Kredilendirme modelleri: t+1 ve t+0,5 Modeli

Amaçları

OSB ve sanayi sitelerinde (SS) yapılacak yatırımlarda firmaların gelişim periyoduna bağlı olarak itfa dönemi içinde ilk 4-5 yıllık bir zaman dilinde finansman yükü mevcut modele göre kademeli bir artışa tabi tutularak hafifletilmesi, böylelikle yatırımlara ivme kazandırarak üretim aşamasına geçişinin hızlandırılması amaçlanmıştır. Bahsedilen bu amaçlara ilave olarak geliştirilen kredilendirme modelleri ile

  • OSB ve SS’lerin kredi finansman yükünün vadesi ve faiz oranları değişmeden ancak kredi finansman yükünü zamana yayarak kademeli olarak hafifletilmesi,
  • Kanuni takibe geçilecek ya da geçilmesi muhtemel OSB ve SS sayısının azaltılması,
  • Ekonomik gelişim bölgelerinin yapılaşma sürecinin hızlandırılması,
  • Firmaların gelişim sürecine bağlı olarak OSB ve SS’lerin kaynak yaratma kapasitesini sürdürerek kredinin geri ödenmesinin sağlanılması,
  • Kredi geri dönüşlerinin uygun finansal modellerle verimliliğinin ve sürdürülebilirliğinin sağlanması,
  • Nihai olarak sanayide katma değerin artırılması

hedeflenmiştir.

İllerin gelişmişlik durumu da dikkate alınan modellerde OSB ve SS’ler için iki ayrı model geliştirilmiştir. OSB’ler için geliştirilen modele t+1 Modeli, SS’ler için geliştirilen modele ise t+0,5 Modeli adı verilmiştir. Burada, OSB’ler, mevcut ve yeni modelde yılda 1 ödeme yaptıkları için anapara borç taksit katsayısı artış oranı (tr)=1 olarak alınmıştır. SS’lerde ise mevcut ve yeni modelde 6 ayda bir ödeme yapıldığı için anapara borç taksit katsayısı artış oranı (tr)=0,5 olarak alınmıştır. Aşağıda örnek uygulamalarda kullanılan kredi faiz formülü, banka kredi kullandırımında kullanılan formül ile aynı olduğundan faiz hesaplamalarında formülün gösterimine yer verilmemiştir.

OSB’lerde kredi itfalandırma modelinin uygulanması 5 adımda tamamlanmaktadır. Bu 5 adıma ilişkin eşitlikler Şekil 2’de verilmiştir.

Şekil 2. OSB Kredi İtfalandırma Modeli: t+1 Modeli

SS’lerde kredilendirme modelinin uygulanması da OSB’lerde olduğu gibi 5 adımda tamamlanmaktadır. Bu 5 adıma ilişkin eşitlikler Şekil 3’te verilmiştir.

Şekil 3. SS Kredi İtfalandırma Modeli: t+0,5 Modeli

OSB’lerde kredi itfalandırma modeli: t+1 Modeli örnek uygulamaları

İllerin gelişmişlik durumuna göre geliştirilen modellere ilişkin olarak örnek uygulamalar yapmıştır. Uygulamayı en yalın bir şekilde göstermesi adına ödemesiz dönemler dikkate alınmaksızın Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca kullandırılan 10 milyon TL’lik bir kredinin itfa (ödeme) planı illerin gelişmişlik durumuna göre aşağıda verilmiştir.

Kalkınmada öncelikli illerdeki OSB’lerde örnek uygulama

Kalkınmada öncelikli illerdeki OSB’lerde yıllık faiz oranı yüzde 1, itfa dönemi ödemeler yıllık olmak üzere toplam 10 yıl olarak uygulanmaktadır. Yapılan hesaplamalara ilişkin senaryo çalışması karşılaştırmalı olarak Tablo 1’te gösterilmiştir.

Tablo 1. Kalkınmada öncelikli illerde karşılaştırmalı uygulama sonuçları

Normal illerdeki OSB’lerde örnek uygulama

Normal illerdeki OSB’lerde yıllık faiz oranı yüzde 2, itfa dönemi, ödemeler yıllık olmak üzere toplam 10 yıl olarak uygulanmaktadır. Yapılan hesaplamalara ilişkin senaryo çalışması karşılaştırmalı olarak Tablo 2’te gösterilmiştir.

Tablo 2. Normal illerde karşılaştırmalı uygulama sonuçları

Gelişmiş illerdeki OSB’lerde örnek uygulama

Gelişmiş illerdeki OSB’lerde yıllık faiz oranı yüzde 3, itfa dönemi ödemeler yıllık olmak üzere toplam 9 yıl olarak uygulanmaktadır. Yapılan hesaplamalara ilişkin senaryo çalışması karşılaştırmalı olarak Tablo 3’te gösterilmiştir.

