FABRİKALAR RÖLANTİDE, ÖDENEK ŞART!

TAYSAD Başkanı Alper Kanca, Koronavirüs’ün Türkiye otomotiv sektörü ihracatını yüzde çok ciddi ölçüde baltalayacağını söyledi. Kanca, KOBİ’lerin ve çalışanların özellikle korunması gerektiğini söyleyerek, Kısa Süreli Çalışma Ödeneği’nin güncellenmesi tavsiyesinde bulundu.

FABRİKALAR RÖLANTİDE, ÖDENEK ŞART!

TAYSAD Başkanı Alper Kanca, Koronavirüs’ün Türkiye otomotiv sektörü ihracatını yüzde çok ciddi ölçüde baltalayacağını söyledi. Kanca, KOBİ’lerin ve çalışanların özellikle korunması gerektiğini söyleyerek, Kısa Süreli Çalışma Ödeneği’nin güncellenmesi tavsiyesinde bulundu.

24 Mart 2020 Salı 12:08
FABRİKALAR RÖLANTİDE, ÖDENEK ŞART!

CAN KORKUSU OTOMOTİVİ SOLLADI
Dünya genelinde üretimin ve ekonominin dengelerini bozan Koronavirüs, otomotiv sektörünü de vurdu. Çin’de üretimi yüzde 80 düşüren , AB’de hayatı durduran Koronavirüs’e karşı özellikle küçük ve orta ölçekli işletmelere omuz verilmesi gerektiğini söyleyen Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca, Sanayi gazetesine konuştu. Şubat ayındaki düşüşün Mart ayında da artacağını öngördüklerini söyleyen Kanca, “İnsanlar canlarını korumak için evlerinden çıkmıyor, otomotiv alımı söz konusu olamıyor” diye konuştu. Özellikle OSB’lerde hayatın durduğunu, fabrikalarda en düşük seviyede üretim yapıldığını söyleyen Kanca, “Kısa Süreli Çalışma Ödeneği güncellenmeli, kaynaklar işler hale getirilmeli” şeklinde konuştu. Kanca, KOBİ’lerin hayata tutunmasını sağlayacak önlemlerin ivedilikle alınması gerektiğini vurguladı. İşte, Kanca’dan sektöre bakış ve satır başları…


AB ülkesi İtalya, Koronavirüs'le mücadele ediyor. Otomobil alımı, gündemin oldukça dışında kaldı.


OTOMOBİL ALIMI GÜNDEM DIŞI

Koronavirüs salgınından dünya ekonomisi ne şekilde etkilendi? Önümüzdeki günlerde kriz giderek büyür mü, sizin öngörünüz nedir?

Çin’in ardından Avrupa otomotiv pazarını adeta sarsan ve pazarın en önemli oyuncularının fabrikalarını kapatmalarına neden olan Koronavirüs salgını, Türk otomotiv tedarik sanayisini de etkiledi. Bu kapsamda Çin otomotiv üretim ve satışlarının Şubat ayında da yüzde 80 oranında azaldığını anımsatmak lazım. Şubat ayında Avrupa pazarında yaşanan yüzde 10 seviyelerindeki düşüşün, Mart ayında çok ciddi şekilde artacağını öngörüyoruz. Avrupa’da insanlar sağlıklarını korumak için evden dışarıya adımını atmıyor, bu sebeple otomotiv alımı da söz konusu olmuyor. Avruplı tüketici araç almayınca, bizim de buradan ihracat yapmamız mümkün olmuyor .

İŞÇİLERE PARANTEZ

Türkiye bu tablo karşısında nasıl bir duruş sergilemeli? Avrupa’da hayat durma noktasına gelmişken, Çin’de hayatın normalleşmeye başlaması karşısında Türkiye’nin sanayi üretimi ne yönde olmalı?

Türkiye’nin en büyük müşteri pazarı Avrupa’da. Ne Rusya, ne Uzak Doğu ile bu denli sıkı, yoğun ve hacimli bir alışverişimiz mevcut. Dolayısıyla Avrupa’da insanlar sağlıklı olup, sokağa çıkıp, alışveriş yapmadıkça; yani pazar iyileşmedikçe ve normal seyrine dönmedikçe bizim de bir şey yapmamız mümkün değil. Bizim sektörümüzde Türkiye ne yaparsa yapsın, öncelikle Avrupa’da durumun normalleşmesi şart. Berberler, lokantalar, kahvehaneler; hepsi kapandı. Fabrikalar ise duruyor. Bu durum neticede bir veya iki gün değil, belki de haftalar sürecek. Bu noktada KOBİ’lerin işsiz kalan ve izinli olan çalışanlarına gelir sağlamak gerekiyor. Şirketler bir süreliğine yapabilir bunu ama devlet mutlaka destek sağlamalı, hatta bu yükü üstlenmeli.. Avrupa’nın nerede ise tüm ülkelerinde devlet ödüyor maaşları. Ülkemizde böyle olağanüstü zamanlar için Kısa Süreli Çalışma Ödeneği imkânı var. Bunun güncellenip devreye alınması lazım. Kaynakların aktarılması ve işler hale getirilmesi gerekiyor. Başvurular ise çok hızlı değerlendirilmeli.


ARAÇ TRAFİĞİ VE TÜKETİM DİPTE

OSB’ler bu durumdan nasıl etkilenecek?

OSB’lerimizde ekonomimiz için büyük önem taşıyan sanayi tesisleri var. Bu sanayi tesislerimizin çoğu, şu an çok düşük kapasiteyle çalışmak zorunda kaldı. Bizim de bulunduğumuz organize sanayi bölgesinde, günlük giriş-çıkış yapan araçların sayısından tüketim miktarına kadar birçok kalemde düşüş gözleniyor. OSB’ler, sahip oldukları eski canlılıklarını yitirdi. Koronavirüs sürecince maalesef OSB’ler olumsuz etkilenecek.


YÜZDE 20 TAHMİNİ

Türkiye’de otomotiv ve otomotiv yan sanayinin içinde bulunduğu durum hakkında bilgi verir misiniz? Sektör salgınla ortaya çıkan krizden nasıl etkilendi?

Araç satışlarındaki düşüş nedeniyle araç üreticileri üretime ara vermeye başladı. Bunun yansıması olarak Türk otomotiv tedarik sanayisi de değişik seviyelerde önlem almak zorunda kalıyor. Krizin şu andaki görüntüsüne göre, 2020 yılı toplam  ihracatımızın yaklaşık yüzde 20 azalma riski taşıdığını söylemek yanlış olmayacak. Krizin etkilerinin, sektör ve ülkemiz için en aza indirilmesi amacıyla elimizden geleni yapmaya çalışıyoruz. Bu yıla girerken Çin pazarı kaynaklı olarak dünya otomotiv sektöründe az ölçüde daralma yaşanması tahmin ediliyor. TAYSAD olarak Türkiye pazarı için karamsar bir tablo öngörmüyorduk. Fakat son birkaç haftada yaşadıklarımız, geleceğe ilişkin tahminde bulunmamızı zorlaştırıyor.


DEVLER BİLE TARİH VEREMİYOR

Mercedes Benz Türk, Ford Otosan, Toyota ve Honda gibi devlerin üretime ara vermesini nasıl değerlendiriyorsunuz?

AB’deki araç üreticilerinin neredeyse tamamı tüm fabrikalarında 1 - 4 hafta süreyle üretime ara verdi. Bazıları ne zaman üretime başlayacaklarına dair net bir tarih de vermedi. Ford ve BMW, 4 haftalık duruş açıklaması yaparken, sektörde söylenenlere göre dünyanın en büyük araç üreticilerinden birisi Mayıs ayı ortasına kadar tamamen kapalı olacağına; ilk beşte yer alan üretici ise Temmuz ayına kadar kesintili 8 hafta duruş planladığına işaret etti. Salgının boyutunu ve yayılma hızını dikkate aldığımızda, kesin olan şu ki; önümüzdeki 2 hafta boyunca, Avrupa otomotiv sektörü büyük oranda kapalı olacak. Bu olağanüstü dönemde, böylesi bir krizde firmaların üretime ara vermesi olağan bir durum. AB’deki nihai müşteri yani araç kullanıcıları, salgın ile boğuşuyor, evlerinden çıkamıyor. En büyük ihraç pazarlarımızdan Almanya ve İtalya’da durum her geçen gün kötüye gidiyor. Bu durumda araç satın almak, insanların gündeminde olamaz.


TEDARİKÇİLERE KISMİ ÇALIŞMA

Koronovirüs salgınının ortaya çıktığı son 3-3,5 ayda Türkiye’deki otomotiv yan sanayinde sayısal bir gerileme oldu mu? Özellikle Türkiye’de de sağlına rastlanıldığı son iki hafta içinde sektörün üretim ve ihracat rakamlarında nasıl bir değişim oldu?

Kriz bu hafta itibariyle Türkiye pazarını da etkilemeye başladı. Avrupa’da olduğu gibi Türkiye pazarındaki araç üreticilerinin de neredeyse tamamı belli bir süre üretime ara verdiğini açıkladı. Tofaş ve OYAK Renault ise gerek yurt içi gerekse virüs salgını olmayan pazarlara yönelik siparişlerini düşünerek, tedarik konusunda sıkıntı yaşamadıkları sürece üretime devam edeceklerini belirtti. Ayrıca, Avrupalı bazı OEM’ler, bir yandan üretimi durdurduğunu açıklasa da bir yandan da emniyet stoku yapmak amacıyla tedarikçilerinden parça almaya devam ediyor. Bu durum, tedarik sanayicilerimizin de üretimi tamamen durdurmadan, kısmi çalışma yapmak zorunda kalacakları anlamına geliyor. Yılsonuna yansımasının nasıl olacağına dair bir rakam verebilmek ise son derece güç. Bu gidişatın ne kadar devam edeceği herkesin merak konusu. Biz; en az birkaç ay sürecek ve bu süre içinde de fabrikaların birkaç haftadan fazla ‘kapalı’ kalmasını gerektirecek bir döneme girdiğimizi düşünüyoruz.


YÜZDE 5 KAPATAMAYACAK

Kriz durumunun devam etmesi halinde, otomotiv ve otomotiv yan sanayi sektörlerinin ileriye dönük eylem planları hazırlandı mı?

İşlerin normale dönmesi, Avrupa pazarında araç satışlarının normale dönmesi ile mümkün. Bu da ancak Covid-19 probleminin çözümü ile mümkün. Problem çözülene kadar hem Türkiye hem de Avrupa pazarlarında satışların ve dolayısı ile peşinden üretimin normalleşmesi zor. TAYSAD olarak bu süreçte tüm üyelerimizle krizin yönetimine ilişkin sürekli bilgi paylaşımında bulunuyoruz. Üyelerimizin yüzde 80’i, Mart’ın son haftasında düşük tempoda üretim planlıyor. Bu firmaların çoğu önümüzdeki haftayı bu şekilde geçirip durumu izleyerek, Nisan’ın ilk haftası ve sonrası için strateji geliştirmeyi planlıyor. Üretim teknolojileri veya müşterilerinin üretime ara vermesi nedeniyle, üyelerimizin yüzde 15’i 20 Mart’tan itibaren 2 haftalığına tüm şirket faaliyetini durdurdu, işletmelerini kapattı. Üyelerin yüzde 5’inin de üretime devam eden ana sanayi firmalarına veya özellikle Uzakdoğu odaklı firmalara çalıştıkları için faaliyetlerine normal şekilde devam ettiğini söyleyebiliriz.

KOBİ’LERE YAŞAM DESTEĞİ

Devlet, fabrikalarla ilgili nasıl bir önlem alabilir, fikriniz nedir?


Türkiye’deki firmaların sorunlarına bakmak lazım. Çalışanların ücretleri desteklenmeli. Küçük ve orta ölçekli işletmelerimizin (KOBİ’lerin) borçlarına kredileri noktasında destek vermek gerekir. Bu işletmelerin yaşam mücadeleleri desteklenmelidir. Çünkü dükkân kiraları ve borçlar oluyor şirketlerimizin üzerinde. Güçsüz olan işletmelerimizi korumak adına devlet, önemli bir paket açıkladı. Bu kararlar daha hızlı devreye almalı ve hayata geçmeli. Ülkece çok da hazırlık yapamadan yakalandığımız bu durumda kararların ivedilikle devreye girmesi önem arz ediyor. Ekonominin zayıf halkaları olarak nitelendirebileceğimiz şirketleri ve bu şirketlerin maaşlı çalışanlarını korumak gerekiyor.

“PARÇALARI BİZ ÜRETEBİLİRİZ”

Sektör firmaları Koronavirüs’le mücadele kapsamında ne gibi katkılar sunabilir, anlatır mısınız?

Bizim kendi sektörümüzde bir firmanın şu an birkaç günde bir sağlık cihazını üretmesi mümkün değil. Lakin cihazları üretenlerin parçaya ihtiyaçları olursa bunları biz üretebiliriz. Üreticilerin mühendis ve makine ihtiyacı olursa biz onlara bu konularda da destek sağlayabiliriz.

Son Güncelleme: 24.03.2020 12:44
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
ASIM ÖZERK 2020-03-24 16:41:40

Herkes büyük işletmelerin ne olacağını konuşurken, hizmet sektöründeki onbinlerce emekçinin bu yıl nasıl bir mücadele vereceği veya onlara ne destek verileceği pek konuşulmuyor. üstelik bu insanlardan önemli bölümü işsiz kalmışsa. haberleriniz için ellerinize sağlık, keyifle okuyoruz