Üretim Reform Paketi Kanun Tasarı Taslağı ekseninde hukuki analizlerim aşağıdaki gibidir:

*Yatırımcılara kolaylık getiriliyor damga vergisi teke düşürülüyor. Evet, bu yerinde bir karar ancak yatırımcılara kolaylık sadece damga vergisini az almakla sınırlı kalmamalı. Yatırım yapmak isteyene yatırım için koyduğu sermaye kadar ucuz ve kolay elde edilecek kredi desteği verilmelidir.

*Uluslararası firmalara tanınan kurumlar vergisi muafiyeti bence doğru değil. Ulusal firmalardan alınan kurumlar vergisi uluslar arası firmalardan da alınmalı. Bu karar uluslar arası firmaları ülkeye çekmek için cazip gelebilir. Ancak uluslar arası firmaların ülkeye gelmesi için vergi muafiyeti dışında daha birçok şartın gerçekleşmesi gerekir. Örneğin; terörün bitmesi, transfer kolaylıkları sağlanması, ülkede işsiz sayısının düşürülmesi, tüketicilerin alım gücünün yükseltilmesi akla gelebilir.

*Vergi borcunu ödemeyenlere fırsat olarak sunulan haksız bir uygulamadır. Vergisini düzenli ödeyen yurttaşlara ve firmalara karşı yapılan haksızlıktır.

*Yine yurt dışından para getirenlere kaynağının sorulmaması da egemen bir devlete yakışmayan yanlış bir uygulamadır. Böyle uygulamalar gelecekte yurt dışına para kaçıranlara peşinen tanınan bir kredidir. Yurt içinde vatandaşına paranın kaynağını soracaksın, ama yurt dışından para getirene kaynağını sormayacaksın. Geçmişte bunlar yapıldı. Sonuçta ne oldu?

* Taksicilere ÖTV’siz taksilerini yenileme olanağı, şehit yakınlarına sağlanacak kolaylıklar abartılacak yenilik sayılmaz. Sosyal devletin yapması gereken uygulamalardır.

*Bence devletin öncelikle yeni sanayi bölgeleri belirlemesi ve bu bölgelerde altyapı çalışmalarına başlaması gerekir. Öncelikle bu bölgelere yeni yatırım yapmak isteyenler yönlendirilmelidir. Gerekirse halen mevcut olan ve kentlerin içinde kalmış olan, çevreyi kirleten sanayi tesislerinin yeni belirlenecek sanayi bölgelerine transferleri sağlanmalı ve ülkenin batısında yerleşik sanayi tesislerinin ülke geneline dağılımı sağlanmalıdır.

*Çeklerle ilgili düzenlemeler…. Hukukla fazla oynamak zararlıdır. Çekte cezayı neden kaldırdılar? Şimdi karşılıksız çekte ceza yeniden gündemde. Hukuk yaz-boz tahtası yapılamaz. Yukarıda değindiğim üzere yabancı firmaları ülkeye çekmek için vergi muafiyetinden ziyade güvenilir bir hukuk sistemi oluşturmaktır. Yabancı firma yatırım yapacağı ülkede bağımsız ve güvenilir bir yargı sistemi olmasına bakar.

*Tasarruf olmayan bir ülkede yatırım yapılmaz. Tasarrufun birinci şartı çalışanların kazancının geçimliğinin üstünde olması gerekir. Ülkede 27 milyon insanın yoksulluk sınırının altında yaşadığını düşündüğümüzde tasarruf seferberliği hayalden öte geçemiyor.

*Tarım seferberliğine ihtiyacımız var. Ülkemizin tarım arazileri ne yazık ki daralıyor. Öncelikle mevcut tarım arazilerinin fizibilitesinin çıkarılması verimli- daha az verimli verimsiz arazilerin saptanması gerekir. Verimli arazileri işlemek kolaydır. Verimsiz arazileri nasıl verimli hale getirebiliriz ve ülke ekonomisine kazandırabiliriz? Bu konunun ciddiyetle incelenmesi gerekir. Ülke hayvancılığı ne yazık ki içi açıcı değil. Hayvancılığı teşvik etmek verimli hale getirmek için gerekirse devletin öncülük yapması, TİGEM, ETBALIK, TMO gibi kurumların yeniden ihya edilmesi gerekir. Dışarıdan saman ithal etmek, et ithal etmek, kurbanlık hayvan ithal etmek bize yakışmıyor.

Bence Üretim Reform Paketi, birçok şeyi gündeme getirip hiçbirini yapamamak olmamalıdır. İlk önce en kolay yapılacaklar saptanıp öncelik onlara verilmelidir.



Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.