Tablo 3. Gelişmiş illerde karşılaştırmalı uygulama sonuçları

SS’lerde de yeni modellerin uygulanması yukarıda örnek uygulamaları gösterilen OSB’lerle benzerlik gösterdiğinden SS’lerde örnek uygulamaya yer verilmemiştir.

Yeni modellerin mevcut kredilendirme modeline göre avantajları

Öneri mahiyetindeki kredilendirme modellerinin mevcut modele göre OSB, SS ve firmalara sağladığı avantajlar şöyle özetlenebilir:

  • İlk 4-5 yılda bütün yörelerde, OSB ve SS’ler daha az anapara borç taksiti ödedikleri için söz konusu ekonomik gelişim bölgelerinin ve içindeki firmaların toparlanma ve gelişim sürecine ivme kazandıracaktır.
  • Firmaların sabit yatırım maliyetlerini kısa vadede hafifleterek kuruluş aşamasından üretim aşamasına geçişini hızlandıracaktır.
  • OSB ve SS’ler, borçlarını ödeyememesi ve erteleme hakları kalmaması durumunda anapara borç taksit tutarları ilk 5 yılda mevcut modele göre daha düşük olduğu için daha az gecikme faizi ödeme imkanı sunarak gecikme faizinin getireceği yükten daha az etkilenecektir.
  • İtfa dönemi boyunca anapara borç taksitleri artarak devam ettiği için mali durumu elverişli olmayan OSB ve SS’leri yüksek miktarlardaki borçları ertelemeye zorlayacak ve bu durum, borç erteleme mantığının amacına daha iyi hizmet edecektir.
  • Yeni modeller, farklı kamu kurum ya da kuruluşlar tarafından girişimcilere kullandırılan kredilere ve teşvik kredilerine rahatlıkla uyarlanarak farklı sektörlerde kullanılabilme imkanı sunmaktadır.
  • Hem kredi borç taksitleri ve hem de gecikme faizleri açısından OSB, SS’ler ve dolaylı olarak bu ekonomik gelişim bölgelerinde faaliyet gösteren firmalar ve işyerleri kısa ve orta vadede mevcut modele göre konjonktürel dalgalanmalardan daha az etkilenecektir.
  • OSB ve SS’lerin kredi borçlarını ödeyebilme gücü ve cesareti artacaktır.
  • Ekonomik gelişim bölgelerinin kredi talebini artıracaktır.
  • Kamu kaynaklarının daha etkin ve verimli bir şekilde kullanılmasına yardımcı olacaktır.

Nihai olarak, geliştirilen modeller öneri mahiyetinde olmakla birlikte, firmaların kuruluş ve işletme aşamalarını, firmaların finansmana erişimini, diğer bir deyişle, firma davranışlarını ve gelişim sürecini dikkate aldığından daha avantajlı olduğu düşünülmektedir.

Farkındalık oluşturması dileğiyle.

Not: Geliştirilen modeller, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının yayını olan Anahtar Dergisinin Şubat 2016:326 sayısında yayınlanan “Organize Sanayi Bölgeleri (OSB) ve Sanayi Siteleri (SS)’ne Kullandırılan Kredilerin İtfalandırılmasına Yönelik Model Önerileri: t+1 ve t+0,5 Modeli” konulu makalemden yararlanılarak revize edilmiştir.

Kaynak

  • Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. Organize Sanayi Bölgeleri ve Sanayi Siteleri Projeleri Ödeneklerinin Kullanımı ve Kredilendirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar [Usul ve Esaslar].Yürürlük Tarihi: 01.01.2002 gün.
  • BULUT, Tevfik. (Şubat 2015).Ekonomik Gelişim Bölgelerine Sağlanan Teşvikler-I. Anahtar Dergisi
  • DEANE, Phyllis. (2000).İlk Sanayi İnkılabı (3. Baskı). Çev: Tevfik GÜRAN. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi
  • BULUT, Tevfik. (2014).Organize Sanayi Bölgelerinde Finansal Performans Analizi. Uzmanlık Tezi. Ankara: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
  • KARAKAŞ, Fatih Rüştü. (2010).Bireysel Krediler Kapsamında İpotekli Konut Kredileri (Mortgage).Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi
  • TOKEL, Ö. Emre. (2004).Kredi Risk Modelleri Kullanılarak Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi
  • AKGÜÇ, Öztin. (2011).Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesi. (Genişletilmiş 9. Baskı). İstanbul: Arayış Yayınevi
  • USTA, Mahmut. (1994).Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesi ve Tahsisi. İstanbul: Pamukbank T.A.Ş. Eğitim Müdürlüğü Yayınları
  • BULUT, Tevfik. (Şubat 2016). Organize Sanayi Bölgeleri (OSB) ve Sanayi Siteleri (SS)’ne Kullandırılan Kredilerin İtfalandırılmasına Yönelik Model Önerileri: t+1 Modeli ve t+0,5 Modeli. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Anahtar Dergisi
  • http://www.newbornbabyzone.com/baby-development-stages/stages-of-baby-development/

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner78