İnovasyon, kısaca değer yaratan yeni ürün ve hizmet anlamına geliyorsa, o zaman bu değeri nasıl yaratacağımız sorusuna cevap bulmamız gerekiyor.
En iyisi kestirmeden gidelim ve bu soruya cevap bulan firmaların nasıl bulduklarına bir bakalım.
İnovasyon yapan firmaların farkındalık çeşitleri:
• Hizmette farklılaşma (Müşteriye sunum şeklinde farkındalık)
Örnek: Pegasus.
Hizmet kalitesi çok yüksek değil ve müşteriye kalite taahhüt edilmiyor. Fakat
ucuz olduğu için yoğun tercih sebebi.
• Süratte farklılaşma (zamanında veya geç teslim)
Örnek: Dominos Pizza ve Fed-Ex.
Değer önerisi kısa zaman içinde teslim taahhüdü üzerine kurulu. Müşteri sadece
erken geldiği için hizmeti önemsiyor ve satın alıyor.
• Kalitede farklılaşma
Örnek: Volvo.
Değer önerisi güven üzerine kurulu. Dünyadaki güvenlik testlerinin
büyük kısmını tek başına bu firma yapıyor. Müşteri bu özelliği çok önemsiyor.
• Serviste farklılaşma (Satış sonrası hizmet)
Örnek: Arçelik ve Demirdöküm.
Servis hizmetlerinde müşteri beklentilerinin yüksek şekilde karşılanması,
rakiplerine ciddi fark atıyor.
• Üründe farklılaşma (Ürün üzerinde değişim veya ilave yeni ürünler)
Örnek: Audi.
Marka sürekli konfor üzerine yatırım yapıyor; bu becerisi ile diğer markaların
yakın takibinde.
• Reklam ve tanıtımda farklılaşma (Absürt reklam ve tanıtım, gerilla pazarlama anlayışı)
Örnek: Avea ve Coca Cola.
Özellikle Coca Cola, her ülkenin anlayış diline hitap eden reklam ve viral
pazarlama argümanları kullanıyor. Duygusal reklamda iki
marka da var gücüyle farkındalık için çalışıyor.
• Sürekli yenilikçi olmak (Yenileşmede öncü olmak)
Örnek: Garanti Bankası ve Boyner.
İki markanın da Ar-Ge’leri çok iyi çalışıyor. Kendi piyasalarında yeniliklerin
öncüsü olma konusunda hiç ara vermemeyi kafalarına koymuşlar.
• Moda yaratmada öncü olmak (Piyasayı yönlendirme, aksiyon üretme)
Örnek: Gitti Gidiyor ve Amazon.com.
Kendi sektörlerinde özellikle öne geçtikleri konu, akım yaratmada öncü
olmaya odaklanma.
• Tasarımda farklılaşma (Çeşit bolluğu ve tasarım gücü)
Örnek: Koton ve Zara.
Yüksek modaya odaklanan bu iki markanın konsepti, bir çeşitten sürekli
yapmama üzerine kurulu. Oldukça hızlı çalışan Ar-Ge’leri var. Ürünün
devamının olmaması da tabii ki müşteriyi hızlı satın almaya iten bir durum.
• Markalaşmada öne geçmek (Marka değerine yapılan yüksek yatırımlar)
Örnek: THY ve Zeki Triko.
En çok önemsedikleri konu, marka gücüne olan imaj yatırımı.
• Finansman ve ödeme koşullarında farklılaşma (Ödeme kolaylığı veya ödeme olmaması)
Örnek: Google ve Whatsapp.
Değer önerisi bedava üzerine kurulu. Bütün yaptıkları şey, hizmet verdiği
milyarlarca insanın PİAR gücünü, çok küçük bir kitleye satış gücüne
dönüştürmesi.
• Garanti süresinde farklılaşma (Uzun süreli garanti veya ücretsiz bakım)
Örnek: LG ve Toyota.
Ürünlerine güvendiklerini ortaya koymalarının kanıtı ürünlerine uzun
süreli garanti vermeleri. Rekabet güçlerini buna borçlular.
• Teknolojik öncülükte farklılaşma (Yüksek teknolojik yatırımlar)
Örnek: Apple ve IBM.
