Bilim ve teknolojideki hızlı gelişme, sanayideki insan kaynağı niteliğinin çıtasını yükseltti. İyi yetişmiş meslek sahibi iş gücü ülke ekonomisinin teminatıdır. İşletmelerin kalifiye eleman ihtiyacı, mesleki eğitime giderek daha çok önem verilmesini beraberinde getirdi. Bu yüzden sanayici, kendi fabrikasında istihdam etmek üzere ara eleman yetiştirilmesi işinde daha aktif rol almaya başladı.

Birçok büyük kentte sanayiciler ve İl Milli Eğitim Müdürlükleri protokoller düzenleyerek mesleki eğitimde iş birliği sağlıyor. Sanayi işletmelerinin yoğun olduğu bölgelerdeki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezlerinde sektörle ilgili alanlar açılıyor.

Okulların paydaşlarıyla kurdukları etkileşim sonucunda sağladıkları donanım ve imkânlar, öğrencilere sunulan eğitim imkânlarını zenginleştiriyor. Çağdaş ve donanımlı atölyeler oluşturulması, sosyal etkinlikler düzenlenmesi, öğrencilere burs imkânı sağlanması daha nitelikli bir mes­lekî eğitime ulaşmak için önemli unsurlar.

Pek çok şehirde sanayici ve kamu arasında, sektörel alanlarda eğitim yapılan meslek liselerindeki mevcut donanımın bakım, onarım ve güncellemesinin sektör tarafından yapılarak ihtiyaç duyulan malzemelerin karşılanmasına yönelik görüşmeler yapılıyor. Sektörel eğitimlerde meslek liselerinde alan öğretmeni olmadığında ya da üretim konusundaki güncel bilgilerin uygulamalı derslerde verilmesi için ihtiyaç duyulması halinde, sektörde yetkin usta öğreticilerden faydalanılıyor. Zaman zaman öğrenciler öğretmenleri nezaretinde işletme ziyaretleri yaparak öğrencilerin eğitime daha çok ilgi duyması hedefleniyor.

Mesleki eğitim kurumları ve sanayiciler arasında sürekli bir dirsek teması var ancak bunun tüm yurda sistematik şekilde yayılması, aynı iş birliğinin her yerde uygulanması için merkezi bir yönlendirmeye ihtiyaç var.

Paydaşlarla protokol

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının analizinin yapıldığı “Mesleki ve Teknik Ortaöğretimde Kurumsal Dış Değerlendirme Raporu”, sanayicinin mesleki eğitimdeki payını da irdeledi.

Başta sektör, meslek kuruluşları, üniversiteler, kamu ve özel kurumlar olmak üzere mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının paydaşlarıyla yaptıklarıyla protokoller, öğrencilere becerilerinin gelişimi açısından imkânlar sunuyor. Rapora göre, kurumlar arası yapılan protokoller, mesleki eğitimin niteliğini ve cazibesini arttırıyor, protokolü yapan her iki kurum açısından da fayda sağlıyor. Bayburt, Edirne, Karabük ve Yalova’da bulunan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının tümü paydaşları ile en az bir protokol yapmış.

En büyük katkı Kocaeli’den

Raporda, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları, paydaşların­dan destek alarak okullarına kazandırdıkları imkânlar gözetilerek beş yeterlilik kategorisinde değerlendiriliyor. Sanayinin merkez üslerinden Kocaeli, bu alanda en başarılı il. Paydaşlarının desteği ile okullara kazandırdıkları do­natım malzemeleri açısından en başarılı üç ilin Kocaeli, Eskişehir ve Tekirdağ olduğu ortaya çıkıyor. İzmir, Adana, Ankara, Bursa ve İstanbul büyükşehirleri de üst sıralarda yer alıyor.

Son üç eğitim-öğretim yılında paydaşların desteğiy­le hazırlanan kurs ve seminer çalışmaları da yükselişe geçti. Paydaşlarının desteği ile gerçekleşti­rilen kurs ve seminerler açısından Iğdır, Bolu, Erzincan ve Kocaeli öne çıkıyor. Bu dört ilde yer alan okulların en az yüzde 75’i beklenene yakın ve daha yüksek yeterlilik düzeylerinde değerlendiriliyor.

Artvin stajda  birinci

Bunların yanı sıra, mesleki ve teknik eğitim alan öğrencilerin beceri ve staj eğitimlerini uygulamalı olarak işletmelerde yapması, yapılan işi doğal ortamında öğrenmeleri açısından yarar sağlıyor. Öğrencilerinin beceri eğitimi ve stajı işletmelerde gerçekleşen okul oranları illere göre incelendiğinde, Artvin, Elazığ ve Yalova’da bulunan okulların bu açıdan en yüksek oranlara sahip olmalarıyla dikkat çekiyor. Ayrıca 81 ilin 65’inde bulunan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin beceri ve staj eğitimlerini işletmelerde yapma oranı yüzde 89,51 ile yüzde 100 aralığında bulunuyor.

Okullar tarafından düzenlenen sektör ziyaretleri, eğiticiler ve öğrencilerin mesleki farkındalıklarını artırmasına, sektördeki gelişmelerden haberdar olmalarına ve işverenler ile doğrudan temas kurabilmesine imkân sağlıyor. Okullar tarafından gerçekleştirilen sektör ziyaretlerinin yeterliliği açısından en başarılı iller ise Amasya, Batman, Bolu, Elazığ ve Yalova.

Mühendis değil ara eleman

Mesleki ve teknik liseden mezun olanların fabrikalarda çalışmak yerine üniversite sınavına girmeleri ve yükseköğretime yönelmeleri, pek çok sanayicide memnuniyetsizlik yaratıyor. Kimi zaman çalıştıracak ara eleman bulamayan sanayici, “Bize mühendis değil, ara eleman lazım” diyerek, bu konudaki fikirlerini yüksek sesle dile getiriyor.

Raporda, meslek liselerinin üniversite sınavı başarısı da inceleniyor. Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının 2017 Yükseköğretime Geçiş Sınavı’ndaki (YGS) ortalamaları, YGS Türkiye ortalaması ve YGS il ortalaması ile kıyaslanıyor. Mesleki ve teknik Anadolu liselerinin sadece yüzde 36’sının, çok programları Anadolu liselerinin yüzde 45’inin 2017 YGS ortalamasının Türkiye ortalamasından daha yüksek olduğu görülüyor. 2017 YGS ortalaması Türkiye ortalamasından yüksek olan mesleki ve teknik Anadolu lisesi oranı açısından en başarılı illerin sırasıyla Yalova, Aksaray ve Niğde olduğu gözleniyor.

Mesleki eğitimdeki açıkları saptamak ve önlem almak için önemli bir çalışmaya imza atan Milli Eğitim Bakanlığının, bu raporu her yıl yenileyerek yaşanan gelişimi takip etmesi çok önemli. Bu aşamada Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve OSB’lerin sürece dahil edilmesi, sektörün talepleri doğrultusunda daha bütüncül önlemler alınması yerinde olacaktır.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.