banner93

B PLANI GİRİŞİMİ YILDIZLAŞTIRIR

Türkiye Girişimcilik Vakfı Başkanı Sina Afra, parlak girişimlerin güçlü yatırımcılarla birleştiği ekosistemin tarifini yaptı. Nitelikli bir girişimcinin her daim B planının hazır olması gerektiğine vurgu yapan Afra, ulusal ve uluslararası 26 girişime omuz verdiğini söyledi.

B PLANI GİRİŞİMİ YILDIZLAŞTIRIR

Türkiye Girişimcilik Vakfı Başkanı Sina Afra, parlak girişimlerin güçlü yatırımcılarla birleştiği ekosistemin tarifini yaptı. Nitelikli bir girişimcinin her daim B planının hazır olması gerektiğine vurgu yapan Afra, ulusal ve uluslararası 26 girişime omuz verdiğini söyledi.

28 Kasım 2017 Salı 09:52
B PLANI GİRİŞİMİ YILDIZLAŞTIRIR

Türkiye’nin önde gelen yatırım meleklerinden Türkiye Girişimcilik Vakfı Başkanı ve aynı zamanda EVTİKO Kurucusu ve CEO’su Sina Afra, melek yatırımcılık ve girişimcilik üzerine merak edilenleri TEKNOPARK’a cevapladı. Başlangıç aşamasında girişimciler için yakın çevre ve kamu kaynakları dışında en önemli finansman yönteminin melek yatırımcılık olduğunu söyleyen Afra, girişimcinin projesini yakın çevresine, muhtemel ortaklarına, daha sonra yatırımcılara ve müşterilere titizlikle anlatması gerektiğini belirtti. 2007’den beri Türkiye başta olmak üzere Almanya, ABD, Hollanda, İngiltere ve İsviçre’de 26 girişime yatırım yaptığını söyleyen Afra, “Girişimci olarak 20’ye yakın şirket kurdum” dedi. “Girişimcinin yatırımcıyı seçebileceği bir ekosistem kurulmalı” diyen Afra, Türkiye’deki melek yatırımcılık modelini de değerlendirdi:

Girişimci: Entegre düşünür

Girişimciliği tanımlayabilir misiniz? Süreç sancılı mıdır?

Girişimcilik çok tanımlıdır, bizler daha çok kime girişimci dendiğiyle ilgileniyoruz. Sürekli gelişen ve dönüşen dünyada rekabetçi küresel pazara yönelik ölçülebilir riskler alan, iş fikrini pratiğe dökebilen, doğru bir büyüme planı oluşturan yenilikçi liderlere girişimci diyebiliriz. Kimine göre günümüz dünyasında inovasyonun ticarileştirilmiş hali anlamına da gelebilir. Zor ve sancılı bir süreçtir; girişimci olmak her gün karar vermek, gece gündüz demeden kafanızın dolu olması demektir. Evvela; iyi bir girişimci etrafında olan biteni iyi analiz edebilmelidir. Çevresindeki fırsatları görebilmesi için daha bütüncül bir bakış açısına sahip olmalıdır. İhtiyaçları iyi analiz edebilmesi için tüm etmenleri bir arada düşünebilmelidir.

“Fikri Fellow’la yayıyoruz”

Girişimcileri cesaretlendirici destekler nasıl aktifleştirilir?

Türkiye'de bu konuda son yıllarda bir "uyanış" ve "diriliş" yaşanıyor fakat "alt-yapı" ve "kafa-yapı" eksiklikleri nedeniyle ülkemiz beklenilen gelişimi gösteremiyor. Bu nedenle gençlerin girişimcilik kültürüyle erken yaşta tanışarak bu kültürü benimsemesi her şeyden önemli. Biz de bu gelişimi hızlandırmak ve girişimci gençlerin önünü açmak adına GİRVAK’ı hayata geçirdik. Vakıf olarak, Fellow Programı’mızla her yıl ortalama 40-50 üniversite öğrencisini Girişimcilik Vakfı ailesine dahil ediyoruz. Amacımız tüm sektörlerde somut proje geliştirmek değil, Fellow Programı’mızla ülke çapında girişimcilik fikrini yaymak. İlham vermeyi, yaptıkları işin dünyayı değiştirebileceğini, “geri verme” kültürünü ve networking’i daha girişimcinin somut bir fikri yokken anlatmalıyız ki, girişimci benliğinin vazgeçilmez bir parçası olsun. Bu kültürün yaygınlaşmasından sonra da fikirler yatırımlarla desteklenmeli.

