banner93

YERLİ İHRACATÇININ EN BÜYÜK RAKİBİ ÇİN

İhracatçılar bu yılın 3. çeyreğinde en çok Çin ile rekabete girdi. Çin’i İtalya, Almanya, Hindistan ve ABD takip etti. Bu dönemde en çok tekstil ürünleri ihraç edildi.

YERLİ İHRACATÇININ EN BÜYÜK RAKİBİ ÇİN

İhracatçılar bu yılın 3. çeyreğinde en çok Çin ile rekabete girdi. Çin’i İtalya, Almanya, Hindistan ve ABD takip etti. Bu dönemde en çok tekstil ürünleri ihraç edildi.

06 Aralık 2017 Çarşamba 08:43
YERLİ İHRACATÇININ EN BÜYÜK RAKİBİ ÇİN

ZORLU REKABET

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), her çeyrek düzenli olarak gerçekleştirdiği İhracatçı Eğilim Araştırması 2017 3. Çeyrek Gerçekleşme ve 4. Çeyrek Beklentilerini açıkladı. İlk defa 3. Çeyrekte firmalara en çok hangi ülkelerle rekabet ettikleri sorulan çalışmada, firmaların yüzde 16,9’u küresel pazarlardaki en büyük rakibinin Çin olduğunu söyledi. Çin’i yüzde 11,8 ile İtalya, yüzde 8,7 ile Almanya, yüzde 6,5 ile Hindistan ve yüzde 4,7 ile ABD takip etti. Fiyat alanında en çok Çin, İtalya ve Almanya ile rekabet edildiği belirlendi. Kalitede de durum yine değişmedi. Satış sonrası hizmetlerde ise rakipler ABD, Çin ve İtalya oldu.

TEKSTİL ÖNDE

Bu yılın 3. çeyreğinde firmaların yüzde 44’ü 5-10 milyon dolar arasında ihracat gerçekleştirirken, yüzde 35’i 1-5 milyon dolar, yüzde 18’si 10-100 milyon dolar, yüzde 3’ü de 100 milyon doların üzerinde ihracat yaptı. Sektörel dağılıma bakıldığında ise ilk sırayı tekstil ve ham maddeleri sektörü aldı. Bunu kimyevi maddeler ve mamulleri, hazır giyim ve konfeksiyon, demir ve demir dışı metaller, elektrik-elektronik ve hizmet, makine aksamları ile otomotiv endüstrisi izledi. Firmaların yüzde 36’sı 2-5 ülke ile ihracat gerçekleştirdi. İhracatçıların yarıdan fazlası bu dönemde yeni pazarlara açılamadı.

ABD, HEDEFTE BİRİNCİ

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, çalışmayı değerlendirdi. İhracatçıların küresel pazarlardaki en büyük rakipleri arasında yer alan ABD’nin öncelikli hedef pazarlar arasında birinci olduğunu belirten Büyükekşi, “Birinci çeyrekte firmaların öncelikli hedef pazarları sırasıyla ABD, Almanya ve Rusya iken; ikinci çeyrekte Rusya, Katar ve Almanya olmuştu. Bu çeyrekte ise ABD’nin yeniden birinci, Rusya ve Almanya’nın da 2. ve 3. oldu. ABD’ye ihracat bu yılın ilk 10 ayında 7 milyar doları aştı. Yıl genelinde yüzde 30 artış bekliyoruz” dedi.

TEK HANELİ İŞSİZLİK

Araştırmaya katılan firmaların 3. çeyrekte ortalama 30 yeni istihdam yarattıklarını beyan ettiklerini kaydeden Büyükekşi, son çeyrekte ise firmaların yüzde 79’unun istihdamını artırabileceğini, yüzde 21’inin de aynı sayıda çalışanla devam edeceğini söyledi. Büyükekşi, “İşsizlik Ağustos 2017 itibariyle yüzde 10,6 oldu. Ancak bir önceki senenin aynı ayına göre çalışan sayısı 1 milyon 355 bin kişi arttı. Firmalarımızın verdikleri yanıtlar istihdamın yılın son çeyreğinde daha fazla artacağını, işsizliğin de tek haneli rakamlara düşeceğini gösteriyor” değerlendirmesini yaptı.

