DERİ SEKTÖRÜ, SUNİ DERİ KISKACINDA

Tüm dünyada “vegan” ya da “çevreci” ürenler olarak pazarlanan suni deri ürünler, gerçek deri üreten sanayicinin pazarını daraltıyor. Başka bir deyişle taklitler aslını yaşatmıyor, aksine zarar veriyor.

DERİ SEKTÖRÜ, SUNİ DERİ KISKACINDA

Tüm dünyada “vegan” ya da “çevreci” ürenler olarak pazarlanan suni deri ürünler, gerçek deri üreten sanayicinin pazarını daraltıyor. Başka bir deyişle taklitler aslını yaşatmıyor, aksine zarar veriyor.

26 Kasım 2021 Cuma 09:38
DERİ SEKTÖRÜ, SUNİ DERİ  KISKACINDA

Mobilyadan giyim eşyasına, ayakkabıdan aksesuara, ambalajdan saraciyeye kadar geniş bir üretim alanında faaliyet gösteren deri sektörü, daha çok el emeğine dayanan ancak yüksek uzmanlık gerektiren bir sektör. Türkiye’nin üretim ve istihdamında önemli bir paya sahip olan sektör, ihracatını da her geçen gün artırıyor.  Dünya deri ürünleri pazarında Türkiye 0,6 paya sahip ve 24’üncü büyük ihracatçı konumunda. Türkiye’nin 2019 yılında 1,66 milyar dolar olan deri ürünleri ihracatı, 2020’de pandemi sebebiyle 1,33 milyar dolarla yüzde 19,9’luk bir gerileme gösterse de bu şoku çabuk atlattı. Bu yılın ilk 10 ayına kadar olan süreçte 1,42 milyar dolarlık ihracata imza atan sektör, yıl sonunda 2019 yılı rakamlarını yakalamayı hedefliyor. Önümüzdeki yıllarda ise pandemi, ekonomik gelişmeler ve özelikle AB üye ülkelerinin satın alma tercihini Türkiye’ye yönlendirmesiyle deri ve deri ürünleri ihracatında önemli bir artış bekleniyor.

 

YASAL DÜZENLEME HAZIRLIĞI

Buna karşılık deri ve deri ürünleri sektörü, ciddi sorunlarla baş etmeye çalışıyor. Bu sorunların başında ise kaliteli deri tedarikinde yaşanan sıkıntılar ve suni deri ürünlerin her geçen gün pazardan biraz daha fazla pay alması geliyor. Tüm dünyada “vegan” ya da “çevreci” ürenler olarak pazarlanan bu taklit ürünler, gerçek deri üreten sanayicinin pazarını daraltıyor. Başka bir deyişle taklitler aslını yaşatmıyor, aksine zarar veriyor. Deri sanayicileri, 2016’da Brezilya’da, 2020’de İtalya’da yapıldığı gibi, deri teriminin sadece hayvanlardan elde edilen derilerden üretilmiş ürünler için kullanılmasını sağlayacak bir düzenleme yapılmasını talep ediyor. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Türkiye Deri ve Deri Ürünleri Sanayi Meclisi, bu konudaki çalışmasını yakın zamanda TOBB yönetimine ve Ticaret Bakanlığına sunmaya hazırlanıyor.

 

YENİ OSB’LER ŞART

Son dönemde artan ve dalgalı seyir izleyen kurla birlikte ham deri ve kimyasal fiyatlarındaki artış, sektörün hem suni deri ürünlere karşı hem de ihracattaki rekabet gücünü olumsuz etkilerken işçi bulamamak da deri sanayicisinin önemli bir sorunu olarak öne çıkıyor. Öte yandan Türkiye genelinde 10 deri ihtisas OSB olmasına rağmen, büyük bir bölümü dağınık halde bulunan, büyümeye imkân vermeyen ve sürdürülebilir üretimi desteklemeyen binalarda üretim yapmaya çalışan deri imalatçısı işletmelerin, daha fazla OSB’ye ihtiyaç duyduğu da sektör tarafından dillendirilen hususlardan biri.  Başkan Muhittin Savranoğlu, TOBB Türkiye Deri ve Deri Ürünleri Sanayi Meclisi’nin en önemli gündem maddelerinden birinin gelişme alanı olan, çevreye duyarlı, sürdürülebilir üretimi destekleyen bir OSB’nin kurulması olduğunu söylüyor.

 

SADECE 1 AR-GE MERKEZİ VAR

Tüm dünyada deri ürünleri ile ilgili trendler her geçen gün değişiyor. Daha ince, daha parlak renklerde, daha fazla işlem görmüş deri ürünleri raflarda yerini alırken bu, sektörde tasarım ve AR-GE’nin önemini daha da artırıyor. Ancak Türkiye’de deri alanında faaliyet gösteren Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı onaylı bir tasarım merkezi bulunmuyor. Sektörün tek AR-GE merkezi olan Kazlıçeşme AR-GE Merkezi ve Test Laboratuvarı da ancak 2007’de kuruldu ve 2013’te Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı onaylı AR-GE Merkezi statüsüne kavuştu.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.