YENİ PROJELERLE DAHA DA DEĞERLENECEK

Eski milletvekili ve sanayici Zeki Aygün, Türkiye’nin en büyük sanayi kentleri arasında yer alan Kocaeli’nin, yeni yatırımlar açısından daha değerli bir alan olacağını söyledi. Aygün, Kocaeli’nin pazar büyüklüğü, entegre ulaşım altyapısıyla gözde yatırım alanı olduğunu kaydetti.

YENİ PROJELERLE DAHA DA DEĞERLENECEK

Eski milletvekili ve sanayici Zeki Aygün, Türkiye’nin en büyük sanayi kentleri arasında yer alan Kocaeli’nin, yeni yatırımlar açısından daha değerli bir alan olacağını söyledi. Aygün, Kocaeli’nin pazar büyüklüğü, entegre ulaşım altyapısıyla gözde yatırım alanı olduğunu kaydetti.

10 Ekim 2018 Çarşamba 08:35
YENİ PROJELERLE DAHA DA DEĞERLENECEK

Haber: Ali ŞAHİN

TBMM’de 24, 25 ve 26’ncı dönemlerde Ak Parti Kocaeli milletvekilliği yapan deneyimli siyasetçi Zeki Aygün, Kocaeli’nin sanayide geldiği noktanın takdire şayan olduğunu söyledi. Deniz, hava ve karayolu alanında ülkenin en büyük projelerinin Kocaeli’yi kapsayacak şekilde planlanmasının, kentin gelecekte yatırımlar açısından daha değerli bir alan olacağına işaret ettiğini söyledi. Lüleburgaz Doysan Yağ Sanayide Şantiye Şef Yardımcısı, Düzce Timak Tarım Aletleri fabrika inşaatlarında Elektrik Şantiye Şefi görevlerini üstlenen, 1981’de Ünka İnşaatı kuran ve Yönetim Kurulu Başkanlığını yürüten Zeki Aygün, sektördeki tecrübesiyle Kocaeli sanayisini değerlendirdi. Sanayi Gazetesine konuşan Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu ve Çevre Komisyonu eski üyesi Zeki Aygün, “Kocaeli’nin İstanbul-Ankara gibi büyük pazarlar arasında yer alması ayrıca, Avrupa ve Rusya gibi dev pazarlara yakınlığı ve bununla birlikte bu bölgelere erişim kolaylığı, bölgenin bu alanda yapılacak yatırımlarda da avantaj sağlıyor” dedi.

SAVUNMA SANAYİ GELİŞTİ

Türkiye’de ekonomi ve sanayinin durum değerlendirmesini yapar mısınız?

Ekonomi istikrara bağlıdır. Siyasi istikrarı her 10 yılda bir bozarsanız, halkın iradesine gem vurursanız Türkiye bir yere gelemez. Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren gelişen Türkiye sanayisi, bugün özellikle savunma sanayisindeki ilerlemeyle dikkat çekiyor. Savunma sanayindeki yerlileşme oranı yüzde 20'den yüzde 65'e yükseldi. Sanayi Komisyonu üyesi olduğum dönemde TAI, ASELSAN, HAVELSAN'ı gezdik. 7-8 yıl önce İsrail, parasını ödediğimiz halde onarım için gönderdiğimiz İHA'larımızı vermemişti. Şimdi onların silahlısını yani SİHA'sını yapıyoruz, giderek geliştiriyoruz. 200 kilogramlık mühimmatı taşıyanı yapılıyor ama 700 kilogramı taşıyanı biz yapıyoruz şu an. F35'in alıcısı değil, ortağıyız. Yüzde 30-35 oranında ürünü biz yapıyoruz. 100 yıl önce ecdadın cephede yaptığı savaşlar, yerini ülkeler arasında ekonomik savaşlara bıraktı.

TAKDİRE ŞAYAN

Türkiye’nin sanayi başkenti Kocaeli’nin ülke kalkınmasına katkıları nelerdir?