DÖVİZ KURU SIKINTISI

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ihracatçının döviz kuru beklentisini de dile getirdi. İhracatçıların 2017 yıl sonunda doların 3,87; avronun 4,52 olarak gerçekleşmesini beklediğini anlatan Büyükekşi, bir önceki çeyrekte ihracatçıların yıl sonunda doların 3,67; avronun ise 4,25 olmasını beklediğini hatırlattı. Büyükekşi, döviz kurlarının firmaların 3. çeyrekte en çok karşılaştıkları sorun olduğunu belirterek, “Firmaların neredeyse yarısı kurlardaki oynaklıktan şikayetçi. Kurlarda yaşanan oynaklık da zaten yüzde 5-7 bandında seyreden kar marjı üzerinde ciddi bir baskı yaratıyor. Firmalarımıza kur dalgalanmalarından elde edecekleri gelirin geçici olacağını her zaman söylüyoruz. Yapmaları gereken şey, kur riskinden korunmak” diye konuştu.

DAHA FAZLA BAŞVURU

Kur riskinden korunma konusunda firmaların yeterli bilgiye sahip olmadığının neredeyse her eğilim araştırmasında gördüklerini söyleyen Büyükekşi, hem Eximbank hem de Merkez Bankasının bu ihtiyaca yönelik yeni hizmetler sunulacağı müjdesini verdiğini anımsattı. Büyükekşi, “Bu hizmetler ihracatçılar için çok büyük fırsat. Bu fırsatı kaçırmamalıyız. Ayrıca Hükümetimiz tarafından son dönemde verilen destekler ihracatçıların çoğu tarafından yeterince bilinmiyor. Bu konuda hem Ekonomi Bakanlığımız çeşitli illerde tek tek firmalara giderek ihracat ve yatırım teşviklerini anlatıyor, hem de biz bilgilendirme seminerleri düzenliyoruz. Burada görev artık ihracatçılara düşüyor” dedi.

BÜYÜK HEDEF

Araştırmaya katılan firmaların yüzde 80’inin son çeyrekte ihracatlarının en az önceki çeyrekteki kadar ya da bundan daha iyi olacağını öngördüğünü aktaran Büyükekşi, “Ekim ayında tüm zamanların ekim ayı rekoru kırılmıştı. Biz 2017’yi atılım yılı ilan edip, hedefleri aşacağız demiştik. Şu ana kadar sergilediğimiz performansla bunu açık bir şekilde ortaya koyduk. Orta Vadeli Program’da ihracat hedefimiz güncellendi. Şimdi ise, yeni hedef olan 156,5 milyar doları da aşacağımızı öngörüyoruz” diye konuştu.

ÜRETİM ARTTI

Büyükekşi, üretiminin bir önceki çeyreğe göre arttığını söyleyen firmaların oranının yüzde 59,2’den yüzde 68,6’ya çıktığını kaydetti. 3. çeyrekte firmaların yüzde 79,2’sinin ihracat birim fiyatlarının arttığını veya aynı kaldığını anlatan Büyükekşi, döviz kurunun ardından karşılaşılan en büyük problemin hedef ülkelerle yaşanan sorunlar olduğunu bildirdi.  Büyükekşi, “Firmaların yüzde 40’ı bu sorunun ihracatlarını etkilediğini belirtmiş. Geçtiğimiz çeyreklerde bu oran çok daha düşüktü. Bu sorunun ardından yüzde 37 ile ham madde ve aramalı fiyatlarındaki artış geldi. Geçtiğimiz çeyreklerde bu oran yüzde 30 seviyelerindeydi. Özellikle petrol ve emtia fiyatlarında son dönemde gözlenen artışlar bu sorunun ana sebebi olarak karşımıza çıkıyor” dedi. 

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.