Çalışmanın II. kısmı, önceki çalışmanın devamı niteliğinde olup, bu kısımda OSB ve SS’lere kullandırılan kredilerin itfalandırılmasına yönelik geliştirilen modellere göre hem OSB’lerde hem de SS’lerde uygulama sonuçları ve ortaya konulan modellerin avantajları bütüncül bir yaklaşımla ele alınacaktır. 

5.Uygulama Sonuçları
5.1.OSB’lerde Uygulama Sonuçları
İtfa dönemine esas 10 milyon ₺’lik bir kredi bakiyesi üzerinden senaryo çalışması niteliğinde örnek bir hesaplama yapılarak sonuçlar karşılaştırmalı olarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın bu kısmında tablolarda yer alan “mevcut durum” ifadesinden hali hazırda devam eden uygulama, “yeni durum” ifadesinden yeni modelin uygulanması halinde ortaya çıkan durum anlaşılmalıdır.

5.1.1.Kalkınmada Öncelikli İllerdeki OSB’ler 
Kalkınmada öncelikli illerdeki OSB’lerde yıllık faiz oranı yüzde 1, itfa dönemi ödemeler yıllık olmak üzere toplam 10 yıl olarak uygulanmaktadır. Yapılan hesaplamalara ilişkin senaryo çalışması karşılaştırmalı olarak Tablo 3’te gösterilmiştir.
Tablo 3.Kalkınmada Öncelikli İllerde Karşılaştırmalı Uygulama Sonuçları
 



5.1.2.Normal İllerdeki OSB’ler
Normal illerdeki OSB’lerde yıllık faiz oranı yüzde 2, itfa dönemi, ödemeler yıllık olmak üzere toplam 10 yıl olarak uygulanmaktadır. Yapılan hesaplamalara ilişkin senaryo çalışması karşılaştırmalı olarak Tablo 4’te gösterilmiştir.




Tablo 4.Normal İllerde Karşılaştırmalı Uygulama Sonuçları
 

5.1.3.Gelişmiş İllerdeki OSB’ler
Gelişmiş illerdeki OSB’lerde yıllık faiz oranı yüzde 3, itfa dönemi ödemeler yıllık olmak üzere toplam 9 yıl olarak uygulanmaktadır. Yapılan hesaplamalara ilişkin senaryo çalışması karşılaştırmalı olarak Tablo 5’te gösterilmiştir.

Tablo 5.Gelişmiş İllerde Karşılaştırmalı Uygulama Sonuçları



 
5.2.SS’lerde Uygulama Sonuçları
Kredi itfa başlangıcına kadar tahakkuk ettirilerek biriktirilen faizler itfa döneminde eşit taksitler halinde, anapara taksitleri ve itfa döneminde tahakkuk edecek faizlerle birlikte tahsil edildiğinden ödemesiz döneme ait hesaplanan faiz tutarları, ilk kredi bakiyesine ilave edilerek itfa dönemine esas kredi bakiyesi oluşturulmuştur. Hesaplanan itfa dönemine esas kredi bakiyesi anapara taksit tutarları toplamına diğer bir deyişle itfa dönemine esas kredi bakiyesine eşit olacaktır. Benzer durum diğer yöreler (iller) için de aynı işlemi gerektirdiğinden tekrar ele alınmayacaktır. Çalışmamızda 5 milyon ₺’lik bir kredi bakiyesi üzerinden senaryo çalışması niteliğinde örnek bir hesaplama yapılarak sonuçlar karşılaştırmalı olarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonuçlar ortaya konulurken tablolarda yer alan “mevcut durum” ifadesinden hali hazırda devam eden uygulama, “yeni durum” ifadesinden yeni modelin uygulanması halinde ortaya çıkan durum anlaşılmalıdır.

5.2.1.Kalkınmada Öncelikli İllerdeki SS’ler 
Tablo 6. Kalkınmada Öncelikli İllerde İtfa 
             Dönemine Esas Kredi Bakiyesi


Kalkınmada öncelikli illerdeki SS’lerde yıllık faiz oranı yüzde 1, itfa döneminde ödemeler 6 ayda bir yapılmak üzere toplam 11 yıldır. İtfa dönemine esas kredi bakiyesinin hesaplanması Tablo 6’da gösterilmiştir. İtfa dönemine ait yapılan hesaplamalar ise karşılaştırmalı olarak Tablo 7’de gösterilmiştir.
Tablo 7. Kalkınmada Öncelikli İllerde Karşılaştırmalı Uygulama Sonuçları
 


5.2.2.Normal illerdeki SS’ler
              Tablo 8. Normal İllerde İtfa Dönemine 
                             Esas Kredi Bakiyesi

   
  
Normal illerdeki SS’lerde yıllık faiz oranı yüzde 2, itfa dönemi ödemeler 6 ayda bir yapılmak üzere toplam 11 yıldır. İtfa dönemine esas kredi bakiyesi Tablo 8’de görüleceğe üzere hesaplanıp itfa dönemine esas kredi bakiyesi oluşturulmuştur. İtfa dönemine ait yapılan hesaplamalar ise karşılaştırmalı olarak Tablo 9’da gösterilmiştir.














