Türkiye’de aralık ayında tüketici fiyatları (TÜFE) yüzde 0,63 olan piyasa beklentisinin bir miktar üzerinde yüzde 0,69 oranında artış gösterdi. Böylece yıllık enflasyon da beklenti olan yüzde 11,85’in biraz üzerinde yüzde 11,92 seviyesinde gerçekleşti. Çekirdek TÜFE, aralık ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12,30 artış gösterdi. ÜFE ise aralıkta yüzde 1,37 arttı ve yıllık artış oranı da yüzde 15,47 oldu.

Yıl sonunda gerçekleşen manşet enflasyonu yılın başındaki beklentilerle kıyaslayacak olursak, kayda değer şekilde yüksek olduğu görülmektedir. Enflasyonda en kötü geride kalmış görünüyor, ancak mevcut seviyeler halen çok yüksek olmaya devam ediyor. Bunun yanında, daha olumsuz olan nokta çekirdek enflasyonun manşet enflasyon üzerine geçmiş olması ve yeniden yükseliyor olması. Merkez Bankasının kısa vadeli faiz oranları üzerinden kontrol altına alma şansı olduğu çekirdek enflasyondaki yukarı eğilimin artmış olması önemli riskler taşıyor. Bilindiği gibi; manşet enflasyonun aksine çekirdek enflasyon tarafında fiyat etkileri ve mevsimsellikle fazla volatilite gösteren gıda ve enerji kalemleri yok. Bu bakımdan temel mal gruplarına sirayet eden bir fiyat etkisi olması bakımından çekirdek enflasyondaki yükselişin risk taşıdığını belirtebiliriz. 2-3 ay gecikmeli fiyatlara yansıyan kur geçişkenliği, TL son dönemde bir miktar değer kazanmış olsa da maliyetler üzerinden fiyatlara yukarı etkide bulunmaya devam ediyor. Bir diğer etken; zamlar ve diğer fiyat artışları üzerinden gelen ikincil etkilerin temel mal gruplarındaki fiyatları yıl genelinde de yüksek tutmaya devam edecek olması. Bu bakımdan çekirdek enflasyonun çift hanede kalmaya devam etmesini bekleriz.

Bu kapsamda manşet enflasyon tarafında, yoğunlukla baz etkisi kaynaklı olarak düşüş sağlansa bile, çift hanede kalmaya devam etmesini bekleriz. Geçen yılın ilk 4 ayında çok yüksek olan aylık artışlar çerçevesinde, baz etkisinin yardımıyla enflasyonda yüzde 11 bandı veya hafif altına doğru gerileme bekleyebiliriz. Yıl genelinde ise inişli çıkışlı seyrederek çift hanede kalmaya devam etmesini öngörüyoruz.

Ana detayları incelediğimizde yüzde 1,69’luk aylık artış gösteren ulaştırma grubunun enflasyon içerisinde en yüksek katkıyı yapan kalemler içerisinde başı çektiğini, gıda ve alkolsüz içeceklerdeki yüzde 1,52’lik, ev eşyasında da yüzde 1,18 oranında olan artışın manşet enflasyon üzerinde etkili olduğunu görmekteyiz. Ulaştırma fiyatlarında artan enerji maliyetlerinin etkisi görülmeye devam ediliyor; yıllık artış da ulaştırma kaleminde yüzde 18,2 seviyesine yükselmiş durumda. Yıllık gıda enflasyonunda ise, aylık artışın geçen senenin aynı dönemine göre daha ılımlı oranlarda gerçekleşmesi yüzde 13,8’e düşüşte etkili olmuştur. Giyim ve ayakkabı grubunda sezon indirimleri etkisiyle aylık bazda fiyatlar yüzde 2,39 düşerek enflasyona en olumlu katkıyı sağlarken, kısıtlı oranda düşen haberleşme ve yatay kalan alkollü içecekler ve tütün dışındaki kalemlerde aylık bazda artışlar görüyoruz.

Ülkeler

Nominal Faiz

Enflasyon

Reel Faiz

Brezilya

7,00%

2,8%

4,09%

Hindistan

6,00%

4,9%

1,05%

Endonezya

6,50%

3,6%

2,80%

Güney Afrika

6,75%

4,6%

2,06%

Türkiye

12,75%

11,9%

0,74%

Rusya

8,25%

2,5%

5,61%

Meksika

7,25%

6,6%

0,61%

Macaristan

0,90%

2,5%

-1,56%

Polonya

1,50%

2,5%

-0,98%

Tayland

1,50%

0,8%

0,69%

Güney Kore

1,50%

1,5%

0,00%

Ortalama

1,37%

Medyan

0,74%

Bahsetmiş olduğumuz durum elbette TCMB’nin son derece sıkı ve kredibilitesi yüksek bir para politikası uygulayarak TL’ye değer kazandırması ile ters yöne doğru da evrilebilir ve enflasyonda düşüş sağlanabilir. Ancak mevcut para politikası durulu ve kurların da 2018 yılı genelinde son birkaç yıldaki yükselişi devam ettirmesi durumunda enflasyonda da düşüşün sağlanması çok zor olacaktır. Merkez Bankasının bu kapsamda önümüzdeki dönemde yine GLP’yi ana faiz olarak kullanmak suretiyle sıkı para politikasını devam ettirmesini bekleriz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.