banner110

Önceki yazılarda, OSB’lerde yer alan OSB’ye ve katılımcılara ait bina/tesisler ile OSB tüzel kişiliğine ait OSB onaylı sınırları içerisinde bulunan arsa ve arazilerde emlak vergisi muafiyeti üzerinde durulmuştu. Bu yazıda, katılımcılara ait arazi ve arsa vergisi mükellefiyeti üzerinde durulacaktır.

Katılımcılara ait arsa ve arazilerde, emlak vergisi muafiyeti bakımından bina/tesislerde olduğu gibi aynı şey söylenemez. EVK’da katılımcıların OSB’den iktisap ettiği araziler için geçici veya daimî muafiyete dair bir düzenleme mevcut olmadığı gibi, 7033 sayılı Kanun’la veya 7061 sayılı Kanun’la bir muafiyet düzenlemesi de yapılmamıştır.

Kısaca şunu söylemek mümkündür; OSB’ye aitken (iktisap veya tahsisli olarak) emlak vergisinden muaf olduğu kabul edilen arazinin, sanayici lehine tapuda tescili yapıldığı tarihte muafiyeti sona ermekte, yeni malik katılımcı sanayici arazi/arsa vergisi mükellefi olmaktadır. Katılımcı, OSB’ce kendisine tahsisi yapılan parselin maliki olmasından başlayarak parsel üzerinde tesisinin inşaatını tamamlayarak alacağı “yapı kullanma izin belgesini” beyanname ekinde ilgili belediyeye bildirinceye kadar arsa/arazi vergisi mükellefi olduğu için vergisini ödeyecektir.

OSB mevzuatına göre yapılan arsa tahsisi çerçevesinde, tesis/bina inşaatı tamamlanarak yapı kullanma izni alınmış olsa bile, tapuda sanayici lehine tescil işlemi yapılıncaya kadar arsa/arazi vergisinden muafiyet devam edecek, sanayici lehine tapu tescil işlemi yapılmasıyla da bina vergisi muafiyeti başlayacaktır.

OSB’de malik olan katılımcıya ait arsa/arazi bakımından geçici veya daimî emlak vergisi muafiyeti olmasa da 5.12.2017 tarihli ve 30261 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren 7061 sayılı “Bazı Vergi Kanunları ile Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ile emlak vergisi uygulamasına yönelik mükellefler lehine yapılan düzenlemeden OSB katılımcıları da yararlanacaktır. 7061 sayılı Kanun ile belediyelerin keyfi bir şekilde belirlediği emlak vergisi artışlarına sınırlama getirilmiştir. 7061 sayılı Kanunun 35’inci maddesi ile 1319 sayılı EVK’ya geçici 23’üncü madde eklenmiştir.

Bu maddenin temel amacı gerekçesinde özetle; takdir komisyonlarınca emlak vergisine esas takdir edilen arsa ve arazi asgari rayiç değerlerine sınırlama getirilmesi olarak açıklanmıştır.

Maddenin birinci fıkrası; “Takdir komisyonlarınca 2017 yılında 2018 yılı için takdir edilen asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerleri, 2017 yılı için uygulanan birim değerlerinin yüzde 50’sinden fazlasını aşması durumunda, 2018 yılına ilişkin bina ve arazi vergi değerlerinin hesabında, 2017 yılı için uygulanan asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerlerinin yüzde 50 fazlası esas alınır. Takip eden 2019, 2020 ve 2021 yıllarında 29’uncu madde kapsamında bina ve arazi vergisi matrahları ile asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerleri bu şekilde belirlenen değerler üzerinden hesaplanır” şeklinde düzenlenmiştir. Bu madde ile takdir komisyonlarınca takdir edilen arsa ve arazi asgari metrekare birim değerlerine sınırlama getirilmiştir. Buna göre; 2018 yılında uygulanacak takdir edilen asgari arsa ve arazi metrekare birim değerleri, 2017 yılında uygulanan birim değerin yüzde 50'sini aşamayacaktır.

Maddenin son fıkrası uyarınca, bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirleyen “Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği (Seri No: 72)” Maliye Bakanlığınca 26.12.2017 tarihli ve 30282 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe konmuştur.

2017 yılı asgari arsa/arazi metrekare birim değerlerinin hesabının nasıl yapılacağı, Tebliğin 4’üncü maddesinde örneklerle açıklanmıştır. 2014-2017 yılları için her yıl yeniden değerleme oranı üzerinden yıllık artışlar hesaplanmış, böylece dönem son yılı 2017 yılı asgari arsa ve arazi metrekare birim değerleri tespit edilmiştir. Bu çerçevede 4 yıllık kümülatif artış oranı, yüzde 12,11 olarak belirlenmiştir. Aynı Tebliğin 5’inci maddesinde ise 2017 yılı asgari arsa ve arazi metrekare birim değeri üzerinden yüzde 50 artırılması suretiyle belediyelerce 2018 yılında uygulanacak asgari emlak vergi değerinin ne olacağı örneklerle açıklanmıştır. Belediyeler, 2018-2021 dönemi emlak vergisi uygulamasını yukarıda açıklanan mevzuat hükümlerine göre yapacaktır.

Kabul etmek gerekir ki yapılan bu hukuki düzenlemeler ile emlak vergisi mükellefleri lehine belediye takdir komisyonlarının belirlemiş olduğu emlak vergisine esas arsa ve arazi asgari rayiç değerleri önemli ölçüde aşağı çekmiştir.

2018 yılında uygulanacak arsa/arazi asgari emlak vergi değeri, ilgili belediyelerce 72 Seri Nolu “Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği”nde yer alan örnek ve açıklamalar esas alınarak hesaplanacaktır. Takdir komisyonlarınca yeni bir takdir işlemi yapılmayacak, bu işlemler belediyelerce re’sen uygulanacaktır.

Kuşkusuz OSB’lerde arsa/arazi malik olan katılımcılar da yukarıda açıklanan kapsamda tebliğin düzenlemesinden istifade edeceklerdir. OSB mevzuatına göre katılımcıya tahsisi yapılmış olan, ancak henüz OSB mülkiyetinde olan arsa/araziler nedeniyle OSB katılımcısı emlak vergisi mükellefi olmayacaktır.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
fariz ballı 2018-07-09 17:49:01

OSB de tahsisli yerimizin inşaatı devam ederken 2008 yılında kredi kullanmak amacı ile OSB nin ipoteği ile tapu aldık fakat kriz nedeniyle bankalar tarafından takibe atılan şirketimiz ticari faaliyetini durdurmak zorunda kaldı.bu nedenle tapu üzerinde hacizler oluşması nedeni ile devir işlemide yapamadık. Osb ye olan tahsis bedelini de ödeyemeyince osb tarafından icra işlemi ile icra satışı yapılamadı.2018 yılı temmuz ayı nda bu kez belediye yüklü miktarda emlak vergisi borcumuzun olduğunu söyleyerek icra takibi yapacağını söylüyor böyle bir işlem yapma hakkı var mı?