ABD kökenli PWC danışmanlık firmasının 2017 raporuna göre, 2030 yılına gelindiğinde ABD’deki işlerin yaklaşık yüzde 38’i robotlar tarafından yapılacak, aynı raporda bu oran İngiltere için yüzde 30, Almanya için yüzde 35 ve Japonya için yüzde 21 olarak tahmin edilmiştir. İşlerin robotlara, yapay zekâların yönettiği insansız arabalara ve diğer akıllı makinelere kaptıracak olan meslekler arasında şoförler, inşaat işçileri, doktorlar, muhasebeciler, satıcılar, perakendeciler vs geliyor. Dijital teknoloji tabanlı dönüşümün en çok yaşandığı sektörlerden birisi de bankacılıktır. Banka personelinin tüm dünyada aşağı yukarı yüzde 30 daha azalacağı öngörülmektedir.

Dijital devrime ya da dönüşüme ayak uyduramayan şirketler, zaman içinde yok olmaya mahkumdur. Örneğin, KODAK fotoğraf film üreticisi, çok değil 1998 yılı itibariyle dünya pazarının yüzde 85’ine hakimdi, 170 bin çalışanı ile dünya markası idi. Ancak, 2000’li yılların başında mevcut iş modeli değişen teknolojiye uyum sağlayamadığı için iflas etti. Teknolojik dönüşüme uyum sağlamada güçlük çeken ve eski paradigma olan ucuz işgücü ile üretimi tercih ederek Çin’e giden firmaların birçoğu, ABD üniversitesi “Georgia Tech”te okuyan bir gurup öğrencinin geliştirdiği T-Shirt robot karşısında kaybetmeye mecburdur. Söz konusu robot 26 saniyede bir T-Shirt üretmektedir.

Alternatif ya da yenilebilir enerji kaynakları bilimsel çalışma ve araştırma kaynaklarının yönlendirildiği diğer bir alan olarak karşımıza çıkıyor. Güneş ve rüzgâr enerjileri dijital ve çevre teknolojileri vasıtasıyla petrol ve doğalgaz bağımlılığından kurtulmak için adeta çare oluyor. Bugün itibariyle Almanya’da güneş ve rüzgâr enerjisinden yararlanma ya da enerji ihtiyacını karşılama oranı yüzde 25’lere ulaşmıştır.

Dijital dönüşüm ya da değişim mesleklerinde yapısal olarak değişmesine neden oluyor. Öğretmenlik mesleği, doğası itibariyle bir insanın diğer insana öğretmesidir. Bugün ise bilgisayarlardan ve akıllı makinelerden çok şey öğreniyoruz. 

Dünyada günün her dakikasında yaklaşık 3,5 milyar internette veri üretiyor. Artan bilgi ve veri üretimi (date mining- veri madenciliği) derin öğrenme (deep learning) konusunun ön plana çıkmasını sağlıyor. Derin öğrenme ve makinelerin öğrenmesi (learning machine), insandan makineye doğru yeni bir bilgi akışını ve makinenin insandan öğrenme sürecini başlatıyor.

Veri madenciliği örneğin finans sektöründe çok stratejik yönetimsel süreçleri ve kararları yönlendirmekte kullanılıyor. HSBC İngiliz kökenli bu global bankanın borsaya sundukları raporların yazılımında veri olarak; dünya çapında 300 milyon web sitesinden ve 150 milyon twitter kullanıcısının verilerinden yararlandığı söylenmiştir.

Bilgilerin, verilerin bilgisayarlarda saklanması, makinenin belleğinde korunması ve sonrasında elde edilen birçok karmaşık enformasyonun bir yapay zekâ programı ile analiz edilmesi birçok sorunun çözümünde artık akıllı makinelerin devrede olduğunu göstermektedir. Diğer taraftan, artan sosyal medya kullanımı sosyal medya hesaplarının dünya nüfusunu geçme sonucunu doğurmuştur. Hadoop gibi açık kaynak kodlu yazılımlar, verilerin işlenmesini sağlayacak sistemlerin geliştirilmesini sağlamakta ve bulut bilişim teknolojileri büyük veri olgusunun ortaya çıkmasına neden olan unsurlardır. Veri miktarı ve türü arttıkça bu verilerin işlenmesine yönelik yazılım teknolojileri de inanılmaz biçimde gelişmektedir. Bu kadar büyük miktarda veriler ortaya çıkınca bu verilerin depolanması, saklanması veya korunması önem kazanıyor.  Bu veriler veri merkezlerinde veya bulut bilişim teknolojileri ile saklanıyor.  ABDve Çin, dünyadaki veri merkezlerinin yarıdan fazlasına sahip.  Örneğin, Amazon Web Services, bulut bilişim hizmetleri veriyor. Bu konuda dünyadaki lider firmalardan biri haline geliyor. Bulut bilişim teknolojileri veriyi internette saklıyor.  Kurulan veri merkezleri ise veriyi donanımda veya 10 binlerce paralel bağlanmış server’lerde saklıyor. Bulut hizmetleri daha az güvenli ama buna karşılık daha düşük maliyete sahip. Diğer tarafta, bir veri merkezinin işletme maliyetleri, özellikle enerji maliyetleri daha fazla olmaktadır.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.