SANAYİYİ YEŞERTEN YATIRIM İKLİMİ

Adana, Türkiye sanayisinin ağırlık merkezi olmayı hedefliyor. Son yıllarda güçlenen sanayi altyapısı, sayısı artan Ar-Ge ve tasarım merkezleriyle ve nitelikli iş gücüyle Adana, potansiyelini açığa çıkarıyor.

SANAYİYİ YEŞERTEN YATIRIM İKLİMİ

Adana, Türkiye sanayisinin ağırlık merkezi olmayı hedefliyor. Son yıllarda güçlenen sanayi altyapısı, sayısı artan Ar-Ge ve tasarım merkezleriyle ve nitelikli iş gücüyle Adana, potansiyelini açığa çıkarıyor.

07 Mart 2019 Perşembe 12:14
SANAYİYİ YEŞERTEN YATIRIM İKLİMİ

­GÜÇLÜ İMALAT SANAYİ

Tarıma dayalı üretim yapısı, son yıllarda sanayiye doğru evrilen Adana, mekânsal anlamda sıkışan Marmara Bölgesi’ne alternatif oluşturabilmek için organize sanayi yatırımlarını artırmayı hedefliyor. Sahip olduğu iki OSB ve Çukurova Üniversitesinin de aktif olarak yer aldığı bir teknoloji geliştirme bölgesine sahip olan kent sanayisini; gıda, tekstil ve metal eşya gibi geleneksel sektörler ile birlikte kimyasal ürünler sektörü sırtlanıyor. Sanayi Gazetesine konuşan Adana Sanayi ve Teknoloji İl Müdürü Remzi Özdoğan, “İmalat sanayinin potansiyelini harekete geçirebilecek, ilave ve yeni yatırımlar için imkan yaratacak ihtisas OSB’lerin, küçük sanayi sitelerinin sayılarının çoğalması ve mevcut olanların erişilebilirlik olanaklarının arttırılması potansiyel kümelerin kent ekonomisine katkılarını artıracak bir nitelik taşıyor” dedi.

MİKRO İŞLETMELER AĞIRLIKTA

Bizlere ilinizin sanayi dinamiklerini tanıtabilir misiniz?

Adana’nın imalat sanayi yapısı küçük ve orta ölçekli işletme ağırlıklı olup, mikro ölçekli işletmeler çoğunluğu oluşturuyor. İlde bulunan sanayi işletmelerinin yüzde 45’i mikro ölçekli, yüzde 44’ü küçük ölçekli, yüzde 9’u orta ölçekli, yüzde 2’si büyük ölçekli işletmelerdir. Toplam istihdamın yüzde 23’ü, iş yerlerinin yüzde 13,7’si imalat sanayi sektörüne ait. Türkiye sanayi sektöründeki istihdamın yüzde 2’si Adana’da bulunuyor. İstanbul Sanayi Odasının verilerine göre Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu arasına ilk 13’e giren firmalarımız var.

10 YILDA YÜZDE 40 ARTIŞ

İlinizden yılda ne kadarlık bir ihracat yapılıyor?  

Adana’nın ihracatı son 10 yıllık dönemde yüzde 40 artarak 2017 yılında 1,8 milyar dolara yükseldi. 2017 ithalat rakamı 2,2 milyar doları, toplam dış ticaret hacmi 4 milyar doları buldu. İhracatta gıda, tekstil ve kimya sektörleri ilk 3’te yer alıyor. Ürün bazında minibüs, midibüs ve otobüs, polietilen tereftalat, poliester, buğday unu, kimyaca saf früktoz, horoz ve tavukların parçalanmamış etleri (dondurulmuş), pamuktan pantolon, şort, freze tezgahları, mısır nişastası, poliesterlerden sentetik devamsız lifler, çelik teller, mandarinler, ayçiçek tohumu ve yağı göze çarpıyor. TUİK’in verilerine göre sanayi ürünleri ihracatı 2017 yılında 1,3 milyar dolar oldu.

175 ÜLKEYE İHRACAT

İhracatta hangi ülkelerle ticari ilişkilerin geliştirilmesi hedefleniyor?

