BİTMEYEN DÖNÜŞÜM: DİJİTALLEŞME

Şirketlerin dijitalleşme yolculuğuna başlayacakları nokta ve kullanacakları yöntemler hakkında ipuçları veren GTech Kurucu Ortağı ve CEO’su Mine Taşkaya, yapay zekâ algoritmalarının özellikle sanayi kuruluşlarının üretim, tedarik, rekabet ve müşteri memnuniyeti süreçlerindeki rolünü değerlendirdi.

BİTMEYEN DÖNÜŞÜM: DİJİTALLEŞME

Şirketlerin dijitalleşme yolculuğuna başlayacakları nokta ve kullanacakları yöntemler hakkında ipuçları veren GTech Kurucu Ortağı ve CEO’su Mine Taşkaya, yapay zekâ algoritmalarının özellikle sanayi kuruluşlarının üretim, tedarik, rekabet ve müşteri memnuniyeti süreçlerindeki rolünü değerlendirdi.

08 Aralık 2020 Salı 14:40
BİTMEYEN DÖNÜŞÜM: DİJİTALLEŞME

 

Haber: Nuran AYAR

Veriden değer üretme, iş zekâsı ve veri analitiği konusunda Türkiye’nin en eski şirketlerinden biri olan Gtech, üretimden satışa, bankacılıktan sigortaya ve hatta kamuya kadar pek çok sektörde şirketlere ve kuruluşlara dijital dönüşüm yolculuklarında danışmanlık hizmeti veriyor. GTech Kurucu Ortağı ve CEO’su Mine Taşkaya, dijitalleşme, dijital dönüşümün şirketler için uzun bir yolculuk olduğunu belirterek nereden başlanacağına dair bir kuralının da bulunmadığını söyledi.  Dijital dönüşüme başlarken şirketlerin aslında kendi içinde öncelikli hedeflerini ve bu dönüşümün hangi noktalarda şirkete değer katacağını belirlemesi gerektiğini ifade eden Taşkaya, “Şirketler bu belirlenen konularda öncelikli olarak en çok ihtiyaçları olacak ve kısa sürede değer üretecek alanı tespit etmeli ve buradan başlamalı” dedi.  Bu yolculuğa, uzun soluklu bitmeyen projelerden ziyade kısa sürede hızlı sonuçlar verebilecek projelerle başlanabileceğini ifade eden Taşkaya,  “Aynı zamanda da inovasyonun içine katıldığı, paralelde hem şirketin kültürünün dönüştüğü bir çalışma yapılabilir. Çünkü dijital dönüşüm sadece bir teknolojik yatırımı değil. Burada şirketin bütün süreçlerinde, tüm ekipleri ve kadrosu ile bir dönüşünü ve gelişimi ihtiva eden bir çalışma yapması gerekir” diye konuştu.

 

ÜST YÖNETİM SAHİP ÇIKMALI

Dijital dönüşüm çalışmalarının stratejik olarak planlandığı, şirketin üst yönetimi tarafından sahiplenildiği ve takip edildiği bir yönetim şekli olduğunda da muhakkak başarıya ulaşıldığını kaydeden Mine Taşkaya, şunları söyledi: “Eğer ki herhangi bir hevesle veya trendlerin takibi amacıyla projelere başlanırsa, aslında kısa süre sonra projelerin şirketleri içinde sahipsiz kaldığını ve motivasyonların kırıldığını görüyoruz. Bunun olmaması için bütün kurumları önceliklerini kendi içinde belirlemesi gerekiyor. Şirketlerin bu çalışmaların sonuçlarının karlılıklarına, verimliliklerine, müşteri memnuniyetine yansımalarını tartması da şart.”

 

PANDEMİDE ÖNEMİ ARTTI

Dijitalleşmenin en önemli unsurlarından bir tanesinin şirket içerisindeki oluşacak bütün verilerin karar süreçlerine yansıtabilmesi ve kullanılabilmesi olduğunu vurgulayan Mine Taşkaya, her şirket içinde her gün onlarca karar verildiğini ve bu karar süreçlerinin özellikle pandemi sürecinde farklı bir boyuta taşındığını anlattı. Hemen hemen herkesin pandemi sürecinde hiç karşılaşmadığı anları ve durumları yönetmek zorunda kaldığını ifade eden Taşkaya, “Böylesine kritik anlarda aslında elimizde ne kadar rasyonel veri varsa o kadar daha doğru, stratejik değer yaratacak, rekabet avantajı kazandıracak ve müşterilerimizin memnuniyetini artıracak kararlar verebiliriz.  Bu verilere sahip olmayan şirketlerin ise bu noktada birtakım problemler yaşadıklarını biliyoruz” şeklinde konuştu.

VERİMLİLİĞİ ARTTIRICI ANALİTİK PROJELER

Sanayide ise dijitalleşmenin robotik çözümler üzerinden yürüdüğünü kaydeden Mine Taşkaya, şunları söyledi: “Sanayideki kas gücü ile gerçekleştirilen veya çok tekrarlanan işlerin bu çözümlerle otomatik altına alınması; hem süreç kalitesini artırmak ve herhangi bir hata riskini ortadan kaldırmak açısından önemli hem de çalışan performansının, verimliliğinin artmasına yardımcı olacak unsurlar. Buradaki dijital dönüşümdeki verinin kıymeti, onun kullanması, bütün süreçlerimize yansıtılması aslında bir miktar ileriye gitmek istediğimiz yeri tahminleyerek gerçekleştirilebiliyor. Bu algoritmaları kullanmak, simülasyonları yapmak müthiş bir değer katıyor. Biz de şirket olarak aslında müşterilerimiz için bu verimlilikleri arttırıcı analitik projeler gerçekleştiriyoruz.”

 

YAPAY ZEKÂ İŞİN NERESİNDE?

Makinelerin veri üretmesi ve iş süreçlerin beslenmesi konusunun dijitalleşme kavramının ilk aşaması olduğunu kaydeden Mine Taşkaya, ikinci aşamada ise yapay zekânın devreye girdiğini anlattı. Her makinenin içerisinde birçok farklı veri oluştuğunu kaydeden Taşkaya, bu verilerin yapay zekâyla ilişkilendirilen algoritmaları olduğu zaman o sistemle ilgili olası durumları haber verdiğini söyledi. Sanayi şirketlerinde çok farklı sistemlerin iş süreçlerinde birbiriyle ilişkili olduğunu dile getiren Taşkaya şöyle devam etti: “Dolayısıyla birbirinden bağımsız olan bu yapıların, makinelerin aslında verisel anlamda ilişkilendirilmesi, hepsinden toplanan verinin üzerinden yapılan analiz ve tahminlemelerle çok daha iç görüsü yüksek, süreçlerimize değer katacak sonuçlar elde ettiğimizi görüyoruz. Yapay zekâ aslında sadece makinelerin makinelerle konuşması değil. Burada kurum içerisindeki ilişkili olabilecek tüm verilerin entegre edilerek akıl üretilmesi ve yapay zeka yöntemleri ile bütün süreçlerde üretimden tedarik yönetimine, satış tahminlemesinden stok yönetimine kadar birçok noktada doğru kararların verilmesinden bahsediyoruz.”

 

“PANDEMİ BİLDİKLERİMİZİ DEĞİŞTİRDİ”

Yapay zekânın tüm sektörlerdeki dijitalleşmede artık olmazsa olmaz bir unsur olduğunu vurgulayan Mine Taşkaya, yapay zekanın en önemli işlevinin geçmişte oluşan verileri kullanarak geleceğe doğru tahminlere doğru iç görüleri sağlamak olduğunu dile getirdi. Taşkaya, yapay zekâ algoritmalarının makinelerin düzenli bakımının arıza olmadan gerçekleştirilmesi,  piyasadaki satış trendlerinin ve müşteri taleplerinin değişimi gibi konularda şirketlere yardımcı olduğunu etti. Öte yandan pandemi süreci ile birlikte insanların yaşam tarzlarında olan değişikliğin müşteri alışkanlıklarını ve geçmiş bilgileri değiştirdiğine dikkat çeken Mine Taşkaya, “Geçmişte bildiklerimiz artık bugün bazı noktada çözüm sağlamıyor.  Her gün değişen talep, durum ve koşullara göre adapte olunması gereken, üretimin ve tedarikin buna göre planlanmasını gerektiren bir noktaya geldik. Yapay zekâ, burada yine kısa zamanda oluşan bilgi ve değişimlere göre doğru tahminleme yaparak çözüm üretiyor”  dedi.

Son Güncelleme: 08.12.2020 14:47
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.