“Modelde eksiğiz”         

Melek yatırımcılara kamuoyu ilgisi nasıl?

Yatırım meleklerimiz yeni yeni yeşeriyor. İnternet odaklı yatırım meleklerinin sayısı belki 300’ü geçmez. Türkiye’deki birinci kuşak internet girişimcileri kendi işlerine yatırım yapıyorlar. 2000’lerin başında ortaya çıkmış olan girişimciler ise son birkaç senedir melek yatırımlar yapmaya başladılar. Ülkemizde başarılı yatırım meleği rol modellerinin eksik kaldığını söyleyebilirim. Gelişmiş ekonomilerde melek yatırımcılık bir yaşam tarzı olmaya başladı. Üretim aktif bir şekilde destekleniyor ve istihdama gözle görülür katkılar sağlanıyor. Girişimcilik vazgeçilmezim, aynı zamanda girişimci odaklı bir yatırımcıyım. Girişimcinin tutkusu ve heyecanı benim için çok önemli. Uygulamaya ve gelir modeline her zaman fikirden çok daha büyük prim veriyorum. Yatırım yapmasam da bana ulaşan girişimcilere yardımcı olmaya çalışırım.

“Girişimci yatırımcıyı seçmeli”

“Yatırım meleğini bir kurumsal yatırımcıdan ayıran unsur, yatırım meleklerinin maddi katkılarının yanı sıra kendi bilgilerini, birikimlerini ve çevrelerini de girişimcileriyle paylaşmalarıdır. İnternetteki yatırım melekleri genelde kendi işlerini başarıyla kurmuş ve bir çıkış yapmış kişilerden oluşur. Yatırımın büyüklüğüne göre birden fazla yatırım meleği ortak olabilir. Genelde yatırım melekleri böyle hareket etmeyi sever. Ülkemizde çok az yatırımcı bulunduğundan, şu aralar yatırımcılar girişimcileri seçiyor. Aslında girişimcilerin yatırımcıları seçmesi lazım. Yatırımcı seçerken mutlaka onun daha evvelki girişimleriyle konuşmak gerekiyor. Eğer tavsiye ediliyorsa, o isim aday olabilir. Deneyimsiz yatırımcıya “lead-investor” denilen ana yatırımcı rolü bırakılmamalıdır. Deneyimsiz yatırımcının önce birkaç tur “co-investor” olması makbuldür.”

“Destek” anahtarı kapıları açıyor

“Melek yatırım erken aşamadaki, yüksek risk ve yüksek büyüme potansiyelli girişimcilere yapılır. Yatırım melekleri girişimlerin belli bir aşamaya gelmesine yardımcı olduktan sonra daha büyük yatırımlar almaları için girişimcilere mentorluk desteği sağlar. Girişimciler yatırımcılarla daha sık buluşmalıdır. Görüşmelerle çoğunun ihtiyaç duyduğu iş bağlantısı-sermaye desteği sağlanabilir. Girişimciler hem kendilerini hem de işlerini sürekli geliştirmeliler. Girişimcilerin girişimcilere desteği de çok önemli. Girişimcilerin birbirlerinden alışveriş yapmaları ve birbirileriyle, ekosistemi büyütmeye yardımcı olmaları girişimcilik kültürünün olmazsa olmazı.”

Sürdürülebilir fikir aranıyor

“Girişimcinin en önemli yeteneklerinden biri yaptığını anlatabilmesidir. Girişim fikir aşamasındayken ilk etapta üretilecek ürünün veya hizmetin bir problemi çözme derecesi iyi analiz edilmelidir. Doğru fikri bulmak bile bazen başarıyı garantilemez. Her türlü engele karşı B planı tasarlayan ve bu engellere karşı mücadeleci olan girişimler kazanıyor. Biz girişimcilerin ve proje sahiplerinin bunları göz önünde bulundurarak eksiklerini gidermelerini ve yatırımcı karşısına çıkmalarını tavsiye ediyoruz. Fikir üretmeden önce bile ihtiyaçları belirlemek gerekiyor ki bu da pazardaki eksikliği doğru zamanda herkesten önce fark etmek demek. Sonrasında da tüm süreci doğru zamanlamalarla organize etmek gerekiyor. Melek yatırımcılar için en önemli kriter fikrin sürdürülebilirliğidir.”

Son Güncelleme: 01.12.2017 16:17
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.