Kocaeli'nin geldiği nokta takdire şayan. Sanayi ve ticaret kenti Kocaeli’nin nüfusu, 2016 yılı nüfusuna göre 2017 yılında binde 28,3’lik artış hızıyla 52 bin 498 kişi artarak 1 milyon 883 bin kişiye yükseldi. Kocaeli, metrekareye düşen 521 kişilik nüfus yoğunluğu ile İstanbul’dan sonra ikinci sırada yer alıyor. Ülkemizin en önemli sanayi kenti Kocaeli, Türkiye imalat sanayinde yüzde 13 pay sahibi.  Kentimizde 250’si yabancı sermayeli olmak üzere yaklaşık 2 bin 300 önemli sanayi yatırımı bulunuyor. Türkiye ve özelinde Kocaeli, 3,5 saatlik bir uçuş mesafesi ile 25 milyar dolar boyutunda bir pazar hacmi ve 1,5 milyarlık bir nüfusa ulaşılabilen bir alanın merkezinde yer alıyor.

PAZARLARA YAKIN

Yatırımcılar açısından Kocaeli niçin cazip?

Deniz, hava ve karayolu alanında ülkenin en büyük projelerinin Kocaeli’yi kapsayacak şekilde planlanması ve projelendirilmesi, gelecekte bölgenin yatırımlar açısından daha değerli bir alan olacağına işaret ediyor. Marmaray Projesi, Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ve bu projeyle entegre Çevre ve Otoyol Projeleri, İzmir-Bursa-İstanbul Otoyol Projesi ve bu projeyle bütünleşmiş Osmangazi Köprüsü, Karasu Limanı, Cengiz Topel Havaalanı ve henüz planlanma aşamasında olan birçok proje Kocaeli’nin ulaşım anlamındaki gücünü arttıracak, bölgeyi ülkenin ulaşım üssü haline getirecek. Kocaeli öte yandan, çok verimli tarım arazilerine sahip olması ve tarımsal üretime uygun iklimi ile tarım yatırımları açısından da avantajlı bir konumda bulunuyor. Kocaeli’nin erişilebilir pazar büyüklüğü, bu pazara yakınlığı ve güçlü ve entegre ulaşım altyapısı; yatırım sürecinde yatırımcının göz önünde bulundurduğu tercih özelliklerindendir. Sosyoekonomik gelişmişlik sıralamasında İstanbul, Ankara ve İzmir’den sonra Türkiye’nin dördüncü ili.

KİMYA VE OTOMOTİV ÖNDE

Kocaeli’de öne çıkan yatırımlar nelerdir?

İstanbul-Ankara gibi büyük pazarlar arasında yer alması ayrıca, Avrupa ve Rusya gibi dev pazarlara yakınlığı ve bununla birlikte bu bölgelere erişim kolaylığı, bölgenin bu alanda yapılacak yatırımlarda da avantaj sağlıyor. Kocaeli’de öne çıkan en büyük sanayi sektörleri kimya, otomotiv ve demir çelik sektörüdür. İlimiz 35 adet liman tesisi ile bir liman kenti olma özelliğini de taşıyor. Kocaeli Türkiye de sanayinin merkez üssü konumundadır. Son yıllarda, Ar-Ge ve İnovasyonun merkez üssü olma konusunda da hızla ilerliyor. Bilişim Vadisi projesi kapsamında kurulan Muallimköy Teknoloji Geliştirme Bölgesi ile bu daha da güçlü hale geldi. Kocaeli’de Mayıs 2018 itibariyle 105 Adet Ar-Ge merkezi bulunuyor. Türkiye’de Ar-Ge Merkezi sayısı bakımından İstanbul’dan sonra ilimiz ikinci sıradadır. Tasarım Merkezi sayısı da 10 adet. 2017 sonu itibarıyla Kocaeli'de faal 6 tane küçük sanayi sitesi bulunuyor. Söz konusu küçük sanayi sitelerinde toplamda 2 bin 597 iş yeri yer alıyor ve burada 19 bin kişi istihdam ediliyor. İstanbul Sanayi Odası tarafından 2017 yılında yapılan sıralamada 500 büyük sanayi kuruluşunun 82’si de Kocaeli’de faaliyet gösteriyor. Bunların 35’inin merkezi Kocaeli’de bulunuyor.

ÇEVRECİ KENT VİZYONU

Çevre Komisyonu üyeliğinizden hareketle, endüstrinin temiz üretimle olan iş birliğini değerlendirebilir misiniz?

