Ücretli plastik alışveriş poşeti uygulamasına sektörü zayıflatacağı gerekçesiyle karşı çıkan plastik sanayi temsilcileri, uygulamada revizyon istiyor. Sektör temsilcilerinin verilere göre, mevzuattaki düzenlemeler sonucu 1,5 ayda 2 bin 500 kişi işsiz kaldı. Yeni başlatılan istihdam seferberliğine tezat oluşturan bu tabloya göre, eğe önlem alınmazsa önümüzdeki aylarda sektördeki 10 bin kişi daha işsiz kalabilir.

Türkiye’de plastik alışveriş poşeti üreten 2 bine yakın firma var ve bu firmalar yıllık 300 bin ton üretim gerçekleştiriyor, 20 bin kişiyi istihdam ediyor. Sektör, 1 Ocak’tan itibaren başlayan ücretli poşet uygulamasıyla üretimin durma noktasına geldiğinden, geçen yıl poşet siparişi veren perakendecilerin bu siparişleriyle ilgili iade talebinde bulunduğundan yakınıyor. Azalan siparişler nedeniyle sanayicinin 4 milyar dolarlık makine yatırımının atıl hale geleceği dile getiriliyor.

Sektördeki kriz aynı zamanda ham madde, makine, kalsit, boya ve ekipman tedarik eden, farklı hizmetler sunan diğer firmaları da olumsuz etkiliyor. Plastikçiler, poşet üreticilerinin ve tüketicilerin zarar görmemesi için gerekli düzenlemelerin yapılmasını talep ediyor.

Konuyla ilgili Türkiye'deki plastik sektörü değer zincirinin ciro olarak yüzde 88'indan fazlasını temsil eden Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfının (PAGEV) sesine kulak verelim. PAGEV, çözüm önerisi olarak ücretli poşet uygulamasında sektöre iltimas değil, Avrupa Birliği ile aynı düzenlemeleri istiyor.

PAGEV’e göre, ücretli plastik poşet ile ilgili yönetmelikte 6 yanlış var:

  • Mevzuattaki çift kat 15 mikron kalınlıktaki poşet, ağır yükleri örneğin bir karpuzu taşıyamaz. Poşet, Avrupa’daki gibi tek kat 15 mikron olmalı. Ayrıca mevzuatta kapsam dışında kalan yerlerin tarifi de detaylandırılmalı. 15 mikron altı poşetlere boyut sınırlaması getirilmemeli, ihtiyaçlara göre boyut ve ebatlarda üretim yapılabilmeli.

  • Haksız rekabet doğuyor, bizde de Avrupa’daki gibi 50 mikron üstü kalın ve dayanıklı poşetler ücretsiz olmalı. Bu poşetleri kullanan hazır giyim, kişisel bakım, elektronik gibi sektörlerdeki zincir mağazalar müşterilerinden 25 kuruş poşet ücreti talep etmektense kâğıt poşet kullanmaya yönelecek, bu da iki sektör arasında haksız rekabet yaratacak.

  • Mevzuatta yüzde 100 doğal malzemeden üretilmiş biyobozunur biyoplastik poşet tanımı eklenmeli ve bu poşetler ücretsiz verilmeli. Mevzuatta, biyobozunur özellikteki biyoplastiklerle ilgili herhangi bir düzenleme yapılmaması da önemli bir diğer eksiklik.

  • Avrupa’da olduğu gibi 200 metrekarenin altındaki bakkal, büfe, tuhafiye, pastane gibi satış noktaları kapsam dışına çıkarılmalı. Hem tüketiciyi, hem üreticiyi hem de küçük esnafı korumak adına bu maddenin koyulması önemli. Bu tarz yerlerde ihtiyaç kadar poşet satış görevlisi tarafından verilirken, süpermarketlerde olduğu gibi ihtiyaçtan fazla alınmıyor.

  • Stoklar üreticinin elinde kaldı, geçiş süreci 2019 sonuna kadar uzatılmalı. Şu an itibariyle perakendeciye satılmış poşetler için mevzuatta son kullanım tarihi olarak 31 Mart 2019 verilirken, perakendeciler bu tarihe kadar stoklarını eritemeyecekler. Üretimleri ciddi oranda düşecek olan firmalara bir de hali hazırda satmış olduğu poşetin iade yükü bindirilmemeli.

  • Baskılı ürün isteyen satış noktaları için sıfır atık logosu kullanılmalı, baskısız ürün alanlar için logo zorunluluğu kaldırılmalı. Sıfır atık logosu şu an ki haliyle 7 renkli. Bu şekliyle alışveriş poşeti üreten firmaların baskı makinelerinin tek renge uygun olduğu hesaba katılarak düzenleme oluşturulmalı. Üreticilere bir de baskı makinesi maliyeti çıkarılmamalı.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.