Fabrikasında yüksek verimi hedefleyen her sanayici, kalifiye eleman çalıştırmak ister. En gelişmiş teknolojik makinelere yatırım yapan sanayici, bunu kullanabilecek yeterlikte eleman istihdam etmeyi tercih eder. Sıklıkla mesleki ve teknik eğitimin kalitesini artırmak gerektiğini, gençlerin üniversiteye yöneltilmesi yerine meslek liselerinden meslek sahibi olarak mezun olması gerektiğini dile getiren sanayicinin sesi, devlette yankı bulmaya başladı.

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), bunun için kolları sıvadı ve mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının analizini yaptı. “Mesleki ve Teknik Ortaöğretimde Kurumsal Dış Değerlendirme Raporu” hazırlayan Bakanlık, okulların zayıf alanları, iyileştirmeye ve geliştirmeye açık alanları ile bu alanlara ilişkin faaliyet önerilerini tespit etti.

Mesleki eğitimin kalitesinin yükseltilmesi için hazırlanan rapora göre, 2017-2018 eğitim öğretim yılında 1 milyon 642 bin 635 öğrenci mesleki ve teknik liselerde okuyor. Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının yüzde 70’i mesleki ve teknik Anadolu lisesi, yüzde 21’i çok programlı Anadolu lisesi ve 9’u mesleki eğitim merkezleri olarak faaliyet gösteriyor. Türkiye’deki 81 ilin 56’sında mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu bulunuyor.

A’dan Z’ye mesleki eğitim

Oldukça kapsamlı hazırlanan raporda; coğrafi bölgelere göre performans, okul ve sektör arasındaki ilişkiler, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının yükseköğretime geçiş sınavındaki durumu, bir önceki eğitim öğretim yılında üstün başarı, takdir, teşekkür, onur belgesi alan öğrenci oranları, illere göre en başarılı mesleki ve teknik Anadolu liseleri, en başarılı çok programlı Anadolu liseleri, okul türlerine göre sınıf tekrarına kalan öğrenci oranı, okul türlerine göre kütüphaneden yararlanan öğrenci sayısının toplam öğrenci sayısına oranı, okul türlerine göre okulda açık bulunan meslek alanlarının doluluk oranı gibi pek çok konu başlığı enine boyuna incelendi.

Öğrenciler için yeterli mi?

Hem sanayi camiası hem de Bakanlık, meslek lisesinden mezun olan öğrencilerin dört dörtlük kalifiye bir işçi olmasını bekliyor. Peki madalyonun diğer yüzüne de bakmamız gerekmez mi? Bu okullar öğrencilere ne kadar yetiyor? Öğrencilerin eğitimlerine devam ettikleri dersliklerin, atölye ve laboratuvarların, kütüphanenin, okul bahçesinin, tuvaletlerin, spor ve kültürel etkinliklere ayrılan alanların genel bakımı ve yeterliliklerinin, öğrenciyi cezbetmesi gerekiyor. Sadece akademik bilgiden ibaret olmayan okulları her yönüyle seven öğrencilerin başarı düzeylerinin arttığı bilinen bir gerçek.

İmkanlar benzer düzeyde

Rapor, mesleki ve teknik liseleri bu açıdan da irdeliyor. Bölgelere göre yapılan kıyaslamada, okulların fiziksel yeterlilikleri ve eğitim altyapıları açısından bölgelerin birbirine yakın ortalama puanlara sahip olduğu görülüyor. Fiziksel yeterlilik ve altyapı yeterliği açısından benzer düzeylerde bulunan bölgeler arasında Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde elde edilen ortalama puan, diğer bölgelerden kısmen düşük çıkıyor.  

Öte yandan öğrencilerin başarı düzeyleri, devam ve disiplin durumları, okulların bu özellikleri iyileştirmek için yaptığı uygulamalar açısından bölgeler arasında bazı farklılıklar gösteriyor. İlgili özellikler açısından en yüksek ortalama puanın Karadeniz Bölgesi’nde, en düşük ortalama puanın ise Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde olduğu göze çarpıyor.

Dönüşüme ayak uydurulmalı

Rapor verileri mesleki eğitimin niteliğinin artması için önemli ipuçları içeriyor. Türkiye’nin güncel ihtiyaçlarına yönelik insan kaynağı yetiştirebilmesi için eğitim müfredatlarının sektör talepleri doğrultusunda güncellenmesi, Endüstri 4.0 dönüşümüne uygun hale getirilmesi gerekiyor. Ayrıca sektör temsilcilerinin de üzerinde durduğu alan eğitimlerinin en kısa sürede başlaması, eğitimde niteliği yükseltecektir.

Haftaya, raporda yer verilen “okul ve sektör arasındaki ilişkiler”e değineceğiz

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
lazım değil 2018-12-28 12:05:18

güzel bir yazı teşekkürler