Adana ihracatının yüzde 48’i Avrupa, yüzde 39’u Asya özellikle de Orta Doğu ülkelerine gerçekleştiriliyor. 2017 yılı ihracatında Irak, Almanya, İspanya, ABD ve Fransa ilk 5 ülke konumunda. Adana, 175 farklı ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. İhracat yapılan ülke sayısının yıllar içerisinde artış göstermesi önemli olmakla birlikte, ihracatta pazar çeşitliliğini göstermesi açısından anlamlı olmayabilir. Zira yıllar içerisinde eklenen yeni pazarlara düşük oran ve pek de anlamlı olmayan miktarlarda ihracat yapılıyor olabilir. Bu nedenle bölge ihracatında kritik öneme sahip ülkelere bakıldığında ilk sırada gelen Irak’ın yüzde 14’lük paya sahip olduğu, ilk 5 ülkenin ise yüzde 40’lık dilimi oluşturduğu görülüyor. Son dönemde Adana’da Adana-Beyrut Ticaret Köprüsü projesi ve Suudi Arabistan, Katar’la gerçekleştirilen fuarlar, ticaret heyetleri önemli çalışmalardır.

ORGANİZE YATIRIM

Kentin sanayi stratejileri nelerdir?

Organize yatırım alanlarının çoğaltılması doğal bir çekim merkezi olan Adana’daki sanayinin gelişimini sağlayacaktır. Mekânsal anlamda sıkışan Marmara Bölgesi’ne alternatif oluşturulup, mega sanayi projeleri bu alanlarda gerçekleştirilebilir. Adana, yatırımcılara ev sahipliği yapan bir serbest bölge, iki OSB ve Çukurova Üniversitesinin de aktif olarak yer aldığı ve destek verdiği bir teknoloji geliştirme bölgesine sahip. 1984 yılında kurulan Adana Hacı Ömer Sabancı OSB dışında il merkezinde başka bir OSB’nin kurulamayışı ve bu OSB’nin genişleme alanında problemler olması, ayakkabıcılık ve konfeksiyon gibi geleneksel sektörlerdeki küçük işletmelerin şehir içinde sıkışması sanayiye yönelik yeni yatırımların önündeki en büyük engeldir. Ayrıca kimya ve gıda gibi il için önemli sektörlerde kümelenmeye altlık teşkil edebilecek mekânsal birlikteliklerin ilin imalat sanayi sektöründe önemli bir gelişmeye imkan sağlayacağı değerlendiriliyor. Buradan hareketle imalat sanayinin potansiyelini harekete geçirebilecek, ilave ve yeni yatırımlar için imkan yaratacak ihtisas OSB’lerin, küçük sanayi sitelerinin sayılarının çoğalması ve mevcut olanların erişilebilirlik olanaklarının arttırılması potansiyel kümelerin kent ekonomisine katkılarını artıracak bir nitelik taşıyor.

GIDA VE TEKSTİL ÖNDE

Kentinizdeki yerli üretim oranı nedir?

İlimizde yerli üretim olarak bakıldığında Adana tarıma dayalı imalat sanayi ekseninde gelişmişlik gösteriyor. Gıda, tekstil (hazır giyim) ve metal eşya gibi geleneksel sektörler ile birlikte kimyasal ürünler sektörü de gelişmiştir. İlimizde sanayi siciline kayıtlı sanayi işletmelerinin sektörel dağılımına bakıldığında işletmelerin yüzde 20’si gıda ürünleri imalatı, yüzde 10’nu kauçuk ve plastik ürünleri imalatı, yüzde 9 fabrikasyon ürünleri (makine ve teçhizat hariç), yüzde 8 başka yerde sınıflandırılmamış makine ve ekipman imalatı sektörlerinde yer alıyor. KOBİ’lerimizin, elimizde istatistiki bir oran bulunmamakla birlikte yerli ürün üretiminde yüksek oranlara erişmiş olduğu değerlendiriliyor.

SANAYİ-AKADEMİ BAĞI

Kentin Ar-Ge potansiyelini değerlendirebilir misiniz?

2017 yılında firma bazlı yapılan kamu üniversite sanayi iş birliği ziyaretleri sonucu Ar-Ge merkezi sayımız 2’den 12’ye çıktı, 9 tane de tasarım merkezi kuruldu. Bu sayının önümüzdeki yıllarda daha da artırılması için gayret gösteriliyor. Adana’nın 2014 yılındaki Ar-Ge harcaması 30 milyon TL olup, Türkiye’nin yüzde 0,6’sını oluşturuyor. Bu oran son dönemde yapılan çalışmalarla birlikte artsa da halen Adana’nın hak ettiği potansiyele ulaşamadı.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.