banner93
KALKINMAYA EL VEREN İNOVASYON ÜSSÜ

TESCİLLİ BAŞARI

Türkiye’nin yüz ağartan teknoparklarından Bilkent CYBERPARK, 15 yıllık deneyimiyle, girişimciliğin gelişip serpildiği bir teknoloji merkezi haline dönüştü. Nanoteknoloji Araştırma Merkezi ve İleri Araştırmalar Laboratuvarı gibi önemli araştırma merkezlerini bünyesinde barındıran teknopark; Türkiye'nin ilk özel kuluçka merkezini kurması, ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi'ni alan ilk teknopark olması gibi ilklere de sahip. CYBERPARK, kurulduğu günden beri toplamda 400 milyon dolarlık ihracat rakamı yakalarken; yazılımdaki başarısını tasarım alanına da taşımayı planlıyor. Bilkent CYBERPARK Genel Müdürü Faruk İnaltekin, teknoparkın gelecek dönem planlarını ve Türkiye’deki inovasyon ekosistemini Sanayi Gazetesi için değerlendirdi. İnaltekin, “Ülke olarak ürün, teknoloji, mühendislik alanında oldukça iyiyiz. Çıktılarımız çok iyi ama bunları ticarileştirmeye yönelik adımlar atmamız gerekiyor” dedi.

EKSİKLİKLER GİDERİLECEK

Başarısını ispatlamış bir teknopark olarak CYBERPARK’ın girişimciler tarafından oldukça iyi tanındığını dile getiren İnaltekin, attıkları adımlarda sorumluluk bilinciyle hareket ettiklerini söyledi. İnaltekin, “Hizmetlerimizle ilgili genişleme planlarımız var. Ekosistemde ticarileşme ve fikri mülkiyette tespit ettiğimiz eksiklikler var. Bunların giderilmesi için neler yapabileceğimize bakacağız. Herkes ürünleri geliştirmek için destek veriyor ama geliştirileni satmakla ilgili bir şeyler sunmak gerekiyor” dedi.

TASARIMDA CAZİBE MERKEZİ

Fiziki yapılarıyla ilgili birkaç planları olduğunu anlatan İnaltekin, tasarımla ilgili bir cazibe merkezi kuracaklarını dile getirdi. İnaltekin, “Mevzuata Ar-Ge’nin yanı sıra tasarım da girdi. CYBERPARK’ta tasarımla ilgili bir cazibe merkezi kurmak için çalışmalar yürütüyoruz. Tasarımla ilgili bireysel çalışanları, akademisyenleri, öğrencileri, STK’ları, firmaları hepsini bir arada kucaklayacak, çeşitli laboratuvarlarıyla, ortak kullanım alanlarıyla destekleyecek bir cazibe merkezi kurmayı planlıyoruz. Yaklaşık 3 bin metrekare olacak. Laboratuarlar, ses montaj stüdyoları, efekt stüdyoları, fablab’lerin içinde olacağı bir cazibe merkezi kurmayı planlıyoruz. Fizibilite aşamasındayız. Yakın zamanda lansmanını yapacağız” bilgisini verdi.

YÜKSEK PROFİLLİ PERSONEL

Faruk İnaltekin, Endüstri 4.0’da yazılımın fabrikalara, sanayiye dokunan tarafı olunca, işin teknoparkların odağına düştüğünü söyledi. Ülke olarak “Bu konuyu bilmiyoruz” deme şansımız olmadığına dikkat çeken İnaltekin, şöyle devam etti:

“Bir pazar var ve orada yerimizi almamız gerekiyor. Sanayi bölgelerini ziyaret ederek iş birliği anlamında neler yapabileceğimizi tartışıyoruz. Hedefimiz, firmalarla beraber bu akımda yer almak. . Resmi olarak olmasa da bununla ilgili kümemiz var. Adına küme demedik, firmaları rahat ilerletmek istiyoruz. Aktivite dizilerimize, sohbetlerimize başladık. Onların ihtiyaçlarını dinliyoruz. 4.0 tek başına hiçbir değil şey aslında. Bizim ülkemiz açısından bakarsak insan kaynağındaki süreç çok önemli. Sanayileştikçe insan kaynağı profilinin değişmesi bekleniyor. İnsanların yerini robotlar mı alacak diye bir korku var. Bu olmayacak ama insanlardan beklenti değişiyor. Daha yüksek profilde personelin ortaya çıkması bekleniyor. Ülke olarak bunu eğitimle desteklememiz gerekiyor. Yeni unvanları, beklentileri destekleyecek şekilde insanımızı eğitmemiz gerekiyor.”

