banner93

“OSB’LER ARASI EŞİTSİZLİK YARATIR”

Torba Yasa’da kabul edilen OSB tesislerinin kiraya verilebilmesiyle ilgili maddenin OSB’ler arasında ayrımcılık doğurabileceğini belirten Anadolu OSB Başkanı Hüseyin Kutsi Tuncay, “Kanunun tüm OSB’leri kapsayacak şekilde yapılması gerekirdi” dedi.

“OSB’LER ARASI EŞİTSİZLİK YARATIR”

Torba Yasa’da kabul edilen OSB tesislerinin kiraya verilebilmesiyle ilgili maddenin OSB’ler arasında ayrımcılık doğurabileceğini belirten Anadolu OSB Başkanı Hüseyin Kutsi Tuncay, “Kanunun tüm OSB’leri kapsayacak şekilde yapılması gerekirdi” dedi.

27 Kasım 2017 Pazartesi 16:53
“OSB’LER ARASI EŞİTSİZLİK YARATIR”

Anadolu OSB Başkanı ve Organize Sanayi Bölgeleri Derneği (OSBDER) Yönetim Kurulu Üyesi Hüseyin Kutsi Tuncay, Torba Yasa’da yer alan OSB’lerdeki tesislerin kiraya verilmesiyle ilgili olan madde tüm OSB’leri kapsamadığı için, düzenlemenin OSB’ler arasında eşitsizlik doğuracağını söyledi. Torba Yasa’daki ilgili maddenin OSB Yasası’nın 18’inci maddesinde değişiklik yaptığına ve düzenlemenin haksız rekabete neden olacağına işaret eden Tuncay, ilgili Bakanlık ve sivil toplum örgütlerine çağrıda bulundu.

KİRALAMADA AYRIMCILIK

Tuncay, değişiklik ile bazı OSB’lerde kiralamanın kapsamının genişletildiğini belirterek, Plan ve Bütçe Komisyon tutanaklarında bu değişikliğin gerekçesinin “Kaynakların etkin kullanılması, organize sanayi bölgeleri içinde yer alan sanayi tesislerinde maksimum üretimin sağlanabilmesi, sanayi tesislerinin atıl kalmasının önüne geçilmesi amacıyla sanayi parsellerinde yer alan tesislerin kiralanabilmesine imkan sağlanması ve kiralamaya ilişkin şartların belirlenmesi” şeklinde açıklandığını kaydetti.

Tuncay, şöyle devam etti:

“Yapılan değişiklik ile OSB Kanunu’nun 18’inci maddesinin mevcut halindeki OSB’lerde yer alan sanayi parsellerindeki tesislerde bir katılımcı ya da katılımcının kiracısı üretim yapabilir temel prensibi ile katılımcıların hâkim ve bağlı şirket ilişkisi içinde oldukları şirketlerin bu temel prensipten muafiyeti korunuyor. Devamında ise OSB Kanunu’nun Geçici 1’inci maddesi kapsamında kanunun yürürlüğe girmesinden önce kurulan ve durumlarını kanuna uygun hale getiren 121 OSB, Geçici 2’nci maddesi kapsamında kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce mülga 5590 sayılı Kanun’a göre kurulup yönetilmekte olan 8 OSB ve geçici 5’inci maddesi kapsamına giren 4652 sayılı Kanun’la OSB statüsü verilen küçük sanayi sitelerinden oluşan 5 organize küçük sanayi bölgeleri girmektedir. Yani toplamda 134 OSB’deki katılımcılar bu maddeden yararlanacak. 166 OSB’de ise bağlı-hakim şirket ilişkisi içinde olan katılımcılar hariç diğerleri yararlanamayacak.” 

ÇOĞU FAYDALANAMAYACAK

Anılan yasa değişikliğinden birçok OSB yatırımcısının yararlanamayacağını ifade eden Tuncay, üretimi artırmanın yolunun kısmi değil, bütüncül yaklaşımlardan geçtiğini söyledi.

Tuncay, “Bu değişikliğin gerekçesi; kaynakların etkin kullanılması, OSB içinde yer alan sanayi tesislerinde maksimum üretimin sağlanabilmesi, sanayi tesislerinin atıl kalmasının önüne geçilmesi ise kanunun tüm OSB’leri kapsayacak şekilde yapılması gerekirdi” diye konuştu.

EŞİTLİK İLKESİ BOZULUYOR MU?

Konuşmasının devamında Tuncay şunları ifade etti:

“Amaç; yatırımı, üretimi, istihdamı ve ihracatı artırmak ise o zaman böyle bir değişikliğin tüm OSB’leri kapsayacak şekilde yapılması gerekirdi. Eğer OSB’ler gerçekten desteklenmek isteniyor ise yapılması gereken OSB’lerin bir alt bölge uygulanması yerine, OSB’leri bölgesel teşvikler bakımından tek bölgede 5’inci veya 6’ncı bölgede toplamaktır. Maddenin geçtiği şekliyle yasallaşmasının sakıncaları Komisyon çalışmalarında dile getirildi ve böyle bir düzenlemenin gerekli olduğu da anlaşıldı. Bir düzenleme ihtiyacı olduğuna göre, bu değişikliğin ya gerçekten ihtiyacı olan sadece geçici 5’ inci madde kapsamına giren OSB’ler yönünden ya da tüm OSB’lerin endişelerini giderecek şekilde ve OSB’ler arasında eşitlik ilkesini bozmayacak şekilde yapılması beklenirdi. Bu düzenleme ile; OSB Kanununun temel yaklaşımı olan her parselde bir katılımcı veya kiracısının faaliyette bulunabileceği prensibinden uzaklaşılmış, böylece tarım arazilerinin bölünmesinde olduğu gibi bazı OSB’lerde kiralama yoluyla ölçek ekonomisi/verimlilik bakımından tercih edilmeyen mikro ve küçük işletmelerin OSB’lerde yoğunlaşmasının önü açılmıştır.”

HAKSIZ REKABET ELEŞTİRİSİ

Anadolu OSB Başkanı Tuncay, düzenlemenin, tüm OSB’leri kapsamadığı için Anayasa’ya aykırı olduğuna ilişkin görüşlere dikkat çekti. Bu düzenlemenin diğer olumsuz bir sonuncunun da OSB’ler ve bölgelerde bulunan sanayi işletmeleri arasında haksız rekabete yol açması olduğunu dile getiren Tuncay, “Bu madde hükmünden istifade edecek OSB’ler ile etmeyecek OSB’ler arasında yatırım yeri talebi bakımından ve katılımcıları arasında kiraya verebilme olasılığı açısından sürdürülebilir rekabet koşulları zora sokmuştur. Bunu düzeltmek gerekir. Ulusal düzeyde kalkınmanın, yatırım ve iş yapma ortamlarını iyileştirmenin, planlı sanayileşmenin önemli aracı olan OSB’ler arasında ayrımcılık yaratılması, eşitliği zedelemekte ve yatırım talebi yaratma bakımından haksız rekabete yol açmaktadır. Bu nedenle OSB Kanunun 18’ inci maddesinde yapılan bu değişiklik; başta OSBÜK, OSBDER ve Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yeniden ele alınıp, TBMM’ye taşınması ihtiyaç halindedir” değerlendirmesini yaptı.

Son Güncelleme: 27.11.2017 17:09
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.