Son yıllarda dünyada kamusal alanı ve iş dünyasını en çok meşgul eden konulardan birisi de “Büyük Veri (Big Data)”, veri yönetimi, veri analizi ve filtrelenmiş ve doğrulanmış verinin kurumların veya şirketlerin menfaatleri doğrultusunda kullanılmasıdır. Büyük verinin küresel düzeyde özellikle dijital ve akıllı teknolojilerin kullanımının yaygınlaşması ve buna paralel gelişen siber mecralarda veri toplamanın kısacası veri madenciliğinin ön plana çıktığını gözlemliyoruz. Söz konusu veri madenciliğinin son yıllarda en çok müşteri eğilimlerini ölçme, müşteri tercihlerini yönlendirme ve dijital pazarlama taktik ve stratejilerini belirleme noktasında geliştiğini gözlemliyoruz.

Büyük Veri ifade edildiğinde birçok kişi bunun elde edilen verinin miktarı ile alakalı olduğu gibi bir yanılgıya düşmektedir. Esasında Büyük Veri,  veri madenciliği neticesinde elde ettiğiniz veri miktarından ziyade, bu veri ile organizasyonların veya şirketlerin ne yapacağı ile ilgilidir. Bu bağlamda, yararlı veri (usefull data) ve analiz edilmiş veri kamusal alan veya şirketlerin yönetiminde çok önemli stratejik ve taktiksel kararların alınması açısından son derece önemlidir.

Bugün itibariyle, organizasyonlar birçok kaynaktan veriye kolayca ulaşabilmektedir:

  • Sensörlerden gelen enformasyon,
  • Dijital ticari işlemler,
  • Dijital medya, sosyal medya ve diğer ICT tabanlı mecralar,
  • Makineden makineye geçen veri.

Hiç kuşkusuz ki yeni teknolojiler verinin toplanmasını, depolanmasını, analiz edilmesini ve kolayca kullanılmasını kolaylaştırmaktadır. Büyük veri kullanımının en önemli özelliği yönetimin alacağı kararların ve yönetimsel uygulamalarının hızını artırmakta ve bunu gerçek zaman içinde yapabilmektedir.

Şirketlerin veya kamu kurumlarının bünyelerinde mutlaka Büyük Veri organizasyonlarını kurmaları gerekir. Bu yeni bir birim olabileceği gibi birden fazla departmanın içinde yer alacağı şirket içi bir koordinasyon kurulu, çalışma komitesi veya iş birliği gurubu olabilir. Bu tarz bir kurum içi oluşumun odaklanması gererken Büyük Veri yönetme süreç ve gündemi aşağıda sıralanmıştır:

  • Veri toplama ve veri madenciliği yapılabilecek tüm kaynakların tanımlanması,
  • Elde edilen verinin nasıl depolanacağının ve yönetileceğinin önceden belirlenmesi,
  • Analiz edilen verinin nasıl kullanılacağının belirlenmesi,
  • Bu konuda hangi teknolojiler veya aplikasyonlardan yararlanılacağının tespiti ve araştırma yapılması,
  • Toplanan verinin ne kadarının analiz edileceği ve optimal biçimde faydalanılacağının çalışmalarının yapılması,
  • Analiz edilen ve doğrulanmış veri ya da bilginin şirketin tüm operasyonel süreçlerinde üretimden, pazarlama, satış ve satış sonrası müşteri memnuniyetine kadar olan tüm aşamalarında elde edilen verinin getirdiği ticari getiri veya rekabet avantajının geri bildiriminin ve değerlendirilmesinin ilgili birim veya yetkili kurullarda yapılması önem arz etmektedir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.