banner93

“UN”İVASYON DÖNEMİ BAŞLADI

Türkiye’deki un sanayicileri, daha rekabetçi ve inovatif yatırımların devreye alınacağı yeni bir dönem başlattı.

“UN”İVASYON DÖNEMİ BAŞLADI

Türkiye’deki un sanayicileri, daha rekabetçi ve inovatif yatırımların devreye alınacağı yeni bir dönem başlattı.

02 Ekim 2017 Pazartesi 08:40
“UN”İVASYON DÖNEMİ BAŞLADI

“TREND” O YÖNDE 
Türkiye Un Sanayicileri Federasyonu’nun (TUSAF) Antalya’da düzenlediği kongrenin bu yılki konusu, unlu mamullerde trendler ve yenilikçilikti. 18 milyar TL büyüklüğe sahip Türkiye un sanayisi, 11,6 milyon tonluk dünya un ticaretinin yüzde 30’unu gerçekleştiriyor. Başka bir deyişle dünyaya satılan her 3 kg unun 1 kg’ını Türkiye satıyor. Türkiye’den sonra gelen Kazakistan ise dünya un ticaretinin yüzde 20’sini gerçekleştiriyor. Uzun dönem ortalamasına göre yıllık 21 milyon ton civarındaki üretime karşılık, toplam tüketimimiz ise 19,5 milyon ton civarında.

REKABET İÇİN KALİTE VE YATIRIM
TUSAF Başkanı Eren Günhan Ulusoy, geçtiğimiz yılki kongrede, sektörde daha hızlı bir konsolidasyon süreci yaşanacağına işaret etmiş ve tüketicilerin hijyen koşulları ve izlenilebilirlik konusundaki artan beklentilerine dikkat çekmişti. “2004 yılında bin 150 adet olan fabrika sayısı, 2015 yılında 730 civarına indi. Bu yıl itibariyle kapasite raporunu aktif tutan 677 adet tesis bulunuyor. Yani sadece son bir yılda 50’den fazla tesis sektörden elendi diyebiliriz. 10 yıl içinde ise tesis sayısının 400’lere ineceğini öngörüyoruz” diyen Ulusoy, tüketicilerin talepleri arttıkça firmaların rekabetçi kalabilmek için daha fazla yatırırım yapmaları gerektiğine değinerek şöyle devam ediyor: “Bunu yapmak da belli bir ölçeğin üzerinde mümkün. Yeni oluşan pazarlara bazı oyuncular katılım sağlayamamış oluyor. Konsolidasyon da yaşanıyor ama daha çok orta ölçekli firmalarda azalma görüyoruz” dedi. Ulusoy artık sadece ekmek tüketimi olmadığını; gelişmiş ürünler ve gelişmiş unlar üretmek gerektiğinin altını çizerek; “Endüstriyel fırınlar ortaya çıktı. Normal bir fırının sorduklarını; yani fiyatı ve vadeyi sormuyor. Bazı sertifikaları, hijyen şartlarını, tüm fabrikanın kapalı devre olup olmadığını soruyor. Bunları küçük ölçekli firmalar sağlayamıyor; orta ölçekliler de sağlamakta güçlük çekiyor. Dolayısıyla talep daha maliyetli yatırımları gerektiriyor” diyor. Burada ölçek önemli bir konu haline gelirken, sektördeki oyuncuların ölçeği büyüdükçe bu dönüşümün hızlanması bekleniyor.
 
DÜNYA UN İHRACATI ŞAMPİYONU
Türkiye, dünya un ihracatı şampiyonluğunu birkaç yıldır başka ülkeye kaptırmamakta kararlı. 2002 yılında 253 bin ton olan un ihracatımız, 2016 yıl sonu itibariyle 3,5 milyon tona çıktı. Yaratılan gelir açısından ise, aynı yıllarla karşılaştırınca, 47 milyon dolardan, 1 milyar 80 milyon dolara yükseliş var. Kapasite kullanım oranları da artıyor. 2016 yılı için toplam 32 milyon ton kapasite ve 15 milyon ton üretim tonajıyla kapasite kullanımı yüzde 47’ye çıktı. Buradaki yükselişte ihracattaki artışın payı büyük.


 

Anahtar Kelimeler:
UnInovasyonTusaf
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.