Yeni nesil ürünlere olan ilgileri dünyaca malum. Teknolojik yenilikleri
İlk ortaya çıkaran bu markaların kısa süre içinde dünyanın ilk beş firma arasında
girmesine şaşmamak gerekir.
• Müşteri ilişkilerinde farklılaşma (Sadece müşteriyle olan deneyimlere odaklanmak)
Örnek: Walmart.
Müşteriye olan yüksek sadakate olan yatırımı, dünyanın neredeyse en büyük
gıda zinciri olmasını sağlamıştır.
• İnsan kaynaklarında farklılaşma (Entelektüel sermayeye olan yatırım)
Örnek: 3M ve Microsoft.
3M’in misyonu, sadece iki kelime: ‘yeni fikri öldürmüyoruz.’ Dolayısıyla iki
markayı da dev yapan şey, kendi içinden aldığı parlak fikirler ve de
çalışanlarına duyduğu güven.
• Yüksek kalite yoluyla farklılaşma ( Prestij ürünlerden daha çok kazanmak)
Örnek: Rolex.
Dünyanın en çok bilinen ve en pahalı satan saat markası. Saati
erkeğin mücevheri haline dönüştürmesi farkındalığını oluşturmuştur.
• Düşük fiyat yoluyla farklılaşma (Demonte anlayışın hâkim olması)
Örnek: İKEA.
Çok çeşit ve en uygun fiyatlı ürün anlayışıyla farkındalık oluşturan marka, belli ölçüde kaliteyi de en uygun verdiğini iddia ediyor.
• Daha iyi hizmet sunmak farklılaşma (İçtenlik ve bilgisi ile sorunlara çözüm)
Örnek: IBM.
Müşterinin bilmediği ve beklemediği sorunlarına çözüm
sunan hizmetleriyle farkındalık oluşturmayı başarmıştır.
• Müşteriye uyarlanma yoluyla, farklılaşma (müşteriye uygun üretim yaparak)
Örnek: DELL.
Markanın farkındalığı, aracıyı ortadan kaldırmak ve müşteriye uygun
konfigürasyon yapmış olması.
• İddia ederek farklılaşma (Sert iddiaların dayanılmaz cazibesi)
Örnek: Federal Express.
Farkındalığını overnight (bir gecede) teslimle sınırlandıran ilk kargo şirketi
olmasıdır ve “overnight” kelimesini kullanarak, hava kargo kullanıcılarının
zihninde yer etmiştir. FedEx, overnight teslimle eş anlamlı hale gelmiştir.
• Müşteriye uygun fiyat ve ürün yapısı (Her müşteri yapısı için ayrı politika)
Örnek: Rent a car.
Daha ucuz bölgelere daha eski otomobiller kiralayarak rakiplere göre farkındalık oluşturmayı becermiştir.
• Seçilen hedefe göre değil maliyetine göre satış (Müşterinin değerini ömür boyu yönetme)
Örnek: BİM.
Çok düşük kâr yapısıyla sürekli büyüyor. Asıl hedefi ise marka bağımlısı olmayan müşterilere ömür boyu kaliteli satış.
• Müşteriyle sürekli bir araya gelerek farklılaşma (zincir sistem)
Örnek: AVON.
Daha çok ev hanımlarının çalıştığı network satış modeli. Satışçılarının en yakınlarını iknaya dayanan bir anlayış.
Sonuç olarak bir firma inovasyondan aslında neyi amaçlar?
• Daha fazla hizmet,
• Satış sonrasına yatırım yapmak,
• Servis gücü,
• Müşterinin israfını azaltmak,
• Satın almayı müşteriler adına yapmak,
• Müşterinin verimsizliklerini azaltmak,
• Müşterilerinin hayatlarını kolaylaştırmak,
• Müşterinin toplam maliyetlerini azaltacak formüllere odaklanmak.
Siz de bu örneklerin çekiciliğinden etkilenerek geleceği inovasyonla tasarlayın.
Açıklamalarız için çok teşekkürler. İnavasyonu dha iyi aktara bilmemde yardımcı oldu. Çalışmalarınızda başarılar.