Hiç kuşkusuz ki yeni küresel dijital ekonomiye geçiş büyük firmaları acilen, KOBİ’leri ise orta ve uzun vadede bir plan dahilinde “dijital şirkete” dönüşmeye zorlamaktadır. Söz konusu dijital transformasyon sadece yeni bir sermaye birikim modelini ve değişim yönetimini gündeme getirmiyor aynı zamanda şirketlerin yeni ekonomik düzende ayakta kalabilmelerinin adeta bir reçetesi olarak karşımıza çıkıyor.  Konvensiyonel üretim ve tüketim alışkanlıklarını kökten değiştiren ve insanlığın geleneksel örgütlenmesi ve iletişim mekanizmaları ile ilgili tüm ezberleri yıkan çoğunlukla baş döndürücü teknoloji devrimine ve inovasyon tabanlı yenilikçi ürünlere bağlı yeni bir küresel gelişme ile karşı karşıyayız. 

Dijital teknoloji tabanlı üretim modellerine ve üretim sonrası süreçlerin yönetimi ve özellikle bireysel kullanıcı yani tüketici ile uzun soluklu kalıcı ürün-müşteri ilişkisinin ve güvenin tesis edilmesinde akıllı sistemlere geçmek için tartışmasız otomasyonun en ileri ölçekte hayata geçirilmesi, yapay zeka, IOT, büyük veri, makine öğrenmesi gibi aplikasyonlarla bir taraftan teknik-teknolojik alt yapı anlamda Endüstri 4.0’ a geçiş zorunlu hale gelirken,  diğer taraftan söz konusu dijital dönüşümün patronlardan, en üst yönetim kadrolarından -organlarından organizasyon içindeki en alt birimlere ve çalışanlarına kadar yeni bir şirket kültürü haline gelmesi gerekiyor. Bu bağlamda şirketimizi dijitalleştirmek veya dijital şirket haline getirmek için:

  • Acilen yeni bir dijital iş modeline geçilmelidir.
  • Dijital operasyonel modele geçilmelidir.
  • Yenilikçi ürün üretmek, gelecek pazar öngörüleri yapabilmek, tüketici davranışlarını ölçmek ve yönlendirmek, işletme için değer yaratıcı yeni stratejiler geliştirmek için şirket içinde veri madenciliği, veri analizi ve sağlıklı veri kullanımına yönelik büyük veri organizasyonu şirket içinde mutlaka gerçekleştirilmeli, verimliliği artırmak, müşteri memnuniyeti, servis kalitesi, hızı ve daha kaliteli ürün ve hizmet sunmak için “büyük veri analizi” odaklı yeni bir organizasyonel yapılanmaya geçilmelidir.
  • Dijital şirket için yeni bir “dijital liderlik” gerektiğinden dolayı, geleneksel CEO modellerinden veya üst düzey yönetici tiplerinden (aile bireyleri, akrabalar, yakınlar,  yağdanlıklar, aynı ideolojik mahalleye ya da örgütlenmeye ait olanlar, yandaşlar, yoldaşlar, tenis arkadaşları, crony kapitalizm ahbap-çavuş ilişkileri-eş-dost-okuldaş  vb.) daha ehil-yetkin daha üst düzey yüksek eğitimli-akademik ve profesyonel dijital dönüşüm paradigmasına uygun  en azından doktora sahibi filozofların iş başına getirilmesi gereklidir.
  • Dijital teknolojik tabanlı söz konusu ekonomik ve endüstriyel altyapı dönüşümü tüm sosyal üstyapıyı, kültürü, yaşam biçimini ve genel anlamda insanı bütünsel olarak dönüştürdüğü için, şirketlerin ya da kurumların dijitalleşmesi ya da dijital şirket oluşturmak için aynı zamanda dijital devrimin neden olduğu yeni sosyal oluşumu, yeni dijital insanı ve yeni dijital tüketici profilini  yönetebilecek en üst düzeyde eğitimli özellikle akademik formasyona ve girişimcilik ruhuna sahip liderlerin yöneteceği insan kaynağının da yeni üst düzey, orta kademe ve ürün-hizmet hattı dijital yöneticiler ve yeni dijital yeteneklerle donanmış nitelikli üniversite mezunu çalışanlardan oluşturulması gereklidir.
  • Şirketlerin dijital dönüşüm için elzem olan düşünsel devrim, paradigma değişimi ve yeni dijital liderliğin başarı için süreçleri, çıktıları ölçecek dijital “metrrics” uygulamaları yetkinliklerine sahip olması gerekmektedir.
  • Dijital dönüşüm hiçbir şirketin gerek maliyetleri gerekse organizasyonu açısından tek başına yöneteceği ve baş edebileceği bir olgu olmadığı için sharing ecomomy-paylaşım ekonomisi ya da collaboration economy- iş birliği ekonomisi veya eko-sistemi içinde olması ve şirketin diğer işletmeler ile yapacağı rekabet öncesi iş birliği platformları (B2B), yerel ve genel kamusal kurumlardan alacakları destekler ve çözüm ortaklıkları (partnership) ön plana çıkmaktadır.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.