Türkiye kritik bir dönemden geçiyor ve şirketler bundan etkileniyor.

1994 yılı ve ardından Anayasa fırlatma krizlerinde şirket yönetiminde olduğum dönemleri hatırladım.

Hafta sonu bir müşterim, “Bu dönemde, şirkette nasıl bir acil durum yönetimi uygulamamız gerekiyor?” diye sordu.

Konuştuklarımızı, ana hatlarıyla derleyip aşağıda sizinle de paylaşıyorum.

Döviz kurundaki hareketlenmenin şirkete etkisini tanımlamak

Likidite, azalan satış, müşterinin askıya aldığı talepler, satın alma ve tedarikçi ödemeleri, artan stok ve mevcut alana sığmamak, çalışan motivasyonu vb.

Acil durum dönemini, öncelik ve hedeflerini tanımla

Belirlenecek acil durum dönemi için süre, kritik hedefler ve öncelikleri belirle (kâr marjı, stok seviyesi, satın alma, nakit seviyesi vb.)

Bu bir proje yönetimi olarak da ele alınabilir.

Bu dönem için yeni ve çevik bir organizasyon şeması

Hiyerarşiyi azalt, aşağıdan yukarıya iletişim kanallarını çeşitlendir ve hızlandır

Üye olduğunuz kurumlarla temas ve piyasa istihbaratını takip

Dernek, birlik vb. üyeliklerinizi etkin kullanın

Özellikle alacaklarınızla ilgili sıkı bir izleme sistemi kurun

Verilere dayalı aksiyon almak

Geçmiş tecrübe ve duygulardan çok somut verilere göre tutum geliştirmek ve aksiyon almak

Şirket içinde tüm çalışanlarla iletişimi arttır

Üst yönetim dahil olmak üzere, hafta içinde birkaç kez çalışanlarla gelişmeleri olabildiğince şeffaf şekilde paylaşın

Her sabah ve akşam 30 dakika yönetim toplantısı

Bölümler arası iş birliğini sağlamak, hedeflere göre gidişatın takibi

tüm bölümlerin yönetici ve kritik çalışanlarıyla hep beraber, “belirlenen öncelik ve hedeflere göre neredeyiz, piyasa ve müşteri şartları nedir, problemler, sebepleri ve yeni plan nedir” değerlendirmelerini yapmak

Al-sat kararlarında yetki limit ve sınırlarını en alt kademeden başlayarak yeniden tanımla

Sahadaki ekipler (müşteri ve tedarikçiyle temas edenler) belirlenmiş hedefler doğrultusunda hızla karar alabilmeli

Sahada ve görünür olmak

Müşteri ve tedarikçilerle sürekli temas ve iş birliği halinde olmak

Satışlar ve tahsilat

Belirlediğiniz şirket hedefleri ve öncelikler çerçevesinde sürekli satış gayretine devam edin, açık hesap/çek/senet yerine daha az kar/daha uzun vade ile nakit ya da kredi kartını tercih edin

Şirketi ve kendinizi yenilemek için ekonomik şartları bir fırsat olarak değerlendirin

Ciddi bir özdeğerlendirme yapın ve geleceğe dönük hazırlanın

Şirket kültürünüzü gözden geçirin ve alışkanlıkları değiştirmek için bu fırsatı kullanın

Operasyonlarınızdaki israfları tespit edin, süreçlerinizi gözden geçirin

Şirket kaynaklarını (mali, insan, fiziki, bilgi ve know-how, ilişki ve iş birlikleri) ve iş modelinizi (süreçler, tedarikçiler, kaynaklar, müşteri için değer, müşteri ilişkileri tarzınız, kanal yapınız, gelir ve gider) gözden geçirin

Gereksiz tüm maliyetlerinizden kurtulun

İş yoğunluğundan dolayı zaman ayıramadığınız/gerek görmediğiniz insana ve şirkete yatırımınızı yapın

Muhakkak bir gelişim bütçesi ayırın.

Hazır tempo düşmüş iken şirketin/çalışanınızın gelişimi, acil durum çalışmalarının gidişatının daha iyi yönetimi için danışmanlık hizmeti alın. Zira dışarıdan bir göz ve ince ayar gerekecektir.

-------------------------

İki ay önce yazdığım makaleden...

Şirketinizin karşılaşacağı “ani dalgalar” hep olacak

Kur, faiz, beklenmedik işten ayrılmalar, vergi, emtia fiyatları, kapanan pazarlar, gümrük engellemeleri, hava durumu (kuraklık) vb.

Problemi dışarda aramayın!

Önemli olan dışardaki dalgalanma değil.

Sizin, bu dalgalanmalara, rakiplerinize göre ne kadar daha hazır olduğunuz!

Sahi, bu hazırlık için neler yapıyorsunuz?

Makaleler için: https://lean.org.tr/satis-strateji-yonetim-inovasyon-makaleleri/

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner78