“ENDÜSTRİ 4.0 DEVRİM YARATACAK”

Kocaeli ve Gebze sanayisini çok daha ileri bir noktaya taşımak için endüstri ile organik bağ kuran Gebze Teknik Üniversitesinin Rektörü Prof. Dr. Haluk Görgün, sanayinin Endüstri 4.0 ile olan ilişkisine ışık tuttu. Görgün, “KOBİ'lerin bu konuda desteğe ihtiyacı var” dedi.

“ENDÜSTRİ 4.0 DEVRİM YARATACAK”

Kocaeli ve Gebze sanayisini çok daha ileri bir noktaya taşımak için endüstri ile organik bağ kuran Gebze Teknik Üniversitesinin Rektörü Prof. Dr. Haluk Görgün, sanayinin Endüstri 4.0 ile olan ilişkisine ışık tuttu. Görgün, “KOBİ'lerin bu konuda desteğe ihtiyacı var” dedi.

08 Kasım 2017 Çarşamba 10:19
“ENDÜSTRİ 4.0  DEVRİM YARATACAK”

“SANAYİ” ÜNİVERSİTESİ

Üniversite-sanayi iş birliğini öncelikleri arasında tutan, bölgedeki OSB ve firmalarla sıcak ilişkiler kuran Gebze Teknik Üniversitesi, yüksek donanımlı laboratuvar ve araştırma merkezleri ve Türkiye sanayisinin merkezinde olan konumu ile yeni nesil üniversite eğitimine örnek teşkil ediyor. Sanayi ile ortak projeler yürüten üniversite, akademik kadrosu ve altyapısıyla Türkiye’nin en önemli bilim üslerinden biri olmaya doğru ilerliyor. Gebze Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Haluk Görgün, Sanayi Gazetesine, bilimsel çalışmaların ürüne dönüştürülmesi amacıyla yürütülen faaliyetlerde Endüstri 4.0’ın sağlayacağı katkıları anlattı. Görgün, Endüstri 4.0’ın, teknolojinin endüstride bir devrim yaratma girişimi olduğunu söyledi.

ÜRETİM KAYIPLARINI AZALTACAK

Sizce Endüstri 4.0 tam olarak nedir ve üretimde ne tür değişiklikler öngörüyor?

Endüstri 4.0 veya Sanayi 4.0 olarak da adlandırılan dördüncü nesil sanayi devrimi, endüstri ve bilişim teknolojilerini bir araya getirerek akıllı üretim ekonomisini doğurmayı vadeden yeni bir dönemin kapılarını açtı. Endüstri 4.0 temelde, günümüzde yaşanan teknolojik gelişmelerin endüstride bir devrim yaratmasını sağlama girişimidir. Makine öğrenimi ile düşük üretim kayıpları ve yüksek üretim adetleri, anlık ve doğru şekilde üretilen verilerle, nesnelerin interneti kullanılarak, işletmenin her bölümünde kararların daha hızlı bir şekilde alınması, akıllı sensörler ile önleyici bakımın daha doğru şekilde yapılarak arıza ve duruşların, öngörülemeyen üretim kayıplarının azaltılması hedefleniyor.

SANAL DEPO

Endüstri 4.0 ile hayatımıza giren kavramlar nelerdir?

Birkaçını sayacak olursam bu kavramlardan bazıları: Nesnelerin İnterneti, Büyük Veri, Bulut Teknolojisi olabilir. Bulut Bilişim veya Bulut Teknolojisi, en temelinde bir sanal depo olarak tanımlanabilir. Endüstri özelinde ise işletme ile ilgili her türlü verinin bulutta olması ve bulut üzerinden raporlanmasını ifade eder. Bulut servisleri çeşitli araçlar sunuyor. Bulut, cihazların dış dünyadan topladıkları gerçek bilgilerin, online olmasına verilen isimdir.  Bulut teknolojisi bilgisayarlar ve benzeri cihazlar için kişisel ya da firma/kurum bazında verilerin internet ortamında saklanılmasını ve istenildiği zaman erişilmesini sağlayan bir nevi sanal depo görevi gören bir oluşumdur.

