Son yirmi yılda teknolojide yaşanan hızlı değişimin sanayiye yansımaları kendini iyice hissettirir oldu. Emek yoğun üretim teknolojini terk ederek Endüstri 4.0’a geçen, AR-GE’yi öncelikleyen gelişmiş ülkelerin karşısında, bunu hayata geçirememiş ülkelerin durma şansı kalmadı. Uluslararası rekabette var olabilmek için robotlar, akıllı fabrikalar, 3D yazıcılar, nesnelerin interneti gibi teknolojiler üretim sürecine dahil olmaya başladı. Değişime göre kendini güncelleyen ülkeler küresel ticaretten daha büyük pay almaya başladı.

Türkiye ekonomisinin büyümesinde imalat sanayi lokomotif rol üstleniyor. İmalat sanayinin sağladığı istihdam, cari açığı azaltma etkisi ve diğer sektörler üzerindeki etkisi çok daha fazla. İhracat içinde imalat sanayinin payı ise yüzde 94. Orta yüksek ve yüksek teknolojili ürünler ihracatta yüzde 39, ithalatta ise yüzde 56 paya sahip. İleri teknoloji dönüşümüne ve Endüstri 4.0’a rehberlik edecek bilişim ve yazılım sektörlerine de büyük görev düşüyor.

Dış ticaret açığını kapatmak için “ara malların yurt içinde üretimi” sağlanmak zorunda. Ara malını kendisi üretmeyen ülkeler, dışa bağımlı yapılarından kurtulamaz. İhraç edilen ürünlerin teknoloji düzeyini yükseltmek de olmazsa olmazlardan. Bunu sağlamaya yönelik politikalar geliştiriliyor, yol haritaları hazırlanıyor. Sanayide teknolojik dönüşüm ve yerlileştirmeye dair programlar birbirini tamamlıyor.

İmalat sanayinin katma değerini yükseltmek için öncelikli sektörler daha önce belirlenmişti. Kimya ve ilaç, elektronik ve yarı iletkenler, makine ve teçhizat, gıda ve motorlu kara taşıtları sanayinin yanı sıra, dijital dönüşümündeki önemli rolü nedeniyle bilişim ve yazılım sanayi ile çelik sanayide yerlilik oranını artırmaya yönelik çalışmalar başlatılmıştı.

Kendi teknolojisine hakim bir sanayi oluşturmak için Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının yürüteceği “Sanayide Yerlileştirme Projesi”nin mayıs ayında açıklanacağı duyuruldu.

Bakan Mustafa Varank’ın verdiği ip uçlarına göre, programda ürün bazlı bir yaklaşım izlenecek, öncelik orta ve yüksek teknolojili ürünlere verilecek. Yerli malı ürünlerin ihracattaki payları bu sayede giderek artırılacak. İlan edilecek programla ürünlerin AR-GE'sinden ihracatına kadar tüm gelişim süreçleri tek elden yönetilecek. Hem alıcı hem de satıcı eş zamanlı desteklenecek.

Kamu alımlarında yerli malına fiyat avantajı uygulanması, gerek imalat sanayinin yerlileştirilmesi gerekse sanayinin teknolojik dönüşümü açısından kilit rol oynuyor. Orta ve yüksek teknolojili sanayi ürünleri arasından belirlenen ve Kamu İhale Kurumu tarafından ilan edilen listede yer alan malların ihalelerinde, yerli mallarına yüzde 15 fiyat avantajı sağlanması zorunlu hale getirilmişti.

Bir yandan yerli malı üretiminin artırılacağı programlar uygulanırken, diğer yandan da kamunun mal ve hizmet alımındaki payı daha da artırılabilir. Yerli sanayici üretim için teşvik edilebilir.

Kamu ihalelerinde yerli malının tercih edilmesiyle ilgili birçok karar bulunmasına karşın sanayiciler, uygulamaya arzu edilen düzeyde işlerlik kazandırılmadığını düşünüyor. Yüzde 15 olan fiyat avantajının biraz daha yukarı çekilebileceği, özellikle yapım ihalelerinde fiyat avantajı uygulamasına dikkat edilmesi gerektiği dile getirilen öneriler arasında.

Dünyada son 60 yılda orta gelir düzeyinden yüksek gelire yükselen sadece iki ülke var: Güney Kore ve Tayvan. Makine, elektronik ve yazılımda güçlenen bu ülkeler, Türkiye gibi teknolojisini geliştirmeye çalışan ülkelere örnek oluşturuyor.

Türkiye’nin de en kısa sürede, tıpkı Güney Kore ve Tayvan gibi güçlü olduğu ve hızlı ilerleyebileceği sektörleri tespit ederek eğitim sistemini, teknolojik çalışmalarını, teşvik sistemini buna göre organize etmesi gerekiyor.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.