Bilindiği gibi; 2017 yılında 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’na yapılan “Teknoloji Transfer Ofisi (TTO)” başlıklı Ek Madde 32 ile yükseköğretim kurumlarında sermaye şirketi statüsünde teknoloji transfer ofisleri kurulabilmesi sağlanmıştır. Söz konusu kanunun ifadesi aşağıda verilmiştir:

Yükseköğretim kurumları,

AR-GE ve yenilikçilikle ilgili olarak,

Kamu ve özel sektör ile iş birliği yapmak,

Üretilen bilgi ve yapılan buluşları fikri mülkiyet kapsamında koruma altına almak ve

Uygulamaya aktarmak,

üzere Yükseköğretim Kurulu’ndan önceden izin almak kaydıyla, yükseköğretim kurumu yönetim kurulunun kararıyla sermaye şirketi statüsünde teknoloji transfer ofisi kurabilirler. Kuruluş sermayesi, bilimsel araştırma projesi kaynaklarından veya döner sermaye gelirlerinden karşılanabilecek olan bu yapının niye sermaye şirketi olması gerektiği anlaşılamamıştır.

Ayrıca; halen yürürlükte olan üniversiteler veya teknoloji geliştirme bölgeleri nezdinde kurulmuş olan TTTO’lardan ne farkı olacağı da belli değildir.

Diğer taraftan söz konusu kanuna dayanarak, Yükseköğretım Kurumları TTO Yönetmelığı’nde amaç “Öğretim elemanları tarafından yükseköğretim kurumlarında üretilen bilgi ve yapılan buluşları ticarileştirmek” olarak belirtilmiş. Buluşların ticarileştirilmesi kanunda belirtilen amaçların sadece “uygulamaya aktarmak” şeklindeki sonuncu maddesine karşı düşebilir. Ayrıca, baştaki AR-GE ve yenilik çalışmaları, kamu ve özel sektör iş birlikleri, buluşlara fikri mülkiyet kapsamında koruma yapmadan ticarileştirme yapmak mümkün değildir. Dolayısıyla, kanunda bahsedilen amaçla yönetmelik uyuşmamaktadır.

Ticarileştirmenin sadece TTO’nun başarısıyla ilgili olmadığı sanayi kesiminin özümseme kapasitesi, yatırım ortamının olgunluğu gibi birçok başka unsurla da ilişkili olduğu bilinmektedir. Dolayısıyla bu “amaç” ifadesinin genişletilmesi yararlı olacaktır.

Diğer taraftan; TTO’nun amacı ile ilintili olması gereken “Görevleri başlıklı 6. Madde”ye bakıldığında TTO A.Ş. için bir “kamu hizmeti” yapacak bir kurum kimliği biçilmiş gibi görülmektedir:

Üniversite AR-GE stratejilerinin tanımlanmasına katkı vermek,

Üniversitenin AR-GE politika ve stratejilerine uyumlu olarak çalışmak,

Üniversite içerisinde ulusal ve uluslararası AR-GE fonlarının tanıtımını yapmak ve bu fonlardan daha fazla yararlanabilmek adına eğitim, seminer, çalıştay ve benzeri etkinlikler düzenlemek, proje hazırlama, baş- vuru, yürütme ve izlemede destek olmak,

Üniversite içerisinde proje yazma ve yönetme kültürünün geliştirilmesine katkı sağlamak,

Üniversite içi şirketleşme ve girişimcilik hizmetleri vermek ve bu kapsamda destek olmak,

Uluslararası üniversitelerin TTO’ları ile iş birliği içerisinde çalışarak ulusal/ uluslararası paydaşların (yerli/yabancı şirket, üniversite gibi) olduğu çalışma ortamları hazırlamak,

Üniversite içinde ve dışında teknoloji transferi ile ilgili konularda tanıtım, bilgilendirme ve eğitim hizmetleri vermek,

Yükseköğretim kurumlarında yapılan AR-GE çalışmaları sonucunda oluşturulan bilginin korunması için fikri ve sınai haklar hakkında bilgilendirme çalışmaları yapmak.

Üniversite ile bağlantısı nedeniyle TTO A.Ş’den kamu hizmeti beklentisi anlaşılabilmekte ise de A.Ş. yapısı nedeniyle bu hizmetlerin yaratacağı maddi yükün dikkate alınması gerekir. Bu hizmetlerin gelir sağlayıcı özellik kazanacak şekilde değiştirilebilmesi teknik olarak mümkün olsa dahi mevzuata uygun olup olmayacağı açık değildir.

A.Ş. statüsünde kurulmuş bir TTO’nun varlığını sürdürebilmesi için hizmet çeşitliliğinin ve farklı gelir kaynaklarına erişim imkanının verilmesi şarttır.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.