banner93

Dr. Umut Sanem Çitçi -  ADAPTTO Girişimcilik ve Şirketleşme Modül Koordinatörü

Girişimcilik Ekosistemi, derdi girişimcilik olan herkesin son dönemde dilinde olan bir kavramdır. B. Cohen 2006 yılında kavramı ilk kez kullandığında bu kadar popüler olabileceğini belki kendisi bile tahmin etmemiştir. Cohen’ e göre G.E. belirli bir coğrafyayı paylaşan, birbiri ile ilişkili aktör gruplarının sürdürülebilir iş fikirlerine destek ve kolaylaştırıcı unsurlar sunarak sürdürülebilir kalkınmaya adanmışlıklarını ifade etmektedir.

Aslında ekosistem mantığının ardında Sistem Yaklaşımı yatmaktadır. Sistem, birbiriyle uyum içinde çalışan ve birbirine farklı bağımlılık ilişkileriyle bağlanmış, alt ve üst parçalardan meydana gelen yapıdır. Sistemin uyum içinde çalışması, beklenen ile gerçekleşen sonuçların aynı olmasına bağlıdır. Devlet yöneticilerinin girişimciliğin ülke ekonomisinde yarattığı kaldıraç etkisini fark etmesiyle, girişimcilik sistemi geliştirmeye,  özellikle de girişimciliği hassas bir tohum olarak değerlendirip ona uygun şartlar inşa ettikleri ekosistemler oluşturduklarına şahit olmaktayız. Söz konusu şartların en önemlisi, bir bireyin girişimci olmasını sağlayacak iş fikrini geliştirmesinde ihtiyaç duyacağı aktörleri bir araya getirmek ve onların arasındaki iletişim sorunlarını en aza indirmektir; yani bu süreci sosyal network yaratma süreci olarak değerlendirmek de mümkündür. G.E.’nin performansı, üç bileşeni arasındaki etkileşime bağlıdır: girişimciler, örgütler ve kurumlar. Girişimciler, G.E.’de merkezi bir öneme sahiptir ve G.E.’nin var olma nedenini teşkil eder. Örgütler (firmalar, risk sermayedarları, melek yatırımcılar, bankalar vb.) ve kurumlar (üniversiteler, sivil toplum kuruluşları, kamuya ait çeşitli birimler vb.) ise belirli bir alanda başarılı girişimciliğin oluşması için ihtiyaç duyulan kolaylaştırıcı zemini sağlamaktadırlar. Bu üçlü yapı, aralarındaki üstün iletişim ile her bir parçanın işlevini maksimum verimlilikle yerine getirmesini mümkün kılmaktadır. Bu sayede de girişimsel fırsatların eskisinden daha hızlı, daha başarılı olma ihtimali doğmakta ve girişimler sürdürülebilir rekabet gücü kazanmaktadırlar. İşte bu amaçla devletlerin G.E. inşa etmeye özen gösterdikleri görülmektedir. G.E.’yi geliştirmek ve güçlendirmek isteyen devletlere dört grup politika üzerinde emek harcaması önerilmektedir: (1) G.E.’deki girişimsel aktörler (pre-start-up, start-up ve post-start-up aşamalarında neler yapılmalı?) (2) G.E.’deki girişimsel fon sağlayıcılar (yatırımcıların ilgisini çekmek için girişimciler ölçeklendirmeye ilişkin neler yapmalı?) (3) G.E.’deki girişimsel eylemler için aracılık vazifesi üstlenenler (profesyonel network kurucuların sisteme dahil olması nasıl sağlanabilir?) ve (4) G.E.’deki girişimsel oryantasyon (girişimciliğe yönelik farkındalık ve girişimciliğin bir kariyer olduğuna ilişkin algının yaratılması için neler yapılabilir?).

Elbette formül kolay gibi görünebilir. Ancak GEM (Global Entreprenurship Monitor)’deki veriler (aşağıdaki tabloda ekosistem verileri paylaşılmıştır) ekosistem için çaba harcayan ülkelerin, birbirlerine benzer faaliyetler yapmasına ve olanaklar sunmasına rağmen rekabet gücü aynı olan girişimciler yetiştiremediğini göstermektedir. Bu durumda belki de her ülkenin kendi dinamiklerine uygun bir ekosistem geliştirmesi önerilebilir.

Yararlanılan Kaynaklar: J. Alvedalen & R. Boschma (2017) “A critical review of entrepreneurial ecosystems research: towards a future research agenda”, European Planning Studies, 25:6, 887-903; C. Mason & R. Brown (2013) “Entrepreneurial ecosystems and growth oriented entrepreneurship”, OECD LEED Programme and the Dutch Ministry of Economic Affairs on  Entrepreneurial Ecosystems and Growth Oriented Entrepreneurship The Hague, Netherlands, 7th November 2013.; GEM Data Seti.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.