Tablo 9. Normal İllerde Karşılaştırmalı Uygulama Sonuçları
 
5.2.3.Gelişmiş İllerdeki SS’ler
Tablo 10.Gelişmiş İllerde İtfa Dönemine Esas Kredi Bakiyesi


Hesaplamada yıllık faiz oranı yüzde 3, itfa dönemi, ödemeler 6 ayda bir yapılmak üzere toplam 9 yıldır. İtfa dönemine esas kredi bakiyesi Tablo 10’da görüleceği üzere hesaplanıp itfa dönemine esas kredi bakiyesi oluşturulmuştur. İtfa dönemine ait yapılan hesaplamalar ise karşılaştırmalı olarak Tablo 11’de gösterilmiştir

Tablo 11.Gelişmiş İllerde Karşılaştırmalı Uygulama Sonuçları
 

6.Modellerin Avantajları
Geliştirilen kredi itfalandırma modellerinin OSB ve SS’lere sağladığı avantajlar şöyle özetlenebilir:
İlk 4-5 yılda bütün yörelerde, OSB ve SS’ler daha az anapara borç taksiti ödedikleri için söz konusu ekonomik gelişim bölgelerinin ve içindeki firmaların toparlanma ve gelişim sürecine ivme kazandıracaktır. 
OSB ve SS’ler, borçlarını ödeyememesi ve erteleme hakları kalmaması durumunda anapara borç taksit tutarları ilk 5 yılda mevcut modele göre daha düşük olduğu için daha az gecikme faizi ödeyeceklerdir.
İtfa dönemi boyunca anapara borç taksitleri artarak devam ettiği için mali durumu elverişli olmayan OSB ve SS’leri yüksek miktarlardaki borçları ertelemeye zorlayacak ve bu durum, borç erteleme mantığının amacına daha iyi hizmet edecektir.
Yeni model, gecikme faizleri açısından irdelenmesi durumunda, borçlarını ödemekte güçlük çeken OSB ve SS’ler lehine avantajlı bir durum ortaya koymaktadır. Bu durum, kalkınmada öncelikli bir ildeki OSB için örnekleştirmek ve senaryolaştırmak istenirse Tablo 12’deki gibi bir sonuç ortaya çıkacaktır. Burada vadesi geçen borçlara ait gecikme faizi 08.10.2015 tarihinde ödendiği varsayılmıştır. Örnek üzerinden gidilecek olursa, OSB yeni durumda 4.158.842 ₺’lik bir gecikme faizi avantajı elde etmiş olacaktır.
            Tablo 12. Gecikme Faizleri Açısından Karşılaştırmalı Uygulama Sonuçları

 
Gecikme faizleri açısından OSB, SS’ler ve dolaylı olarak bu ekonomik gelişim bölgelerinde faaliyet gösteren firmalar kısa ve orta vadede mevcut modele göre ekonomik konjonktürel dalgalanmalardan daha az etkilenecektir.
Kademeli artan borç taksitleri, OSB ve SS’lerin kredi geri dönüş oranlarını artıracaktır.
OSB ve SS’lerin kanuni takibe düşme riski azalacaktır.
OSB ve SS’lerin borçlarını ödeyebilme gücü ve cesareti artacaktır.
Ekonomik gelişim bölgelerinin kredi talebini artıracaktır.
Kamu kaynaklarının daha etkin ve verimli bir şekilde kullanılmasına yardımcı olacaktır.
Sonuç itibarıyla, yapılan çalışmayla Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nca OSB ve SS’lere kullandırılan kredilerin itfalandırılmasına yönelik modeller geliştirilerek farkındalık oluşturulması, modellerin uygulanabilirliğinin gösterilmesi ve avantajlarının ortaya konulması amaçlanmıştır.

Kaynakça
1. BULUT, Tevfik. (Şubat 2015).Ekonomik Gelişim Bölgelerine Sağlanan Teşvikler-I. Anahtar Dergisi
2. DEANE, Phyllis. (2000).İlk Sanayi İnkılabı (3. Baskı). Çev: Tevfik GÜRAN. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi 
3. BULUT, Tevfik. (2014).Organize Sanayi Bölgelerinde Finansal Performans Analizi. Uzmanlık Tezi. Ankara: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
4. KARAKAŞ, Fatih Rüştü. (2010).Bireysel Krediler Kapsamında İpotekli Konut Kredileri (Mortgage).Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi
5. TOKEL, Ö. Emre. (2004).Kredi Risk Modelleri Kullanılarak Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi
6. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. Organize Sanayi Bölgeleri Ve Sanayi Siteleri Projeleri Ödeneklerinin Kullanımı Ve Kredilendirilmesine İlişkin Usul Ve Esaslar (Usul ve Esaslar).Yürürlük Tarihi: 01.01.2002 gün.
7. AKGÜÇ, Öztin. (2011).Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesi. (Genişletilmiş 9. Baskı). İstanbul: Arayış Yayınevi
8. USTA, Mahmut. (1994).Kredi Taleplerinin Değerlendirilmesi ve Tahsisi. İstanbul: Pamukbank T.A.Ş. Eğitim Müdürlüğü Yayınları

NOT: Kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.