Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlanan ve TBMM'ye sevk edilen “Sanayinin Geliştirilmesi ve Üretimin Desteklenmesi Hakkında Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı Taslağı”nın Organize Sanayi Bölgelerine etkisine ilişkin değerlendirmelerimizi; çeşitli açılardan ve farklı başlıklar altında yapmakta fayda görülmektedir.
İlk olarak, 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu’nda yapılan değişikliklerin içeriği konusunu sonraki yazılarımızda ele alacağımızı belirterek; 4562 sayılı Kanun’da yapılmakta olan değişiklikleri, kanun yapma tekniği ve sistematik açısından değerlendirelim.

4562 sayılı Kanun;
30 ana maddeden oluşmaktadır.
Yürürlüğe girdiği 15.04.2000 tarihinden bu güne kadar 15 kere değiştirilmiştir.
Sistematiğinde, dilinde ve içeriğinde ciddi problemler bulunmakta olup; bu durum, uygulayıcıların kanunu yorumlamakta zorluklar yaşamasına ve uygulamada farklılıklar oluşmasına neden olmaktadır.

İnceleme konusu Tasarı taslağında, 4562 sayılı Kanun’da getirilecek değişikliklerle ilgili olarak 20 çerçeve maddeye yer verilmiştir. Bu maddelerle; 4562 sayılı Kanun’un 18 maddesinde değişiklik yapılmakta, 3 tane ek, 4 tane geçici madde eklenmektedir.
Taslakta, 4562 sayılı Kanunda yapılması öngörülen değişiklikler, kanunun barındırdığı problemleri gidermemekte, hatta kanunun daha karmaşık bir hal almasına neden olmaktadır.

Bu eleştirimizi, iki örnek üzerinden açıklayabiliriz:
1) 4562 sayılı Kanunun “Tanımlar ve kısaltmalar” başlıklı 3. maddesi bütün olarak değiştirilmektedir. (MADDE 32)  
Bu değişiklik yapılırken, zaman içerisinde oluşan değişimlerin maddeye işlenmesinde ve aşağıda belirttiğimiz hususların dikkate alınmasında fayda vardı:

Bakanlık tanımının, tarıma dayalı ihtisas OSB'lerin Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na devredildiği hususunun göz önüne alınarak, “Tarıma Dayalı İhtisas OSB’ler bakımından Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nı, diğer organize sanayi bölgeleri bakımından Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nı" şeklinde yapılması uygun olacaktır.

OSB'lerde finansal kiralama yolunun açılmasını teminen 20.02.2014 tarihli kanunla getirilen “Finansal Kiralama Şirketi” tanımının eksik kalması nedeniyle yapılan itirazlar dikkate alınmak suretiyle; 6 gün sonra, 26.02.2014 tarihli Kanunla 4562 sayılı Kanuna eklenen madde ile “Katılım, kalkınma ve yatırım bankalarınca bu Kanun kapsamında finansal kiralama işlemleri yapılabilir” hükmü getirilmiştir. Bu hususun dikkate alınarak “Finansal Kiralama Şirketi” tanımının ek 2. maddeyi de içerir şekilde yapılması ve ek 2. maddenin yürürlükten kaldırılması uygun olacaktır.

Tanımlar maddesinde, Kanunda yer alan ibarelerin neyi ifade ettiğine açıklık getirilmek üzere tanımlar yapılır. 4562 sayılı Kanuna, katılımcıların tesislerini kiralayabilmelerinin yolunu açmak için “Kiracı” tanımı eklenmiştir. Kanun içinde başka hiç bir yerde “kiracı” ve “kira ilişkisine” ilişkin herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır. “Kiracı” tanımının muhafaza edilmesi yerine, “Kanunda katılımcıların tesislerini kiralayabileceğine ilişkin düzenlemeye” yer verilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.

2) 4562 sayılı Kanunun 4. maddesi, başlığı ile birlikte bütün olarak değiştirilmektedir. (MADDE 33) 
Bu değişiklik yapılırken, zaten karmaşık ve kalabalık olan bir madde, daha da karmaşık hale getirilmekte, adeta bir torba madde oluşturulmaktadır.

Şöyle ki; maddenin
* 1 ve 2. fıkraları, “yer seçimi ve kuruluş”
* 3 ve 4. fıkraları, “arazi edinimi ve kamulaştırma”
* 5. fıkrası, “OSB alanı dışında kalan alanların planlanması ve kurumların yükümlülükleri”
* 6, 7 ve 8. fıkraları, “OSB'lerin kuruluşuna katılacak kurum ve kuruluşlar”
* 9. fıkrası, “OSB'nin terkini”
* 10, 11, 12, 13. fıkraları, “planlama”
* 14. fıkrası, “OSB sınırının Bakanlıkça küçültülebilmesi”
* 15. fıkrası, “ruhsat ve izin yetkisi”
* 16. fıkrası, “imara aykırılık hali”
* 17. fıkrası, “yönetmelik atfı”
konularına ilişkin düzenlemeleri içermektedir.

Tüm bu konuların tek bir madde altında düzenlenmesi yerine, sistematik bir kanun hazırlanarak, her bir konunun kendi maddesi içerisinde düzenlenmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

Sonuç olarak; 30 maddelik 4562 sayılı Kanuna, 25 maddelik değişiklik getirmek ve karmaşık olan yapısını daha da karmaşık hale getirmek yerine, 4562 sayılı Kanun’un bir bütün olarak ele alıp değiştirilmesinde fayda olacaktır.


Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.