Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği’nin (OSBUY) “Müteşebbis heyet ve genel kurulun görev ve yetkileri”ni düzenleyen 23’üncü maddesinin birinci fıkrasının (ş) bendinde; “Arsa tahsis ve satış prensiplerinin, katılımcı veya kiracılardan tahsil edilecek alt yapı katılım payları, elektrik, su, atık su, doğal gaz ve benzeri satış ve hizmet bedelleri ile ilgili prensiplerin ve bu aidat ve satış bedellerinin tahsilatında gecikme halinde uygulanacak yaptırımlara ilişkin esasların belirlenmesi” kuralına yer verilmiş, böylece katılımcılar tarafından vadesinde ödenmeyen OSB alacaklarına uygulanacak gecikme faiz oranının belirlenmesi görevi ve yetkisi müteşebbis heyet veya genel kurula verilmiştir.

Önceki Yönetmelik’te ödemelerin zamanında yapılmamasını düzenleyen 107’nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan, “Ödemeler vadesinde yapılmadığı takdirde…” ibaresi, yeni Yönetmelik’in aynı konuyu düzenleyen 59’uncu maddesinin birinci fıkrasında; “Arsa tahsis ve satış bedeli, katılımcı veya kiracılardan tahsil edilecek alt yapı katılım payları, elektrik, su, atık su, doğal gaz ve benzeri satış ve hizmet bedeli ödemelerinin vadesinde yapılmadığı takdirde, ….” şeklinde değiştirilmiştir.

Yapılan yeni düzenlemede “benzeri satış ve hizmet bedeli… ” ibresine yer verilmek suretiyle katılımcılar tarafından vadesinde ödenmeyen OSB’lerin hangi alacaklarına sınırlamaya tabi olmaksızın, yani fıkrada sayılmayan alacaklarına da  gecikme faizi uygulanacağı belirlenmiştir. Fıkranın devamında ise “…gecikme süresi için, ödenmeyen tutara, T.C. Merkez Bankası tarafından kısa vadeli avans işlemlerine uygulanan faiz oranında gün esasına dayalı olarak gecikme faizi uygulanır” kuralına yer verilmiştir. Bu fıkrayla vadesinde ödenmeyen OSB alacaklarına kısa vadeli avans işlemlerine uygulanan faiz oranında gecikme faizi tatbik edileceği açıklanmış ve böylece aynı konuda farklı iki düzenleme ortaya çıkmıştır.

OSBUY’un 23’üncü maddesinde; katılımcılar tarafından yapılacak geç ödemelerde uygulanacak gecikme faiz oranını belirleme görevi ve yetkisi müteşebbis heyet ve genel kurulu verilmiş iken, 59’uncu maddesiyle uygulanacak gecikme faiz oranın belirlenmiş olması isabetli olmamıştır. Bu iki farklı düzenlemeden hangisinin uygulanacağı konusuna açıklık getirilmesine ihtiyacı bulunmaktadır.

Öncelikle şu tespitin yapılması gerekir; 59’uncu maddede belirlenmiş olan gecikme faiz oranı, günümüz piyasa şartlarına göre gerekçi değildir. Bu düzenleme; katılımcıların OSB’ye olan borçlarının geciktirilerek düşük faizli kredi ve dolaylı finans kaynağı olarak kullanılmasına elverişli niteliktedir.

OSBUY’un 59’uncu maddesine göre uygulama yapılması; OSB alacağının katılımcılar tarafından vadesinde ödenmesi yerine, maliyeti düşük finans kaynağı olarak kullanılmasına ve OSB alacaklarının tahsilinde zorlanmasına yol açacaktır. Bunun bir sonucu olarak; vadesinde alacak tahsilatı yapamayan OSB’ler, mal ve hizmet temini için tedarikçileriyle yaptıkları sözleşmelere göre piyasa şartlarına uygun belirlenmiş gecikme faizini ödemek durumuyla karşı karşıya kalacaklardır.

Böyle bir uygulama; bir yandan OSB’lerin vadesinde ödeyemediği elektrik enerjisi, doğal gaz vb. mal ve hizmet alım bedeli karşılığı borç asılarının ödenmesinde sıkıntıya girmesine; diğer yandan da bu alacaklara (OSB yönünden borç) uygulanan gecikme faiz oranı, alacaklarına uygulanan gecikme faiz oranının üstünde olması nedeniyle OSB işletme maliyetinin yükselmesine ve sürdürülebilirliğinin olumsuz etkilenmesine yol açacaktır. Bu değerlendirmeler ışığında; OSBUY’un 59’uncu maddesiyle belirlenmiş olan gecikme faiz oranının, piyasa dinamiklerine uygun ve OSB’lerin yararına olduğunu söylemek mümkün değildir.

Mümkün olduğunca en kısa sürede, OSBUY’un 59’uncu maddesinin değiştirilmesine ihtiyaç bulunmaktadır. Bu maddede bir değişiklik olmasa bile, uygulamada OSB’lerin menfaatlerine uygun kuralın tercih edilmesi; Türkiye’nin sanayileşme politikalarına, genel anlamda kamu ve özelde ise OSB’lerin yararına daha uygun düşmektedir. Hangi kuralın uygulanacağının tercihinde temel amaç, OSB’lerin korunması ve sürdürülebilirliğinin sağlanması olmalıdır.

Yukarıda açıklanan gerekçelerle, vadesinde ödenmeyen OSB alacaklarına uygulanacak gecikme faiz oranının piyasa koşullarına uygun şekilde, müteşebbis heyet ve genel kurulun görev ve yetkilerini” düzenleyen OSBUY’un 23’üncü maddesinin birinci fıkrasının (ş) bendine göre belirlenmesinin hukuka aykırı bir yönü bulunmadığı değerlendirilmektedir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.