“Plan yapan fırsatları değerlendirir”

Kanca El Aletleri Yönetim Kurulu Başkanı ve TAYSAD Başkan yardımcısı Alper Kanca stratejik planın önemini sektör ve firma ölçeklerinde değerlendirdi. Kanca stratejik plan yapan firmaların önüne çıkan fırsatları değerlendirebileceğini söyledi.

“Plan yapan fırsatları değerlendirir”

Kanca El Aletleri Yönetim Kurulu Başkanı ve TAYSAD Başkan yardımcısı Alper Kanca stratejik planın önemini sektör ve firma ölçeklerinde değerlendirdi. Kanca stratejik plan yapan firmaların önüne çıkan fırsatları değerlendirebileceğini söyledi.

06 Haziran 2013 Perşembe 09:13
“Plan yapan fırsatları değerlendirir”


  Sanayi, üretim özellikle içinde bulunduğumuz çağda ve sonrasında yakın tarihe nazaran çok daha zorlaştı. Globallik gereği ya dünya için üretir ve mesafe kat eder, ya da kendi iç pazarınızda tıkanıp kalırsınız. İlk şıkkı tercih edip dünyaya açılanlar için olmazsa olmaz gereklilik ise stratejik planlamadır. Bu planın önemini ve ülkemiz kültüründeki yerini Kanca El Aletleri’nin yönetim kurulu başkanı ve TAYSAD Başkan yardımcısı Alper Kanca ile görüştük. Aile şirketi ve TAYSAD kurumsalında sivil toplum deneyimine sahip olan Kanca deneyimlerini paylaştı. Kanca stratejik plan yapan firmaların gideceği yönü bilip önüne çıkan fırsatları değerlendirme kabiliyetini edindiğini söyledi.

-     
İş planlamalarınız kaç yıllık hazırlayabiliyorsunuz?
-       Otomotiv sektörü bu konuda diğer sektörlere nazaran daha uzun vadeli planlar yapılabildiği için biraz daha şanslı. Mesela 2017 yılını planlayabiliyoruz. Kuruş hesabı olmasa da hangi iş kolundan ne kadar çıktı yapacağımızı görebiliyoruz. Mesela yedek parça sanayi için 5 milyon Euro’luk bir hedefimiz var. 2014’de bu 500 bin Euro artarak devam edecek. 2017’den sonrası için de kafamızda bir şeyler var. Otomotiv sektörü için bu avantaj.

Bundan sadece büyük firmalar mı faydalanabiliyor? Küçük firmalar da bu avantaja dahil olabilir mi?
-       Bu şirketlerin ekonomik güçleri değil şirket sahipleri ve yöneticileri ile ilgili. Bunu planlamaları gerekiyor. Önlerini görmeleri için biz TAYSAD’da bunun eğitimini veriyoruz. Özellikle şirketlerin kendi stratejik planlarını nasıl yapabileceklerini göstermek istiyoruz. Bu bir metod: “Hangi soruları soracaksın, aldığın cevapları nasıl değerlendireceksin?.” Bunu büyük küçük her firmanın yapması gerekiyor.

Bu yöntem firmalara ne kazandırıyor?
-       Örneğin küçük ölçekli bir şirkette patronun kafasında var bu planlar. Akşam yatarken planlarını birazcık düşünüyor. Çocukları ile tatile giderken bile kafasının bir köşesinde bunlar var. İyi de bunlar kağıda dökülmüş şekilde, derli toplu değil. Bir fikri var ama diğer konudaki fikriyle çakışıyor ve bu tersliği işe başlayınca görüyor. Diğer olasılıkta patron çok tertipli olarak kağıda döktü ama patron yürü diyince yürüyüp dur deyince duran bir sistem yok. Halbuki herkesin bir şeye inanması, bunu çıkıp söylemesi, hedef dile getirildiği zaman şirket yöneticilerinin buna uygun şekil alması gerekir. Böylece insanlar nereye gideceklerini bilir ve önlerine çıkan fırsatları değerlendirir. Örneğin bizde önümüze yedek parça ile ilgili bir ürün çıktığında yönetici sistemi biliyor ve bunun 2017 planımıza uygun olduğunu söylüyor. Ben bunu çok önemsiyorum. Hedefleri koymak güzel de hedefe giderken nelere ihtiyacımız olduğunu düşünmeliyiz, bilmeliyiz. Bunu bilince aranılan şeyin aranması kolay oluyor.

-      
Stratejik planlama açısından Türkiye’deki şirketleri nasıl değerlendiriyorsunuz? Buna paralel olarak buna en çok değinen sektör hangi sektör?
-       Stratejik planlama açısından şirketlerde durum sektörden sektöre değişmekte. Genel olarak ise Türkiye bu konuda Avrupa’dan geri. Çünkü yöneticiler şirket yönetimlerinde tecrübeli değiller. 3-4 kuşaktır şirket yöneten aileler çok az. Aynı şekilde Türkiye’de çok az üst düzey yöneticinin babası da yöneticidir. Stratejik plan yapma kültürü ve bütçe ile çalışma kültürü ne yazık ki, Türkiye’de yok. Ama otomotiv sektörünü bu konuda Avrupa’ya daha yakın görüyorum.


-      
Kar marjları ile ilgili bir orantıdan bahsedilebilir mi?
-       Düşünmemiştim ama bu doğru. Yani elinizdeki imkânlar daraldıkça daha iyi plan yapmak zorunda kalıyorsunuz. İkinci olarak da otomotiv sektörü daha küresel. Müşteri sizi terbiye ediyor. İnşaat sektöründe kimse size “sizin stratejik planınız yok mu?” diye sormaz. Anca bizim müşterimiz bizi tepeden tırnağa kontrol ederken bunu da soruyor. Yoksa endişe ediyor. “Şu an buradan mal alacağız ama 3-5 yıl sonra ne olacak?” diyor.

Son Güncelleme: 06.06.2013 09:17
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.