UZAKTAN KULLANIM

Nesnelerin İnterneti sanayide nasıl kullanılabilir?

Nesnelerin İnterneti; makinelerin birbirleri ile internet üzerinden konuşmasıdır. Bugün etrafımızdaki birçok elektronik nesne birbirleri ile  “konuşabiliyor”. Evdeki kombi, cep telefonu ile senkronize edilebiliyor. Üretimdeki uygulamasına örnek vermek gerekirse, yönetici işyerinin dışında iken iş yerindeki makineye cep telefonu vasıtasıyla veri aktarabiliyor. Daha teknik bir biçimde ifade etmem gerekirse, Nesnelerin İnterneti, elektronik altyapıya sahip fiziksel nesnelerin, var olan network altyapısı üzerinden uzaktan kullanımını ya da kontrolünü mümkün kılacak ve böylece verimlilik artışı ve ekonomik fayda yaratacak olan bir yapılanmadır.

YENİ ÜRÜNLERİ BELİRLİYOR

Endüstri 4.0’ın bir bileşeni olan Büyük Veri ile sanayi ile nasıl bir bağ bulunuyor?

İnternet kullanımın artmasıyla nahoş bir biçimde her yerin bilgi çöplüğü olduğunu hepimiz zaman zaman düşünmüşüzdür. Ancak bunun aksine bu çöplükten anlamlı verilerin de çıkabileceğini düşünen yazılım şirketleri Büyük Veri diye adlandırdığımız yapılanmayı oluşturdular. En genel haliyle Büyük Veri; sosyal medya paylaşımları, fotoğraf arşivlerimiz, sürekli kayıt aldığımız “log” dosyaları gibi farklı kaynaklardan elde ettiğimiz tüm bu verilerin anlamlı ve işlenebilir hale dönüştürülme biçimidir. Yardımcı teknoloji ve güçlü analizlerle desteklenmiş Büyük Veri, endüstri alanında üretilmesi gereken yeni ürün ve ürün gruplarının belirlenmesi, alternatif ürün gruplarının risklerinin değerlendirilmesi,  müşterilerini satın alma tercihlerine dayanarak kalitenin artırılması gibi avantajlar sağlıyor.

BÜYÜK İŞLETMELER DAHA YAKIN

Türkiye Endüstri 4.0’a ne derece hazır?

Bildiğiniz üzere Endüstri 4.0 dünyada da 2013 yılından itibaren dile getirilmeye başlayan bir kavram. Bu aşamada her ne kadar Türkiye’nin şu anki endüstrisi ortalamada 2.0-3.0 arasında kabul görüyor olsa da Endüstri 4.0’a çok yakın işletmelerimiz de mevcut. Büyük firmaların sınırlı sayıdaki fabrikalarında birbiriyle konuşan robotlar yapılmaya başlandı. Bilişim fuarlarında da Endüstri 4.0’ın üzerinde oldukça fazla duruluyor. Üniversitelerde ders programları içine dahil edilmeye başlandı bu durumun daha yaygınlaşması bekleniyor.

FARKINDALIK OLUŞUYOR

Peki KOBİ’ler Endüstri 4.0’ın neresinde?

KOBİ'lerin bu konuda desteğe ihtiyacı var. Bu oluşum bilindiği üzere yatırım gerektiriyor. TÜBİTAK gibi kurumların destekleri ve özellikle ihtisas sahibi yeni nesil üniversiteler ile yapılan iş birlikleri bu firmalara yardımcı olabilir. Ayrıca pek çok sanayi odası bu hususta eğitimler düzenliyor. Ayrıca birçok küçük girişim Endüstri 4.0 gereğince hareket planlarını oluşturma çabası içinde. Bankaların bu devrim konusundaki farkındalığı, destek olmaları ve bu farkındalığı KOBİ’lere yayarak katkı yaratmak adına çalışmaları hem küçük ve orta ölçekli işletmeler hem de genel anlamda Türkiye ekonomisi için oldukça faydalı olacaktır.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.