TTO’DA HİBRİT MODEL

Bilkent Üniversitesi bünyesindeki TTO modelinin “hibrit” bir model olduğunu belirten İnaltekin, “Ruhunda üniversitedeki bir birim olması var. Temel yapı akademik bilginin ticarileşmesi olarak baktığımız zaman, TTO’nun akademiye daha yakın olması gerektiğini öngörüyoruz. Bu yüzden de üniversitenin bir birimi olarak kurduk. Ama CYBERPARK’ta bir birimimiz de var. Biz sanayiye, girişimciliğe bakan taraf olarak hizmet ediyoruz. Üniversitedeki temel merkez birim ise akademik tarafı koordine eden bir birim olarak görünüyor. Bu şekilde hibrit bir model kurguladık. Bizim ihtiyacımız bu olduğu için bunu yaptık. Herkese uyacak ‘Hap’ bir model yok” diye konuştu.

280 PATENT

İnaltekin, CYBERPARK olarak 280 civarında arasında patentleri olduğunu, bunun büyük ölçüde elektronik ve nanoteknoloji alanında alınmış patentler olduğunu kaydetti. Teknoparklarının ciddi anlamda bir patent üretim merkezi olduğunu vurgulayan İnaltekin, toplam fikri mülkiyet sayısının, faydalı model, marka tescillerle beraber 800’e yaklaştığını ifade etti.

400 MİLYON DOLAR

CYBERPARK kurulduğundan bu yana yaklaşık olarak toplamda 400 milyon dolar civarında bir ihracat rakamları olduğunu dile getiren İnaltekin, “Seri üretimin takibini yapamıyoruz. Yakın geçmişe kadar teknoparklarda seri üretim yoktu. Burada üretilen ürünlerin ya lisans ya da prototip satışını takip edebiliyoruz. Teknopark firmasında ürettiği, geliştirdiği bir ürünü OSB’deki fabrikasına götüren bir girişimci, orada seri üretim yaparak ürününü satabiliyor. 400 milyon dolar, sadece prototip ve lisans satışından elde edilen tutar” dedi.

MENTOR TEKNOPARKLAR GELECEK

Aynı zamanda Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Derneği (TGBD) Başkan Yardımcılığı görevini de sürdüren İnaltekin, TGBD’nin ileriki dönem planları hakkında da bilgi verdi. İnaltekin, TGBD olarak tüm teknoparkları kucaklamayı hedeflediklerini belirterek, “Teknoparkların birbirini tanımasını, birbirinin ürünlerinden, projelerinden haberdar olmalarını istiyoruz. Teknoparklar arasında mentorluk mekanizması kurmayı planlıyoruz. Haziran ayı içinde bunu olgunlaştıracağız. Gönüllülük esasına göre, her teknoparka bir mentor teknopark vererek onların birbirlerine destek olmalarını, bilgi birikimlerini paylaşmalarını sağlayacağız” diye konuştu.

TİCARİLEŞME ADIMI EKSİK

CYBERPAR Genel Müdürü ve TGBD Başkan Yardımcısı Faruk İnaltekin, şunları söyledi:

“Hem TGBD hem de CYBERPARK olarak ekosistemi hızlandırmaya yönelik işler yapıyoruz. İş birliğini arttırmamız gerekiyor. Örneğin biz bunun için bütün aktivitelerimizde firmaların birbirini daha iyi tanıması için uzun kahve araları veriyoruz. Teknoparkta tanışıp, birlikte ürün geliştiren firmalar var. Dünyadaki yeni trendleri izlemek için fuarları takip ederim. Yıllardır beni çok şaşırtan bir ürünle karşılaşmadım. Çünkü benzerlerini bizim girişimcimizde çoktan görmüş oluyorum. Bizim eksikliğimiz pazarlama, ürünlerimizi pazarlamamız gerekiyor. Ülke olarak ürün, teknoloji, mühendislik alanında oldukça iyiyiz. Çıktılarımız çok iyi ama bunları ticarileştirmeye yönelik adımlar atmamız gerekiyor.”

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.