Nesnelerin interneti, yapay zekâ, veriye dayalı ekonomi gibi teknolojik açıdan ezber bozan gelişmeleri beraberinde getiren dijital dönüşüm, Türkiye’yi gelişmiş ülkeler seviyesine çıkaracak. Toplumun her kesimi ve özellikle sanayi, dijital dönüşümün parçası olmak zorunda.

Konuyla ilgili her gün yeni çalışmalar yapılıyor, yeni raporlar hazırlanıyor. Topluma, dijital ekonominin yapı taşları yapay zekâ, otonom robotlar, büyük veri, sanal gerçeklik, nesnelerin interneti gibi alanlar tanıtılmaya çalışılıyor. Dijitalleşmeden doğacak yeni iş modelleri-mesleklerle ilgili, şu an bize ütopik gelebilecek fikirler geliştiriliyor. Ülkeler, dijital ekonomi karşısında etkin rol oynayabilmek için stratejiler oluşturuyor.

Yakın gelecekte iş gücü, dijitalleşmeyle ortaya çıkacak yeni iş ve yeteneklere hazır olacak. Dijital ortam ve dijital devletler oluşacak. KOBİ’ler dijital yeteneklerle donatılacak. Yenilikçi ve sürdürülebilir yaklaşımlarla gelecek kuşaklara yatırım yapan politikalar belirlenecek. Yeni teknolojilerin hızlı adaptasyonunu sağlayacak ortam hazırlanacak.

Dijital Türkiye Platformu tarafından PwC Türkiye’nin katkılarıyla hazırlanan “Dijitalleşme Yolunda Türkiye Raporu”, dijitalleşmenin yaratacağı fırsatlardan Türkiye’nin nasıl yararlanabileceğiyle ilgili önemli açıklamalar getiriyor. Rapora göre, dijital becerilere hızlı geçiş için, işsiz insanların 3 ayda başlangıç seviyesinde web yazılımcılarına dönüştürülmesi sağlanabilir. Bu konuda, herkesin gerekli olan dijital becerileri 3-5 ay içinde öğrenmesine yardımcı olmayı hedefleyen ve Lüksemburg’da uygulanan bir dijital okul olan NumericALL örnek alınabilir.

Okul, 3 aylık istihdam programıyla, iş birliğine ve uygulamaya yönelik eğitim sağlıyor. NumericALL, özel sektörle kurduğu ortaklıklar ve “ADEM” gibi istihdam büroları sayesinde özel sektörün ihtiyaçlarını belirleyerek, bu ihtiyaçlar doğrultusunda öğrencilerine dijital becerilerin yanında sosyal beceriler de kazandırıyor. Programla 6 ay sonunda yüzde 89 istihdam oranı sağlanıyor.

Avrupa’daki “Dijital Beceriler ve İş Koalisyonu” oluşumu gibi, Türkiye’de de özel sektör, kamu kesimi, sivil toplum kuruluşları ve eğitim kurumları bir araya gelerek, dijital becerileri bütüncül bir yaklaşımla artırmayı hedefleyen bir platform oluşturulabilir.

Hazırlanan hedefler doğrultusunda iş gücünün dijital becerileri artırılabilir. Buna yönelik özel sektörün ihtiyaçları tespit edilerek, atılacak adımlarla ilgi kısa, orta ve uzun vadeli programlar yapılabilir.

Eğitimde dijital becerilerin artması için de yol haritası çıkarılabilir. Kodlamanın tıpkı matematik ve fen bilimleri gibi temel beceri olarak görülmesi gerekiyor. Aynı zamanda eğitimcilere dijital yetkinlikler kazandırılabilir.

Gençlerin dijital becerilerle iş gücüne kazandırılmaları için herkesin üzerine düşeni yapması gerekiyor. Türkiye’de çalışmayan, eğitim ve öğrenim görmeyen 20-24 yaş aralığındaki genç nüfusun oranı yüzde 33 olarak açıklanıyor. Kaynaklar, bu oranın Almanya seviyesi olan yüzde 9’a indirilebilmesi durumunda, Türkiye ekonomisine 64,7 milyar dolar ilave ekonomik katkı sağlanabileceğini dile getiriyor. Genç nüfusa yönelik özel sektörün öncelik ve ihtiyaçlarına uygun olarak ilgili dijital becerilerin kazandırılması için özel sektör ve kamu sektörünün iş birliğiyle özel programlar tasarlanabilir.

Şu bir gerçek ki ülkelerin işsizlik ve verimsizlik nedeniyle karşılaşacakları maliyet, şirketlerin dijital becerileri artırmaya yönelik yapacakları yatırımlardan daha fazla olacaktır. Türkiye’nin de rakipleri gibi değişen iş gücü piyasasının taleplerinin karşılayabilmesi için eğitim müfredatını yenilemesi, özel ve kamu iş birliğiyle gençlere dijital beceriler kazandıracak kurslar düzenlenmesi kritik önem taşıyor.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.