“OSB’lerdeki yanlışlar”  başlığı ile bugüne kadar yazdığımız çok sayıdaki yazıya bu yazı ile de devam ediyor olmak,  aslında bir hukukçu olarak beni pek de mutlu eden bir durum değildir.  Ama ne yazık ki mevzuatla ilgili temel sorunların hâlâ devam ediyor olması, hukukçu duyarlılığı ile birleşince, bizi ister istemez bu başlıkla daha çok yazı yazdıracağa benziyor. OSB mevzuatında bunca çelişkili ve aslında uygulanabilirliği bile olmadığı halde, yıllardır uygulanan bu önemli yanlışlar ve sorunlar varken, bunların ilgilerce de görülmemesi veya konuya vakıf olmayan kişilerce, “OSB’lerin sınıflara ayrılması” gibi önemsiz konularla gündemin meşgul edilmesi ise ayrıca üzücüdür.

...Evet bu yazımızda da uzundur üzerinde yazmayı düşündüğümüz ve bugüne değin, hiçbir bakanlık yetkilisi tarafından da görülüp dile getirilmeyen OSB mevzuatındaki başka bir hukuki yanlışa değineceğiz. Yani, OSB’lerde, yapı ruhsatı süresi ve kazanılmış hak konusuna.

Bu başlık üzerine, en kolaycı ve hukuk birikimi barındırmayan mantıkla ilk anda,  OSB Uygulama Yönetmeliği 88. ve 108. maddesinin akla geleceğini tahmin etmek pek de zor değildir. Zira OSB Uygulama Yönetmeliği'nin 88. maddesinde, OSB’lerde, alınan yapı ruhsatı süresinin 2 yıl olduğu, 108/b maddesinde ise yapı ruhsatı tarihinden itibaren 2 yıl içerisinde inşaatın bitirilmesinden,  aksi takdirde tahsisin iptalinden söz etmektedir.

Ancak bu iki yönetmelik maddesi, hem birbiri, hem de bu konudaki temel kanun olan, 3194 Sayılı İmar Kanunu (29 maddesi) ile çelişmektedir. Çok kısa bir şekilde nedenine gelince:

Önce OSB Uygulama Yönetmeliği'nin bu iki maddesine bir bakalım: OSB Uygulama Yönetmeliği'nin 88. maddesinde, yapı ruhsat süresinin 2 yıl olması, 3194 Sayılı İmar Kanunu'nun 29. maddesi ile de uyumlu ve doğru bir düzenlemedir. Ancak, yönetmeliğin 108. maddesi, 88. maddedeki 2 yıllık süreyi yok saydığı gibi, 3194 Sayılı İmar Kanunu'nun 29. maddesini de yok saymaktadır.

Şöyle ki OSB Uygulama Yönetmeliği'nin 108/b maddesindeki, 2 yıllık inşaatın bitirilme süresinin, İmar Kanunu'nun 29. maddesindeki toplam beş yıllık süre dikkate alındığında, kanun maddesi ile çeliştiği ve bu anlamda da hukuki bir geçerliliğinin olamayacağı düşüncesindeyim.  

Yönetmeliğin 88. maddesi ile 108. maddesi arasındaki çelişkiye gelince: Öncelikle, bir maddede ruhsat süresi 2 yıldır denilip, diğer maddedeki inşaatın bitirilme süresini, ayrı bir süre yerine, yine bu ruhsat süresi içinde değerlendirmek, ruhsat süresi ile inşaat yapım süresi arasındaki farkı gözden kaçırmak demektir. Zira, 88 maddedeki, 2 yıl olan yapı ruhsat süresi ile 108. maddedeki inşaatın bitirilme süresini, aynen 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 29. maddesinde olduğu gibi, ayrı ayrı ele alıp, iç içe geçmiş tek bir süre değil, birbirine eklenmiş iki ayrı süre olarak değerlendirme yapmak gerekirdi. Konuyla ilgili temel kanun olan İmar Kanunu'nun 29. maddesi de zaten bunu emretmektedir. 

Bu durumda da yapı ruhsatı ve iskan konusunda, temel ve özel kanun olan İmar Kanunu ile (OSB Kanunu’nda buna dair bir hüküm olmadığından) OSB Uygulama Yönetmeliği arasında, hatta OSB Uygulama Yönetmeliği’nin iki maddesi arasında mevcut bir çelişkiden söz etmek mümkündür.  Konuya hukuken vakıf olmayan bazı OSB yönetimlerinin ise, bu çelişkili durumları keyfi bir şekilde bir baskı aracı olarak kullanıp, sanayici yani katılımcı aleyhine hareket ettikleri ise bir gerçektir.

Tekrar konuya dönecek olur isek, ortada; 3194 sayılı İmar Kanunu'nun 29. maddesi ile OSB Uygulama Yönetmeliği’nin 108/b maddesi arasında (hatta bahsi edilen her iki yönetmelik maddesi arasında)  bir çelişkinin olduğu açıktır.  İşte bu noktada da Yargıtay Hukuk Genel Kurulu'nun, 2013/ 329 E 2014/147 sayılı kararında da açıkça değindiği; “Türk Ticaret Kanunu’nda 3 ay olan dava açma süresinin, OSB Uygulama Yönetmeliği'nde 1 ay olması karşısında, OSB Uygulama Yönetmeliği'nin değil, ilgili kanun maddesinin uygulanacağına” dair temel hukuk kaidesinin,  burada da aynen geçerli olacağını belirtmemiz gerekir.

Bu da şu anlama gelmektedir: OSB’lerde, eğer bir katılımcı, yapı ruhsatını almış ise, bu yapı ruhsatının süresi, yönetmeliğin 88. maddesinde belirtildiği gibi 2 yıldır. Ancak eğer bu 2 yıl içerisinde inşaatına başlamış ise artık alınan bu yapı ruhsatındaki haklar (inşaatın toplamda 5 yıl içerisinde bitirilmesi koşulu ile) 5 yıl boyunca aynen devam eder. Başka bir deyişle de (OSB İmar Şartnamesi’nde de ayrıca belirtildiği gibi) ruhsat tarihinden sonraki dönemlerde, KAKS, TAKS vb imar durumlarında, yapı sahibi aleyhine bir değişiklik olması halinde, yapı sahibinin ruhsat alınma tarihindeki kazanılmış hakları aynen devam eder.

Buna rağmen bazı OSB yönetimlerinin, bu hukuki çerçeveye göre hareket etmemesi ise ya konuya hukuken vakıf olmamaları ya da hukuka aykırı davranmayı göze alarak keyfi hareket etmelerinden kaynaklandığını söylemek mümkündür.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
ahmet 2018-02-08 08:42:45

ruhsat süresi ile inşaat yapım süresi arasındaki farkı anlayamadım tam olarak

banner78