Kocaeli, eskiden sanayileşmenin doğal bir sonucu olarak görülen çevre sorunları anılıyordu. Ancak son dönemlerde OSB'lerin, belediyelerin ve vatandaşların çevre bilincinin olgunlaşmaya başlaması ve gerçekleştirilen projeler ile eski imajını tarihe gömüyor. Belediyeler, OSB’ler, odalar, kamu kurumları ve sivil toplum örgütleri sanayi kenti Kocaeli’nin aynı zamanda çevreci ve yaşanabilir bir kent vizyonu kazanabilmesi adına ittifak halinde. Örneğin, Kocaeli Sanayi Odası tarafından her yıl çevreci sanayi kuruluşlarını ödüllendirmek amacıyla Şehabettin Bilgisu Çevre Ödülleri düzenleniyor. Kocaeli dışında Türkiye’nin farklı illerinden firmalar da ödül törenine rağbet gösteriyor. Kocaeli’nin çevreci kent vizyonu kazanabilmesi adına hatırı sayılır bir adım.

ATIKLARI YOK EDİYOR

Kocaeli’de bu konuda ne gibi adımlar atıldı?

Çevre konusunda Kocaeli yaşanılabilir bir kent. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan İzmit Atık ve Artıkları Arıtma Yakma ve Değerlendirme A.Ş. (İZAYDAŞ), Türkiye’nin ilk atık bertaraf tesisi olma özelliği taşıyor. Günde 2 bin ton arıtma kapasiteli İZAYDAŞ, bugün daha çok tıbbi atıkları yakıyor. Evsel atıklar ise depolanıyor. Ama düzenli depolamada yer sorunu yaşanıyor. Ayıca depolama alanına yeni atıkları dökerken koku çıkıyor, çevreyi rahatsız ediyor. Dünyada atıklar artık yakılıyor ve böylece iki sorunu ortadan kaldırılıyor: Bacadan çıkan gazın yüzde 99,9'unu buhar haline getiriliyor ve kokuyu önleniyor. Bununla ilgili Büyükşehir Belediyemiz bir çalışma yaptı.

OYUNU BOZMANIN TEMEL KURALI

Sizce elektriğe ve doğalgaza gelen zamlar, endüstriyi nasıl etkileyecek?

Türkiye'de üretilen enerjinin yüzde 50-55’ini doğal gaz üreten santrallere bağlarsanız, bunu da dışarıdan dolarla alırsanız doların artışı fiyat artışına sebep olur. Bugünkü verdiğimiz mücadelede, doğal gazı Rusya'dan veya İran'dan alırken, o ülkelerin kendi parasıyla alırsak, fiyat artışı olmayacak demektir. S-400'ü Rusya'dan rubleyle aldık. Bu oyunu bozmanın temel kuralı bunları iyi okumaktır.

DÜNYA İLE PARALEL

Yerli otomobil ile ilgili Türkiye’nin hamlesini nasıl değerlendiriyorsunuz?

İçten yanmalı motorları geliştirip dünya piyasasına girmeniz artık mümkün değil. Yeni trend, elektrikli otomobiller. Burada Türkiye bir hamle yaptı. Eğer bunu yine ıskalarsak, 20-30 yıl geride kalırsak, millet aya giderken biz hala yaya oluruz. Cumhurbaşkanımızın aradığı babayiğit, en sonunda TOBB öncülüğünde bulundu. Bu işle ilgilenen firmalar bir araya toplanarak, devletin desteğiyle bir yapı oluşturdu. Türkiye, yerli otomobili üretmek durumunda. İnşallah bu çalışma sonuçlanır ve dünyayla birlikte biz de elektrikli otomobile bineriz. Yerli otomobilde Türkiye'nin geri kaldığına değil, dünyayla paralel gittiğine inanıyorum.

“ONUN CEZASINI ÇEKİYORUZ”

Sizce Türkiye’de mesleki eğitim ne durumda?

Mesleki eğitim çok önemli. Sanayici ara eleman bulamıyor. Ben, 1971 İzmir Sanat Okulu mezunuyum. İmtihanla elektrik bölümüne girdim. Mezun olduğumda motor sarabiliyordum, tesisat yapabiliyordum yani mesleğimi icra edebiliyordum. Ama bugünkü meslek lisesi mezunlarında aynı yetkinliği göremiyorum. Bunun sebebi maalesef 28 Şubat'tır. 28 Şubat’ta katsayı ortaya çıkarıldı. İmam hatipleri hedef alınarak, meslek okullarının da çanına ot tıkandı. Bugün onun cezasını çekiyoruz. Türkiye’de kalifiye eleman işsizliği yok ama her işi yaparım diyenler arasında işsizlik var. Kalifiye olmayan işçi de zaten iş beğenmiyor, masa başı işi istiyor. Bununla ilgili Milli Eğitim Bakanlığı da çalışma yapıyor.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.