banner93

TURQUALITY DESTEĞİNE YEŞİL PASAPORT ÖNERİSİ

Dünyanın devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı olan Turquality, dünyaya açılmak isteyen firmalara 11 yılda 2,2 milyar lira destek sağladı. Destek hakkında bilgi veren Dr. Salim Çam, Turquality kapsamına alınan firmalara yeşil pasaport verilmesi gerektiğini söyledi.

TURQUALITY DESTEĞİNE YEŞİL PASAPORT ÖNERİSİ

Dünyanın devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı olan Turquality, dünyaya açılmak isteyen firmalara 11 yılda 2,2 milyar lira destek sağladı. Destek hakkında bilgi veren Dr. Salim Çam, Turquality kapsamına alınan firmalara yeşil pasaport verilmesi gerektiğini söyledi.

29 Kasım 2017 Çarşamba 10:08
TURQUALITY DESTEĞİNE YEŞİL PASAPORT ÖNERİSİ

149 FİRMA YARARLANIYOR

Ekonomi Bakanlığının ihracat yapan firmalara sunduğu markalaşma desteği olan Turquality Destek Programı, uluslararası markalaşma potansiyeli olan Türk firmaları için büyük katkı sağlıyor. Bugüne kadar 2,2 milyar liranın dağıtıldığı destek programı, firmaların üretimlerinden pazarlamalarına, satışlarından satış sonrası hizmetlerine kadar bütün süreçlerini kapsıyor. Türk markalarının desteklenerek “Türk Malı” imajının ve Türkiye’nin itibarının güçlendirilmesini hedefleyen programdan şu an 149 firmanın 159 markası yararlanıyor. Program kapsamında firmaların patent, faydalı model, endüstriyel tasarım ve marka tesciline ilişkin harcamaları, sertifikasyona ilişkin giderleri, moda/endüstriyel ürün tasarımcısı/şef/aşçı istihdamına ilişkin giderleri, tanıtım, reklam ve pazarlama faaliyetleri, yurt dışı birimlere ilişkin giderleri ve danışmanlık giderleri destekleniyor. Progroup Uluslararası Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı ve Yıldız Teknik Üniversitesi ve İstanbul Teknik Üniversitesi ile İstanbul Ticaret Üniversitesi Öğretim Görevlisi Dr. Salim Çam, program kapsamına alınan firmalar yeşil pasaport verilmesini önerdi.

TURQUALITY LİGİ

Dr. Salim Çam, Turquality Destek Programı ile ilgili iyileştirme önerileri getirdi. Turquality kapsamına alınan firmalara yeşil pasaport verilmesi gerektiğini vurgulayan Çam, “Turquality desteklerinde Ar-Ge, tasarım ve mühendis desteği gibi ihracat uzmanı desteği verilmesi lazım. Ayrıca Turquality ligi oluşturulması gerekir. Çok fazla firma var. Bunlar segmentasyona tabi tutulmalı. Örneğin; Turquality yıldızları, Turquality markaları, Turquality kuluçkaları gibi. Bu segmentlerin teşvik, destek kalemleri ve ödemeleri farklı olması lazım. Böylece kaynak israfı önlenmiş olur. Bu çerçevede kaynak planı yapılmalı” dedi.

KAYNAK İSRAFINA ÇÖZÜM

Dr. Salim Çam, Turquality’nin ilk çıkışının perakende sektörü ağırlıklı olduğunu, daha sonra endüstriyel ürünlerin de destek kapsamına alındığını söyledi. Turguality’den destek alıp hiçbir ilerleme kaydedemeyen firmalar da olduğunu anımsatan Çam, “Türkiye’nin temel sorunu, kaynak israfı. Bazı şirket sahipleri destekleri prestij olarak alıyor ve rafta tozlandırıyor. Yani denetime ödediği para israf, stratejik yol haritasına ödediği para israf haline dönüşüyor. Bunun diğer sebebi ‘iş yapmama uzmanı’ personel çalıştırmaları. Patron ‘Turquality alın, yandaki komşu almış biz niye almadık’ diyor. Turquality’e bu düşünceyle girmiş firmalar sonrasını takip etmiyor. Gerçekten destek almak isteyen şirketlerde de bazen personel umursamıyor. Personelin işini yine patron yapıyor. Personel ‘iş yapmama uzmanı’ olduğu için iş yine patronun takibine kalıyor. Bu tür kayıplar maalesef israf oluşturuyor. Sağlıklı takip ve kontrol gerektiriyor bu tür destekler”  diye konuştu.

