİYİ ETKİLEDİ

Makine üretimi için ihtiyaç duyulan ve Türkiye’nin dışa bağımlı olduğu nitelikli çelik fiyatlarında da son 2 ayda yüzde 50'ye yakın artış yaşandığını kaydeden Varlık, "Çelikteki artış nedeniyle hem dünyadaki makine ve ara malı üretimi hem de Türkiye'deki imalat sanayinin maliyetleri önemli ölçüde arttı. Bunun sonucu olarak, ithal edilen ara malın girdisiyle birlikte makine fiyatları, geçen yıla göre ortalama olarak döviz bazında yüzde 20 artış gösterdi. Bu yüzde 20'lik artışın üzerine döviz kuru ve İlave Gümrük Vergileri de eklenince Türk sanayiciler için yatırım maliyeti artışı yüzde 50'leri buldu. Bu durum en fazla sanayimizin bel kemiği olan KOBİ'leri zor duruma düşürdü" açıklamasında bulundu.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.