2023 HEDEFİ İÇİN

2023 hedefleri doğrultusunda Turquality desteklerinin nasıl şekilleneceği üzerine bilgi veren Çam, “Biliyorsunuz 2023 vizyonu 500 milyar dolar ihracat. 2017 yılı temmuz ayı itibariyle, ihracat rakamı yıllık 150 milyar dolar civarında. 2016 yılı temmuz itibariyle de bu rakam 139 milyar civarındaydı. İhracatta yüzde 7,5 artış görülmektedir. 2015 yılında ihracatın ortalama kilogram fiyatı 1,44 dolar iken 2016 yılına ihracatın ortalama kilogram fiyatı 1,37 dolara düştü. Turquality alan firmalarda bu rakam 3 doların üzerinde. Bu da gösteriyor ki 2023 vizyonunu Turquality destekliyor. Türkiye genelinin ortalaması 3 dolar olsaydı, şu an ihracatımız 328 milyar dolar civarında olurdu. 2023’e kadar tüm firmaları Turquality iş modeline geçirmemiz gerekiyor. Tüm firmaların Turquality kapsamına girmesi, hepsi marka olacak anlamına gelmemeli. Bunlar arasında gerçekten mukayeseli üstünlüğü olan stratejik sektörlerden firmalar seçilmeli ve Türkiye markalaştırma enerjisini mukayeseli üstünlüğü olan firmalara akıtmalıdır” dedi.

TÜCCAR ZİHNİYETİNE NEŞTER

Progroup Uluslararası Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Salim Çam, stratejik planı, stratejik plana dayalı iş planı olmayan firmaların Turquality’i yönetmelerinin çok zor olduğunu dile getirdi. Turquality’nin bir iş modeli olduğuna dikkat çeken Çam, “Bunun için şirket bir yıl öncesinden hazırlanması gerekir. Öncesinde bu hazırlık olursa, sonrasında stratejik yol haritası hazırlanmasına daha düşük destek verilerek tasarruf sağlanabilir. Ayrıca ön çalışma stratejik yol haritası başarısını artırır. Ön hazırlık çalışmaları altında firmaları yanlış yönlendiren bazı danışmanlar var. Biz sektör olarak bunları da disipline etmeye çalışıyoruz. İşi olmayan ya da bir işi olup, yan iş olarak danışmanlık yapanları, danışmanlığı işportacı veya tüccar zihniyetiyle bakanları sektörden çıkarmaya çalışıyoruz” bilgisini verdi.

KÜRESEL REKABET ŞANSI

Türk ürünlerinin yurt dışında markalaşmasını hedefleyen Turquality’nin desteklenmesi hakkındaki tebliğ’de yapılan değişikliklerle, kuruluşlar açıldıkları her yeni pazar için aldıkları desteklerden 5 yıl süresince yararlanabiliyor. Bunun dışında programdan ayrılan firmalar Ekonomi Bakanlığının diğer tüm desteklerinden, programa dahil olanlar ise diğer bazı devlet desteklerinden faydalanabiliyor. Programda eskiden dolar olarak belirtilen destekler artık TL üzerinden sağlanıyor. Destekler, ülke bazlı veriliyor. Eskiden 5+5 yıl olarak uygulanan her yeni hedef pazar, yeni düzenlemeler ile 5 yıl destek kapsamında oluyor. Değerlendirme sistemi getirilen programda, her yıl performans ölçümü yapılıyor. Yurt dışı fuar desteğinde ülke kriteri aranmıyor.  Bunun yanı sıra ürün geliştirme konusunda istihdam edilecek mühendis giderleri, ürün teşhir seralarının kira giderleri, depolama hizmetlerine ilişkin giderler, ilaç sektörüne yönelik ruhsatlandırma ve klinik test giderleri gibi harcamalar da destek kapsamına alındı.

Son Güncelleme: 29.11.2017 10:13
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.